16 091 läst · 155 svar
16k läst
155 svar
Angående DEBATT: KAN VI SKYDDA DEN DIGITALA KONSUMENTEN?
Sida 1 av 11
Aaaaargh........
Såg detta länkat i en annan tråd och kände att jag ville skriva av mig lite utan att förstöra den tråden.
Människan är ju för fan från vettet! Ja, jag tar i. Så upprörd är jag över att läsa den här dyngan. Priset tar nog följande stycke:
Privatimport av elektriska produkter är nu möjligt för den genomsnittlige konsumenten. Det innebär att du köper en produkt av ett företag som inte omfattas av samma krav och kontroll som företag inom EU/EES.Att i sitt hem själv göra elarbeten som i Sverige endast får utföras av elinstallationsföretag underlättas av att man i olika forum kan söka och dela information med andra. Trots att man fått lampan att lysa kan man göra sådana fel som leder till elolyckor eller brand, eftersom man saknar den kompetens som krävs för att utföra arbetet rätt, utifrån elsäkerhetsaspekterna.
Menar människan verkligen allvar? Eftersom man inte är ett elinstallationsföretag saknar man kompetens. Det är vad hon säger. Hur kan någon vara så efterbliven?
Det är klart, större delen av hennes existensberättigande bygger på att upprätthålla nuvarande struktur. Det nämner hon också i ett senare stycke. Som vanligt mumlas det om ersättningsskyldighet och skador på andra men pudelns kärna kommer för ovanlighetens skull fram tydligt i sista meningen:
I de kostnader som den enskilde betraktar ingår inte heller de ökade riskerna för att själv skadas eller bli ersättningsskyldig för skador på andra. Inte heller beaktas andra effekter på det uppbyggda systemet, miljö, marknad etc, men det är en annan historia.
Nej, Elisabeth Falemo. Det är inte en annan historia. Det är den enda historian som fortfarande går att motivera.
Ja, det var svårt med el en gång i tiden för att varje anläggning i princip var ett bygge från grunden. Nu är hemmael i huvudsak montering av färdiga komponenter. Ja, jag vet att det finns fallgropar och det är lite mer komplext än så men den huvudsakliga komplexiteten ligger i att planera anläggningen, inte att montera ihop den**. Lustigt det där att den mest komplexa delen är den som inte kräver behörighet.
Men, för all del. Fortsätt med den här taktiken att försöka låsa in information ytterligare och skrika er hesa om avsakneden av minskning av dödsfall från statistiskt insignifikanta nivåer*. Det kommer bli löjligare och löjligare med tiden.
Jag rundar av med den här pärlan:
Genom digitaliseringen ges också helt nya möjligheter att inhämta beslutsunderlag och ställa krav på olika aktörer, exempelvis hitta och jämföra information om produkter och tjänster, reklamera produkter, hitta försäljningsförbud, kontrollera att elföretaget är ett registrerat elinstallationsföretag etc.
Det är ju väldigt märkligt att vi konsumenter ska lära oss att inhämta beslutsunderlag, information om produkter och tjänster osv men gud förbjude att vi på ett forum skulle hitta information om hur man faktiskt gör relativt enkla ingrepp. Ve och fasa!
* Läs gärna elsäkerhetsbarometern och hur den är konstruerad.
** Och med detta vill jag i vanlig ordning inte på något sätt nedvärdera de duktiga yrkesmän och behöriga som bl.a. på detta forum delar med sig av sin ovärderliga erfarenhet och kunskap. Det vet ni. Jag blir bara så provocerad av den här korkade synen på kunskap.
Såg detta länkat i en annan tråd och kände att jag ville skriva av mig lite utan att förstöra den tråden.
Människan är ju för fan från vettet! Ja, jag tar i. Så upprörd är jag över att läsa den här dyngan. Priset tar nog följande stycke:
Privatimport av elektriska produkter är nu möjligt för den genomsnittlige konsumenten. Det innebär att du köper en produkt av ett företag som inte omfattas av samma krav och kontroll som företag inom EU/EES.Att i sitt hem själv göra elarbeten som i Sverige endast får utföras av elinstallationsföretag underlättas av att man i olika forum kan söka och dela information med andra. Trots att man fått lampan att lysa kan man göra sådana fel som leder till elolyckor eller brand, eftersom man saknar den kompetens som krävs för att utföra arbetet rätt, utifrån elsäkerhetsaspekterna.
Menar människan verkligen allvar? Eftersom man inte är ett elinstallationsföretag saknar man kompetens. Det är vad hon säger. Hur kan någon vara så efterbliven?
