6 049 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Varför går den sönder?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nej, det skall givetvis gå att köra plattan på max effekt också. Så länge det finns något som kyler plattan, typ en kastrull med kokande vatten. Alltså normal matlagning.
Som några varit inne på kan det vara en kombination av att plattan inte klarar långkok, och en dålig batch. Prova en platta av ett annat fabrikat.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vad har du för kokkärl? Ordentlig flat botten?
När du skriver koreansk matlagning kommer jag att tänka på en buktig wookgryta?
Först när du skrev netonet så tänkte jag "dålig kvalitet", de har sitt egna märke Andersson som brukar vara av väldigt låg kvalitet. Men detta är ju en Wilfa, ett fabrikat som jag tror är av relativt god kvalitet.
Enda sättet att få en sådan här platta att gå sönder är egentligen att ha plattan igång utan något kokkärl på plattan.
Först när du skrev netonet så tänkte jag "dålig kvalitet", de har sitt egna märke Andersson som brukar vara av väldigt låg kvalitet. Men detta är ju en Wilfa, ett fabrikat som jag tror är av relativt god kvalitet.
Enda sättet att få en sådan här platta att gå sönder är egentligen att ha plattan igång utan något kokkärl på plattan.
Haft exakt samma problem med en dubbel kokplatta från Biltema. Skulle tro att problemet är att de blir överhettade, eller att temp givaren blir dålig. Slutade med att jag skaffade en indunktionsplatta istället.
Edit: steka pannkakor verkar vara svårt för dessa. Pannan blir varm snabbt men tempvarningen slår ifrån.
Edit: steka pannkakor verkar vara svårt för dessa. Pannan blir varm snabbt men tempvarningen slår ifrån.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Det brukar sitta en termosäkring (överhettningsskydd) i som lätt går sönder (samma som i kaffebryggare). Går att "laga" med lödkolv och lite koppartråd... (Obs! Tar inget ansvar om huset brinner ner.)
helt vanliga kastruller och grytor,H hempularen skrev:Vad har du för kokkärl? Ordentlig flat botten?
kan inget om wookgrytor och är inte bra på de, för att ofta har jag sett på TV att man behöver ha en stor kokplatta för sådana grytor, vilket jag inte har.
en annan fråga: vad händer om jag byter ut mitt propp från en 13A till 16A och de andra som bor i samma våningsplan som mig kör på sitt 13A?
kommer elcentralen brinna ner?
MVH
Möjligen kommer ledningen att brinna och huset att ta eld. Själva kokplattan påverkas inte av säkringsstorleken. Det är plattans effekt som bestämmer hur mycket ström som går genom ledningen inte säkringen, säkringen begränsar den maximala strömmen så att ledningen inte blir överhettad. En platta på 2 000W drar knappt 9 Amper.
Använder du plattan som element?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nej men huset kan brinna.
Säkringar är dimensionerade för de kablar som går från säkringen. Dina trådar från säkringen är troligen 1,5 kvmm. Sådana får man tumregelmässigt använda för 10A, men det är relativt vanligt att de säkras upp till 13A, vilket under vissa ovanliga omständigheter är farligt. Men går man upp till 16A så skall det enligt tumreglerna vara 2,5 kvmm trådar.
Detta gäller då som sagt tumregler. Om någon räknar ordentligt på omständigheterna för en viss bestämd kabel så kan man i dåliga fall komma fram till att den bara tål 6A, eller med lite tur så kan den tåla 17A. Men det kräver alltså att någon tittar på exakt hur kabeln är dragen, exakt vilken kabeltyp det är, och kontrollmäter hur bra matningen från elnätet är (alltså motståndet i ledningarna från elverkets matning fram till just ditt hus).
Det är extremt ovanligt att man går upp till 16A på en vanlig 1,5 kvmm tråd, så ovanligt att nästa elektriker som ser det kommer att flagga det som ett farligt fel.
Det är två olika säkerhetsrisker man behöver titta på. Dels risken att kabeln överhettas och börjar brinna, dels att kombinationen av en ev. svag matning från elnätet och en klen ledning från centralen till ett uttag gör att om det blir en kortslutning så löser inte säkringen ut snabbt nog. Vid goda omständigheter så går det kanske 1000A vid en kortslutning, då löser säkringen på någon 10 dels sekund. Om det är för dåliga ledningar så blir det kanske under 100A vid en kortslutning, då kan säkringen behöva flera sekunder att lösa ut. Om du då samtidigt håller i föremålet där det är kortslutning, så utsätts du för en spänning på ca 115V tills säkringen löser ut. Skillnaden mellan att utsättas för strömgenomgång i någon tiondels sekund, eller flera sekunder är avgörande för överlevnad.
Säkringar är dimensionerade för de kablar som går från säkringen. Dina trådar från säkringen är troligen 1,5 kvmm. Sådana får man tumregelmässigt använda för 10A, men det är relativt vanligt att de säkras upp till 13A, vilket under vissa ovanliga omständigheter är farligt. Men går man upp till 16A så skall det enligt tumreglerna vara 2,5 kvmm trådar.
Detta gäller då som sagt tumregler. Om någon räknar ordentligt på omständigheterna för en viss bestämd kabel så kan man i dåliga fall komma fram till att den bara tål 6A, eller med lite tur så kan den tåla 17A. Men det kräver alltså att någon tittar på exakt hur kabeln är dragen, exakt vilken kabeltyp det är, och kontrollmäter hur bra matningen från elnätet är (alltså motståndet i ledningarna från elverkets matning fram till just ditt hus).
Det är extremt ovanligt att man går upp till 16A på en vanlig 1,5 kvmm tråd, så ovanligt att nästa elektriker som ser det kommer att flagga det som ett farligt fel.
Det är två olika säkerhetsrisker man behöver titta på. Dels risken att kabeln överhettas och börjar brinna, dels att kombinationen av en ev. svag matning från elnätet och en klen ledning från centralen till ett uttag gör att om det blir en kortslutning så löser inte säkringen ut snabbt nog. Vid goda omständigheter så går det kanske 1000A vid en kortslutning, då löser säkringen på någon 10 dels sekund. Om det är för dåliga ledningar så blir det kanske under 100A vid en kortslutning, då kan säkringen behöva flera sekunder att lösa ut. Om du då samtidigt håller i föremålet där det är kortslutning, så utsätts du för en spänning på ca 115V tills säkringen löser ut. Skillnaden mellan att utsättas för strömgenomgång i någon tiondels sekund, eller flera sekunder är avgörande för överlevnad.
Använder du plattan som element? NejE elmont skrev:Möjligen kommer ledningen att brinna och huset att ta eld. Själva kokplattan påverkas inte av säkringsstorleken. Det är plattans effekt som bestämmer hur mycket ström som går genom ledningen inte säkringen, säkringen begränsar den maximala strömmen så att ledningen inte blir överhettad. En platta på 2 000W drar knappt 9 Amper.
hur räknade du ut detta?
2 000W drar knappt 9 Amper.
H hempularen skrev:Nej men huset kan brinna.
Jag tror att jag ger mig! bara en sista fråga:
vad händer om jag skruvar i en 9A eller 10A propp i elcentral, kommer det också fatta ELD???
Det är plattan som går sönder och inte säkringen. En felaktig säkring kan aldrig få en kokplatta att gå sönder.ritva_1950 skrev:
Jag tycker att du skall lämna tillbaka kokplattan och köpa en annan i stället. Antingen är den dålig eller så använder du den hårdare än den är avsedd för. Det kanske är två besläktade beskrivningar för övrigt eftersom du använt den till matlagning vilket den borde vara gjord för.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden