Garningen
Garningen: [citat] Haha, ser framför mig en redlös gammal fabrikselare med en plintmejsel nertryckt i bakfickan som dräller omkring i grannskapet och rafsar runt i alla kopplingsdosor han kommer åt.
20 svar · 3,3k läst
·
E
etompau: [citat] Då är det mer lämpligt att du använder en adapter som ger likström. Det finns massor att välja på.
10 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag passar på att skicka upp en bild på tre trappkopplingar här. Den otillåtna är den jag tänkte på ifall man bryter på nollan istället för fasen. Jag tror dock att du har sparkopplingen hos dig, som i denna bild kallas "snålvariant". [bild]
13 svar · 2,9k läst
·
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Toppen. Tack för hjälpen! EDIT: Ja, 3x16A kommer räcka gott.
7 svar · 2,5k läst
A
ankan678: Hej. Har kopplat in grejerna men inte testat ännu. Men kopplade blå kabel från blå plint till vardera lampa. Och drog ner brun till brytaren och gick från brytaren med en vit kabel till den ena lampan och grå kabel till den andra. Blå är nollan. Det känns rätt iallafall. Ska nu koppla in takuttagen och är nyfiken på om det spelar roll vilken tråd som hamnar var... tänker mig
20 svar · 8,9k läst
·
J
Johan456: [citat] Jo säkert, men varför 16A på allt? Fördelaktigt vet jag inte, generellt sett är det inget fel på proppcentraler, men komplettera med jordfelsbrytare. Jag hade dock bytt för att jag gillar nytt.
33 svar · 5,8k läst
·
L
Leif i Skåne: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-husets-elinstallation-paverka-led-spottar.330195/page-2#post-3136488 Se inlägg #30. Det är stor skillnad mellan olika fabrikat vilket diskuteras i tråden ovan. Nedan är en test med olika lampor i en IKEA armaturer. Det finns både halogen och Osram LED som ändrar färgtemp vid neddimmning, en är inte dimmbar och blinkar vid låg nivå. [bild] Från
5 svar · 1,8k läst
·
Ghassan Alhayek
Ghassan Alhayek: Tack för förklaringen. :)
6 svar · 7,8k läst
Ashes
Ashes: [citat] Någon föreslog att det var vatten/avlopp-relaterat. Efter att ha tittat på VA-ritningen tror jag att det stämmer. Skrev om det och la upp ritning några inlägg tillbaka.
82 svar · 21,5k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Vad har du för kabel till vattenpumpen? Effekt på denna? Tänke om man skulle sätta en central där du har vattenpumpen, alltså befintlig kabel, för ledlampor i bastun drar inte många watt..
9 svar · 3,8k läst
·
J
Johan456: De flesta jordfel i lägenheter beror på fel i lösa bruksföremål. Dvs. Inget fel i den fasta installationen utan fel i det du stoppa i uttagen.
16 svar · 3,5k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Klankade inte på nån, förstår bara inte vitsen, men att kunna tända halva lampan åt gången, om det var så man gjorde förr, så måste man väl kunna göra likadant idag..
27 svar · 6,6k läst
·
N
naggen: Är inte på plats så kan inte ta bättre bilder nu. De bästa jag har är dessa. [bild] [bild]
36 svar · 17,2k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har dosor med knock out i botten, är väl meningen att man ska kunna utnyttja och dra i en kabel eller ett VP rör. Protte
30 svar · 18,3k läst
·
J
jeric.cire: Okej, som jag misstänkte! Då får kabeln vara kvar!