Det är klart, större delen av hennes existensberättigande bygger på att upprätthålla nuvarande struktur. Det nämner hon också i ett senare stycke. Som vanligt mumlas det om ersättningsskyldighet och skador på andra men pudelns kärna kommer för ovanlighetens skull fram tydligt i sista meningen:
I de kostnader som den enskilde betraktar ingår inte heller de ökade riskerna för att själv skadas eller bli ersättningsskyldig för skador på andra. Inte heller beaktas andra effekter på det uppbyggda systemet, miljö, marknad etc, men det är en annan historia.
Nej, Elisabeth Falemo. Det är inte en annan historia. Det är den enda historian som fortfarande går att motivera.
Ja, det var svårt med el en gång i tiden för att varje anläggning i princip var ett bygge från grunden. Nu är hemmael i huvudsak montering av färdiga komponenter. Ja, jag vet att det finns fallgropar och det är lite mer komplext än så men den huvudsakliga komplexiteten ligger i att planera anläggningen, inte att montera ihop den**. Lustigt det där att den mest komplexa delen är den som inte kräver behörighet.
Men, för all del. Fortsätt med den här taktiken att försöka låsa in information ytterligare och skrika er hesa om avsakneden av minskning av dödsfall från statistiskt insignifikanta nivåer*. Det kommer bli löjligare och löjligare med tiden.
Jag rundar av med den här pärlan:
Genom digitaliseringen ges också helt nya möjligheter att inhämta beslutsunderlag och ställa krav på olika aktörer, exempelvis hitta och jämföra information om produkter och tjänster, reklamera produkter, hitta försäljningsförbud, kontrollera att elföretaget är ett registrerat elinstallationsföretag etc.
Det är ju väldigt märkligt att vi konsumenter ska lära oss att inhämta beslutsunderlag, information om produkter och tjänster osv men gud förbjude att vi på ett forum skulle hitta information om hur man faktiskt gör relativt enkla ingrepp. Ve och fasa!
* Läs gärna elsäkerhetsbarometern och hur den är konstruerad.
** Och med detta vill jag i vanlig ordning inte på något sätt nedvärdera de duktiga yrkesmän och behöriga som bl.a. på detta forum delar med sig av sin ovärderliga erfarenhet och kunskap. Det vet ni. Jag blir bara så provocerad av den här korkade synen på kunskap.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Varför så upprörd?
Tillgängligheten på Internet om i stort sett allting gäller inte bara elinstallationer.
Men det är klart att många känner sitt existensberättigande hotat.
Nu för tiden behöver man ju inte ens gå till vårdcentralen, det är bara att koppla upp sig mot en nätdoktor.
Tillgängligheten på Internet om i stort sett allting gäller inte bara elinstallationer.
Men det är klart att många känner sitt existensberättigande hotat.
Nu för tiden behöver man ju inte ens gå till vårdcentralen, det är bara att koppla upp sig mot en nätdoktor.
Jag är upprörd för att människan representerar en fullständigt medeltida kunskapssyn. Dessutom uppvisar hon ingen tilltro överhuvudtaget till att människor ska kunna lära sig något om det inte görs yrkesmässigt.
Nätläkare kan jag gärna diskutera i en annan tråd men inte i denna. I korthet är min uppfattning att de fungerar som moraliskt stöd för nervösa människor som måste få bekräftelse och omedelbar behovsuppfyllnad från någon i vit rock utan att den för den sakens skull kan göra något (förutom att skriva ut antibiotika på felaktiga indikationer). Dessutom dränerar de vården på resurser och åsidosätter hälso- och sjukvårdslagens portalparagraf 3 kap 1§:
Målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.
Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.
Notera gärna den där sista meningen där.
Nätläkare kan jag gärna diskutera i en annan tråd men inte i denna. I korthet är min uppfattning att de fungerar som moraliskt stöd för nervösa människor som måste få bekräftelse och omedelbar behovsuppfyllnad från någon i vit rock utan att den för den sakens skull kan göra något (förutom att skriva ut antibiotika på felaktiga indikationer). Dessutom dränerar de vården på resurser och åsidosätter hälso- och sjukvårdslagens portalparagraf 3 kap 1§:
Målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.
Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.
Notera gärna den där sista meningen där.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 088 inlägg
Jag håller med dig i stort, Tommi, men observera att det står "kan man göra", inte att alla gör det. Det har ju funnits en del i forumet som har uppvisat en väldig okunskap och ointresse att lära sig ordentligt trots en massa påpekanden från er andra.tommib skrev:
Har inte läst den tråd som hänvisas till i första inlägget utan endast de klipp som lagts in här. Det jag tänker direkt är att du ramlat i fällan att förutsätta att alla är lika smarta och duktiga som du själv.
