Vid upphängning av lampa i köket råkade jag kortsluta fas och jordkabel när jag slog på strömmen.

Säkringen gick och när jag tittade på kablarna var det lite bränt mellan just fas och jord.

Det som slog mig var att jordfelsbrytaren inte slog ifrån.

Är det något som är galet?

Jfb och all annan el är nyinstallerad av elektriker.

Det jag har testat sen: Testknapp på jfb slår ut all ström och potentialskillnaden är 230 V mellan F/J och F/N. Var också med när elektrikern testade samtliga uttag med en uttagsprovare.

Bästa svaret

Du har inte blandat ihop trådarna? Både säkring och jordfelsbrytare brukar lösa när man kortsluter fas mot jord. Det kanske inte är omöjligt att säkringen hinner lösa utan att jordfelsbrytaren hinner göra det men jag har aldrig sett det.Vill du göra en egen primitiv uttagsprovare kan du i en stickpropp koppla in en lampa mellan fas och jord i en stickpropp. Den skall ovillkorligen lösa jordfelsbrytaren.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag har inte blandat ihop trådarna vad jag vet. Jag har framför allt inte rört så mycket själv alls, då det är elektrikern som installerat uttagen och dragit fram all el.

Det rör sig för övrigt om diskbänksbelysning som får sin el ifrån ett uttag under överskåpen. Själva uttaget fungerar som det ska och det har elektrikern också testat som sagt.

Ok, det låter som en lite farlig primitiv uttagsprovare eller? Man får väl vara nogrann att inte röra själva lampan ifall nu inte JFB fungerar?

Den beskrivna uttagsprovaren är inte CE-märkt och skall användas med förstånd. Om det är en lampsockel utan åtkomliga metalldelar utåt skall det inte vara någon omedelbar fara att använda den. Men är du osäker kanske det är bättre att köpa en uttagsprovare.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
OM du skulle kortsluta mellan fas och nolla, så går säkringen men inte jordfelsbrytaren.

Så här skulle kunna vara en felkoppling, eller så har du misstagit dig, så det var fas - nolla som kortslöts.

En LED lampa drar såpass lite ström att det är inte säkert att jordfelsbrytaren skulle lösa ut om den felkopplas mot jord istället för nolla.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Provade på ett sätt "ungefär" som du beskrev Avemo. Kopplade en vanlig lampa mellan fas och jord och JFB slog av direkt (se bild). Kanske missuppfattade jag eller så hann kanske säkringen slå av först...

Oavsett verkar ju jordfelsbrytaren fungera.

Skickar med en bild på JFB ifall det skulle ha någon betydelse.

Tack för alla svar!

• Elkontakt med oskyddade kablar och synliga kopparspetsar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordfelsbrytare i elsäkerhetspanel med utlöst brytare och tydliga etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H hempularen skrev:
OM du skulle kortsluta mellan fas och nolla, så går säkringen men inte jordfelsbrytaren.

Så här skulle kunna vara en felkoppling, eller så har du misstagit dig, så det var fas - nolla som kortslöts.
Jag förstår. Det enda "beviset" jag hade att det skett mellan fas och jord var just att de kablarna var brända. De hade nästan smällt ihop.

Redigerat:
Jag klippte av de brända delarna av FK-kablarna. Är de okej att använda då?

Visst.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
JFB löser inte Fas-Jord, finns att köpa uttagsprovare på jula/Biltema mfl.

• Arg
Kunnasebilderna
  • Laddar…
Jo, det gör de. Det är liksom syftet med dem.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Inte Fas-Jord., då flyger säkringen..men kanske även Jfb följer med.

Lägger man däremot Nolla/Jord så löser Jfb ut.

• Arg
Kunnasebilderna
  • Laddar…
Nej, det är tvärtom.
Fas-nolla reagerar inte jfb'n på eftersom det är den normala vägen strömmen ska gå. Går det däremot ström genom fasen och det inte går exakt samma ström genom nollan (för att man t ex har överledning till jord) så ska den lösa.
Kortsluter man nolla och jord så löser inte jfb'n per automatik. Det måste gå minst ca 60mA så att den märker att minst 30mA går fel väg.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Oj, nu tog tråden en ny vändning. Som ovanstående säger och vad jag förstått så mäter JFB skillnaden i ström mellan fas och nolla. Det var liksom premissen för ursprungsfrågan.

I mitt fall så gick 10a-säkringen vid en kortslutning. Men som jag också skrev testade jag att koppla fas och jord genom en lampa. Då gick JFB precis som den då borde göra.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Rätt förstått.
Vårt svenska namn på skyddsrelät i fråga är egentligen inte så bra "Jordfelsbrytare".
I USA kallas den RCCB, "Recidual Current Circuit Breaker", och då skall man veta att deras vanliga (automat-)säkring kallac CB eller Circuit Breaker.

Relät mäter alltså "restström", dvs summan av strömmen ut genom fas och den motriktade (med minustecken) tillbaka in genom nolledare. Om skillnaden mellan dessa är större än tillåtet, för uttag mm, max 30 mA, så skall matningen brytas. Oftast är reläna lite känsligare än så, får att med säkerhet ha reagerat vid gränsvärdet.

Jag har inte uppgifter framför mig om vilken max tillåten tid till brytning som detta relä får ha.
På samma sätt finns det kurvor för säkringar, hur lång tid tar det tills säkringen bryter strömmen vid en viss strömstyrka. Dimensioneringsregler för bostäder mm brukar säga att säkringen under alla omständigheter måste bryta på max 0,4s vid någon form av kortslutning, på godtycklig punkt i anläggningen.

Möjligen har Du kommit i ett läge där kortslutningsströmmen löst säkringen fortare än JFBn hunnit reagera, även om det är ovanligt att lyckas med det.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.