2 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: Du har citerat lite tokigt så din text hamnar mitt i Bos. För din närvarodetektor så ska obruten fas in på L, nolla in på N och tändtråden på L'. Som sagt måste du ta reda på vilken ledare som är vad, färger kan man inte lita på. Är du helt säker på att det inte är en trappkoppling? Andra änden kan vara urkopplad sedan länge och byglad. På en så gammal brytare är jag inte
3 svar · 1,6k läst
·
A
Avemo: [citat] Om du har järnkoll på hur nätet är uppbyggt så vet du att man använder en transformator om man vill ändra huvudspänningen. Så om det är 400V huvudspänning vid transformatorn är det fortfarande 400V huvudspänning när kabeln kommer in i huset. Vet du vad huvudspänning är? Vilken del av din fråga är inte redan besvarad tio gånger?
46 svar · 7,1k läst
S
StinaAl: Tack
3 svar · 6,1k läst
·
F
Freeeberg: Tack för svaren, kopplingsdosan fanns under taklampeuttaget, nu är nolla neddraget och plejd installerat. Nu kvarstår bara att byta brytare då det endast går att tända lampan via strömbrytaren nu hehe
16 svar · 15,5k läst
F
fredand44: Hej Vet någon vart man kan köpa banankablar som är har kortare banan? Skulle nämligen köpa gripklor och hittade dessa på biltema, men kabeln man behövde visade sig bottna i honan på min voltmäter. De kablar som följde med voltmätern har petvarianten men kortare banankontakter. Mvh Fredrik
0 svar · 2,1k läst
·
E
_Elman_: Skulle nog prata med dom först om höja hyran, elen är väl typ 4kr tvätt snabbt dyrt räknat, höj hyran med 500-:spänn pga ökat maskinslitsge. Kanske kan du vända den ökande kostnaden till vinst och ny maskin:-) Att vara hyresvärd är inte alltid lätt :-( slår du av strömmen kommer dom ta kniven och försöka öppna en ej färdig maskin med kniv i luckan som min fd lägenhetsgrannne
18 svar · 3,7k läst
E
etompau: Svårt att ge något generellt svar. Gör det på ett bra och säkert sätt är väl det man kan säga. Sekundärsidan är skild från 230 V, du kan göra lite "hur du vill" med klenspänningen. Drivdonen har temp-säkring som bryter vid överlast. Följ tillverkarens anvisningar för montage. Kylning brukar inte behövas, men att klä in dom i isolering är väl inte till att rekommendera.
1 svar · 929 läst
R
rusticola: [citat] Förstod det så småningom, men de måste vara på olika faser och det får inte förekomma någon förskjutning av kurvorna (elektrikern hade exempel på där detta uppstått i ett filter i ett växthus, vet inget mer om det)
25 svar · 9,6k läst
berisen
berisen: [citat] Precis en sån ja. Då slipper jag försöka trycka in en till nexa någonstans och kan låta skymningsreläet sköta av/på. Kommer ju ändå alltid vilja ha den tänd när det är mörkt.
10 svar · 4,6k läst
·
sir_erken
sir_erken: Åkte och hämtade ut plejden på ICA. Säkert ett korrekt sätt att koppla ovan men det övergick mitt förstånd, vill inte gärna experimentera med sånt här heller. Dock löste det istället genom att koppla in brytarna på varsin ingång på plejden. Fungerade kanon bra. Säkert krångligare men det blev enkelt och överskådligt för mig!
5 svar · 35,0k läst
·
Filip åsing
Filip åsing: [citat] Ska öppna den snart och kolla. Jo jag såg att den var bränd, men har ingen passdelsnyckel här hemma, eller passdels.
26 svar · 13,0k läst
·
A
amatörfixaren: Ja, det känns som om att det finns någon form av dosa motsv. Problemet blir då att den förmodligen ligger under 600mm lösull på vinden. Får väl gå på skattjakt med metalldetektor....
5 svar · 1,0k läst
J
josa100: Uppsala
5 svar · 5,4k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] Förmodligen är det så, bör inte vara särskilt komplicerat.
10 svar · 3,1k läst
·
G
gronko: [citat] Yes, letade efter en firma som låg nära bostaden, sa att jag hade fått offerter mellan 2-5000, då skrattade han bara och sa att det löser vi för 800 :D
16 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.