Du är säkert intelligent nog att kunna utföra installationer i elanläggningen hemma på ett säkert sätt, men tror du verkligen att alla andra skulle göra ett lika bra jobb? Då kan man ju ställa sig frågan om de personer som inte skulle göra ett lika säkert jobb över huvud taget skulle ge sig på att försöka? Tyvärr är nog svaret att ja, det finns sådana. Och de finns inte bara inom elområdet, de finns överallt. Och av den anledningen är det Elisabeth säger relevant inom en massa områden och det betyder också att hon inte är efterbliven. Hon pratar bara om de som ÄR efterblivna, även om hon troligen inte skulle uttrycka det så själv. Regler finns ofta för att de som inte förstår bättre inte ska ställa till det för sig själva eller andra. Tyvärr är det svårt att ha regler för de som inte kan och inte ha regler för de som kan, vilket betyder att vi som kan tycker att vi drabbas. Personligen tycker jag att jag är en jävel på att köra bil och borde få köra fortare än de flesta andra men tyvärr funkar det inte så.
Tänk så här: Bara för att du är en jävel på elinstallationer och har svart bälte i internetgoogling, skulle du lita blint på att snubben som säljer sitt hus till dig och säger att han har gjort all elinstallation själv efter att ha googlat om hur man gör har gjort rätt? Det hade inte jag. Jag skulle definitivt inte gå ombord på planet om piloten stolt deklarerar att han lärt sig allt om flygning på pilotsrus.com.
Så jag kan nog säga att jag inte riktigt delar din uppfattning (?) att bara för att man kan googla fram kunskap så är man kompetent nog att omsätta den i praktiken. Du säger det bäst själv; det finns fallgropar.
Tänk så här: Bara för att du är en jävel på elinstallationer och har svart bälte i internetgoogling, skulle du lita blint på att snubben som säljer sitt hus till dig och säger att han har gjort all elinstallation själv efter att ha googlat om hur man gör har gjort rätt? Det hade inte jag. Jag skulle definitivt inte gå ombord på planet om piloten stolt deklarerar att han lärt sig allt om flygning på pilotsrus.com.
Så jag kan nog säga att jag inte riktigt delar din uppfattning (?) att bara för att man kan googla fram kunskap så är man kompetent nog att omsätta den i praktiken. Du säger det bäst själv; det finns fallgropar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, och om jag går till vårdcentralen får jag alltså inte sätta mig ner med min nummerlapp och vänta på min tur?tommib skrev:
Vid akuta sjukdoms- eller olycksfall så är det naturligtvis 112 som gäller.
Och telefonin går förresten också digitalt numera
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/debatt-kan-vi-skydda-den-digitala-konsumenten/
Vassego, nu är det bara att sätta igång och uppröras ...
Vassego, nu är det bara att sätta igång och uppröras ...

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 088 inlägg
Ovanstående är saxat från slutet. På vilket sätt är det så förkastligt?Vår roll som myndighet måste vara att bege oss utanför den tillsyn vi bedriver inom regelsystemets gränser och intensifiera arbetet för att medvetandegöra konsumenten. Detta vill vi göra genom höja konsumentens insikt i de risker som följer av olika beteenden men också genom att ge konsumenten tillgång till verktyg för hur konsumenten i olika situationer ska kunna identifiera konsumentskyddets
gränser och göra det lätt för konsumenten att hitta säkra produkter, säkra tjänster och säkra vanor.
För mig låter det rätt bra att höja insikter, dvs. öka kunskapen.
Tack Mikael L för länken. Efter att ha läst igenom artikeln ställer jag mig fortfarande - och kanske än mer nu - frågande till upprördheten över artikeln. Månne kan den sena timmen igår kväll bidragit till reaktionen? Eller har du tommib inställningen att alla borde få göra vad de vill utan begränsning av lagar och regler? Annars förstår jag inte....?
Jag förstår verkligen inte problematiken här.tommib skrev:
Elarbeten som enligt lag endast får utföras av elinstallationsföretag (utbildade elektriker) saknar man kompetens för att utföra om man inte är ett elinstallationsföretag (elektriker).
Du kan ha den teoretiska kompetensen bäst du vill, men om du inte är elektriker så saknar du kompetensen för att utföra arbetet.
