Papphammar666
Papphammar666: [citat] Jag har en spara kartong i garaget som grannar kompisar får leta fritt i bakom hörnet garanti på allt ... men det nästa är eljo trend som satt bla. i min kåk
41 svar · 19,0k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Sådärja, nu har elektrikern varit här och spisen gick inte koppla in i befintligt uttag, var en jäkla tur att jag inte försökte. Han började att försöka byta ut kabeln till spisen, men gav upp snabbt. I stället löste han det med att borra ett nytt hål och dra ny kabel eftersom det är nära centralen så gick det snabbare och blir ju mycket bättre.
26 svar · 44,0k läst
·
D
Danii KD: Kan det möjligtvis gå att koppla bort kopplingen till varandra? Att göra så att den nedersta strömbrytaren inte stänger av den övre.
6 svar · 3,3k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Dim-to-warm åtstadskommes med 2 eller flera Leddioder där en eller flera har färgfilter för 1800-2200 kelvin som ger ett varmtgult ljus, dessa låter man lysa vid en lägre spänning/ström än dioderna med färgfilter för 3000 kelvin som börjar lysa vid en högre spänning. Jag har bara hittat spottar med denna teknik med E-gänga samt GU10 än. I grunden har alla led för
2 svar · 2,2k läst
L
Lars48: Hej Jag har koppla köksbelysningen, utrusta och har fått ett problem. Det är bänkskåp belysningen till översta lådan som syns på bild 3. Den är kooplad till driver som är bänkbelysningen ovanför och tänds med ansluta, den runda två steg fjärkontrollen på bild 1. Samma driver matar två st anslut spottar i vitrinskåpet ovanför. Problemet är att när jag sätter på
0 svar · 12,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det ligger en PTC i den också för att kunna fungera med enkel lösning och det stora inspänningsområdet. Och en intermittens på ca: 30-60 s per 10 min intervall så den inte överhettas. För att komma undan problemet med JFB är det bara att mäta en stund fas-nolla och sen direkt fas-jord då är strömmen nere i nivåer som bör funka. Men som Johan skrev och Bo påpekade bör man
13 svar · 4,7k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: Ganska ofta,men inte alltid, så sitter det en central inne i skyddsrummet som betjänar skyddsrummets förbrukare. Är det så i ditt fall också, men att den sitter bakom en låst dörr t.ex så du ändå inte kommer åt den? Om så lr liknande är fallet, kanske det går att få ett extra uttag uppsatt, enfas eller trefas, inne i skyddsrummet men utanför utrymmet där centralen sitter.
22 svar · 3,0k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Jag glesade mot befintlig råspont i taket. När jag drog slang i taket hade jag Feinen hängandes i byxorna och gjorde två snitt när jag behövde passera en gles. Sen en skruv på varje sida snittet om det var långt till närmsta tidigare skruv. Visst, jobbigare än att bara dra över men inte på något sätt horribelt. Planerar man lite så kan man samla slang i stråk så gott det går och
19 svar · 16,9k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Bra att det löste sig. Vilken dimmer och LED kombination blev det? Nyfiken.
7 svar · 6,8k läst
·
D
DavidNick: Tack Fotografen och Johan456 för tips! Angående trasig glödlampa så uppdaterar jag första inlägget. Propphuv hade jag ingen aning om fanns, det blir lite stort också men ska kolla upp det i brist på annat.
3 svar · 1,9k läst
E
eddiw: [citat] Har tc-s klammer 18-22 till flexrören oxå. (Det är 20mm-rör) Har nu spänt åt flexröret lite med. Övriga rör är ganska spända. Jag satte lite tc-s klammer mellan jr-klamrarna med då de satt lite hårdare mot flexslangen och troligen låter den sitta där den sitter om man drar om. Gillar hängslen och livrem, så det blir välklamrat här :p Anledningen till att jag tog
2 svar · 4,0k läst
·
J
Johan456: [citat] Hehe, ja. Lycka till. Hör av dig om det dyker upp några frågetecken.
7 svar · 5,7k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Nu kan man ju inte vara säker på att en hemsidas info om förbrukningen är den samma som dyker upp på räkningen. Kan mycket väl tänka mig att någon "smart" hemsides tekniker kom på att saknas info så räknar vi upp som det varit per dag den senaste tiden för att slippa få felanmälningar på 0 värden. Kanske står något om detta på hemsidan att detta inte är räkningsgrundande
6 svar · 1,6k läst
M
Mikael 81: Med parallellt menar jag inte att den skulle sitta bredvid utan att den är kopplad utan att gå genom huvudcentralen. Så om inte denna lilla central sitter kopplad efter din huvudcentral så har du inte heller några JFB i serie. Och om huvudcentralen är full så kan ju en separat "central" för detta vara en smidig lösning. Sedan behöver man veta mer om hur det ser ut för att säga så
3 svar · 921 läst
5
50procent: Detta är en utbrytningstråd ifrån följande tråd:https://www.byggahus.se/forum/threads/en-till-trad-om-kostnaden-foer-elinstallationer.331778/page-53#post-3173733 Är lite intresserad av när saker kom och hur det fungerade, uppbyggnad osv.
