16 908 läst ·
155 svar
17k läst
155 svar
Angående DEBATT: KAN VI SKYDDA DEN DIGITALA KONSUMENTEN?
Jag är civilingenjör och har gått en grundläggande kurs i ellära. Den var på en helt annan nivå med annat fokus än elinstallation. Är man lantmätare, maskinteknik eller dylikt, har man inte ens den. Vad jag vill säga är att vi i allmänhet är teoretiker, inte praktiker.C civilingenjören skrev:En färsk civilingenjör (ej elektroteknik) saknade telefonladdare men hade en hårtork som hon offrade genom att klippa av sladden och kopplade ihop ledarna med de i en USB-sladd. Efter laddningsförsöket behövde telefonen och det utbrända SIM-kortet ersättas. Detta berättade hon om strax efteråt på en fest med studiekamrater. Kände stort skämskuddbehov.
Tror ändå att det görs mycket fler elinstallationsfel av yrkesmän på grund av stress/slarv/inkompetens än av vanliga privatpersoner.
Det där med el är ju inte särskilt svårt, det är ju bara att göra som det står på de gula skyltarna på stora elcentraler, "JORDA OCH KORTSLUT" före arbete på centralen. Men skit inte på dig, det smäller av bara helvete.
Jag brukar ha som fritidshobby att släppa vajrar över 40 000-voltsledningar från segelflyg. Jätteskoj.V vedklyv skrev:
Klicka här för att svara