Översätt till vad annat du vill, exempelvis körkort, du kan ha all den teoretiska kunskapen och praktiska erfarenheten i världen av bilkörning, om du inte har ett svenskt (eller i Sverige giltigt) förarbevis för bil så saknar du den kompetens som lagen kräver för att få framföra bil på allmänna vägar.
Nja, nu är det ju så att man kanske både har den teoretiska och praktiska kompetensen i överflöd, men får fortfarande inte utföra arbetet.tveksamt skrev:
Jag förstår verkligen inte problematiken här.
Elarbeten som enligt lag endast får utföras av elinstallationsföretag (utbildade elektriker) saknar man kompetens för att utföra om man inte är ett elinstallationsföretag (elektriker).
Du kan ha den teoretiska kompetensen bäst du vill, men om du inte är elektriker så saknar du kompetensen för att utföra arbetet.
T.ex. en duktig och driftig anställd elektriker med 30 års erfarenhet i bagaget, som inte får skruva upp ett endaste litet eluttag hemma eller hos sin kompis eller morsa.
Och så tvärtom, man saknar totalt både teoretisk och praktisk kompetens, men får helt lagligen koppla hur mycket tokigheter som helst, bara för att man gör det under dagtid anställd i en registrerad firma.
Exempel, en f.d. kollega i en firma jag arbetade på förut, som inte på något vis kunde förstå hur en JFB fungerade. Jag fick åka till ett garage där han hållt på och aldrig fått JFB'n att fungera, han hade bytt JFB och hållt på, till sist fick jag kika på't. Han hade glömt att dra nolledaren genom JFB ...
Han gjorde förövrigt hela tiden otroligt slarviga och dåliga och fula jobb. Var andraårsmontör och åkte på egna uppdrag på den tiden jag hade lite koll på han.
Men som sagt, 100% lagligt då ...
Det är väl att just detta system i viss mån försvaras i denna debatt-artikel.
Eller i alla fall tror jag att det är det tommib går igång på.
Fast själv tycker jag att det kanske är något lite övertolkat ...
Administrator
· Skåne
· 8 114 inlägg
Jag kan också bli upprörd över den texten. Andemeningen uttrycks väl av underrubriken:
Pengar styr – men kunskapen om de faktiska kostnaderna saknas
Det Eläkerhetsverket tar noll hänsyn till är konsumenternas faktiskt orimliga kostnader som verkets reglering innebär för konsumenten. Både i form av att för enkla jobb behöva anlita ”behörig” elinstallatör som ofta då inte är behörig själv (och med orimliga timpris och prispåslag) och i form av att man nu inte ska få köpa in sakerna billigare om man vill. De idiotförklarar konsumenter och verkar tro att vi har obegränsat med pengar.
Jag är övertygad om att tillgången till diskussionsforum som vårt ökar elsäkerheten.
Elektrikern som var här i höstas kopplade så att vi måste ha belysningen tänd i källaren för att kunna tända belysningen i hallen. Det känns ju tryggt. Inte.
Pengar styr – men kunskapen om de faktiska kostnaderna saknas
Det Eläkerhetsverket tar noll hänsyn till är konsumenternas faktiskt orimliga kostnader som verkets reglering innebär för konsumenten. Både i form av att för enkla jobb behöva anlita ”behörig” elinstallatör som ofta då inte är behörig själv (och med orimliga timpris och prispåslag) och i form av att man nu inte ska få köpa in sakerna billigare om man vill. De idiotförklarar konsumenter och verkar tro att vi har obegränsat med pengar.
Jag är övertygad om att tillgången till diskussionsforum som vårt ökar elsäkerheten.
Elektrikern som var här i höstas kopplade så att vi måste ha belysningen tänd i källaren för att kunna tända belysningen i hallen. Det känns ju tryggt. Inte.
Redigerat:
Det är jag också absolut helt övertygad om.Marlen Eskilsson skrev:
Kompetensen i forumdelen el på byggahus är vida högre än hos de flesta yrkesverksamma elektriker, det kan jag intyga.
Visst är det lite att sparka in öppna dörrar att påstå detta, dvs att en stor samling personer tillsammans besitter större kompetens än en enda.
Men det undandrar inte vissa faktum, som att t.ex. AB-utbildningen som elektriker går för att få ut sin behörighet är betydligt grundare än vad som avhandlas här.
Och inte nog med att vi är många som tillsammans kan mycket, vi lär glatt ut det så mycket vi bara kan, och vi hjälper alla att komma vidare till bra och korrekta hempul.
Men den biten vill ju naturligtvis inte ESV ens kännas vid, ty det är viktigare att arbetet utförs i ett registrerat företag, vare sig det blir bra eller dåligt.