0 svar · 677 läst
P
patrikd84: [citat] Ah ok, good to know! Vet bara att det är 2 proppar som går till elementet i dagsläget - så har utgått i att det är 400 V - men kollar så klart upp ifall det blir aktuellt med byte. Tack!
5 svar · 1,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jag tror du ställer lite väl hög tilltro till mänskligheten. :)
129 svar · 33,9k läst
·
GK100
GK100: [citat] Som ett litet sidospår är den sannolikt yngre än areakravet på PEN. Typen kabel dvs EKKJ med internationell färgkodning av ledarna var ovanlig vid den tiden och infördes in i 00-talet. Kabeltypen är i princip en svensk variant och därför byggd med nummermärkta ledare perioden 70-tal fram till övergången med harmoniserad standard.
98 svar · 18,2k läst
·
Alltgår
Alltgår: Hej! Har fått många kloka svar här i andra trådar om lite elmotorbekymmer och omriktarerelaterade frågor. Mycket tacksam för det! Jag har alltså en slipmaskin som drivs av en 1.5 kW, 2.9A, 50Hz motor som varvtalstyrs mha en frekvensomriktare som matas med 3-fas. Nu såg jag precis till min förvåning att omriktaren som levererades med maskinen är specad till 0.75 kW och 2.2A. Jag
0 svar · 601 läst
·
A
arowe17: [citat] Ja, det är juteväv. Och precis som du skriver vill jag inte att färgen spricker. Jag har ett rum som vi inte har renoverat ännu, så jag skulle kunna testa i detta för att se hur det beter sig. Jag har en bra mattkniv och en skalpell att jobba med. Tror du det är bäst att skära upp ett runt hål eller ska man skära som ett plustecken?
50 svar · 22,7k läst
·
E
eddiw: Tackar för svar! Blir nog ett upphöjt doslock, blir nog bäst skulle jag tro. :)
5 svar · 6,6k läst
F
fredand44: Aha, man lossade alla spottar, sen kunde man dra ut skenan som ett band.
2 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man ska räkna antalet meter hela vägen ifrån transformatorkiosken som du har kanske en kilometer bort, till bortersta änden på den längsta gruppledningen du har i huset. Det är den maximala längden man är ute efter. Då kan man räkna fram den högsta möjliga impedansen i ledningen totalt sett som man kan kontrollera mot valda säkringar så att de löser tillräckligt snabbt vid en
14 svar · 1,9k läst
·
Starfighter
Starfighter: Kanske det ja... Tackar! Får se i helgen vad jag bestämmer mig för.
10 svar · 8,2k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Tycker TS uttrycker sig ganska tydligt att nollskenan för andra och tredje proppraden anslutits med blå ledare direkt till jordskenan utan möjlighet att brytas med nollskruven. Totalt 3 inte 4 nollskenor. Det är väl så en 70-talscentral brukar se ut? (Fast med hade det blivit ännu tydligare). [citat] Här är ni väl helt överens? ;) Sen blir det lite underligt. Kan väl inte vara
12 svar · 23,5k läst
·
H
hempularen: Det finns ju spårfräs som används för sådana saker. En maskin med två parallella diamantklingor. Kör alltså två tunna spår i betongen, du bilar lätt bort materialet mellan spåren. Har för mig att Jula säljer en sådan för typ. 800 kr. Finns att hyra. Tänk på att ha en dammsugare kopplad till maskinen, det blir ohyggligt mycket damm, som tränger in absolut överallt, även i
1 svar · 5,2k läst
·
S
Slugge: [citat] Bra det löste sig till slut! Inte för att försvara Ikeas dåliga återkoppling, men kan se att det blir lite svårt att motivera att en fullt fungerande micro måste kasseras för att ugnen är trasig, blir nog många papper och samtal för IKEA-medarbetarna också. Om alla vitvaror varit i samma serie till exempel. Och kaklet var anpassat just till detta. Och så vidare.. Nä, nu ska
45 svar · 18,6k läst
A
Aahusen: [citat] [citat] Tack ni alla! Jag har fått svar på min fråga och stänger nu.
18 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.