23 052 läst ·
23 svar
23k läst
23 svar
Installera jordfelsbrytare?
Moderator
· Stockholm
· 57 727 inlägg
Har en släkting som installerade (en enda) jordfelsbrytare i början på 90- talet, när det fortfarande var lite ovanligt med jfb. Första snöfallet så löste den 4 ggr på ett dygn. De var bortresta, och hade ett tjuvlarm där sabotagelarmet (strömlöst) löste varje gång, och deras avtal med vaktbolaget kostade 1500 per utryckning. De kunde av säkerhetsskäl inte ignorera larmet. Det gällde inte inbrottsrisk, utan en hotbild.
Jag fick åka dit och släppa in en jourelektriker som kopplade ur jfb.
Jag fick åka dit och släppa in en jourelektriker som kopplade ur jfb.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 145 inlägg
Och i de fallen så skulle även en separat JFB löst ut. Och de skall de inte göra under normala förhållanden. Så gör den det, så är det saker man måste åtgärda. T ex ändra sitt beteende.Poontus skrev:
Min egen JFB har som sagt löst ut en gång pga utomhusel på tio år. Och det var helt och hållet mitt eget fel. Detta trots att jag också har utomhusbelysning (ca 15 armaturer), garage, motorvärmare, utomhusuttag med julbelysningar till höger och vänster, osv. (Och i Göteborg, som kan kallas många saker, men "torrt" och saltfritt är inte två av dem).
Så, erfarenheten av mig, och många, många andra här på forumet är att det går i de flesta fall alldeles utmärkt. (Med en brasklapp för olika värmekällor av typen elpanna som kan vara problematiska).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 145 inlägg
Ja självklart skulle senast ut även med en egen JFB men då utan att släcka hela huset i tid och otid.lars_stefan_axelsson skrev:
Du har haft tur och bryr dig uppenbarligen inte om hela huset släcks ner samtidigt.
För min del är det dock inte acceptabelt, jag är även en sådan person som säkrar upp med UPSer.
Den lilla summan det kostar att installera två JFB jämfört med en är löjlig i sammanhanget.
Vid nyinstallation idag är det väl mer eller mindre standard att använda mer än en JFB?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 145 inlägg
Nej. Jag har inte "haft tur". Jag har gjort en rimlighetsbedömning baserat på erfarenhet och mätningar. Att mäta är att veta.Poontus skrev:
Och om du läser vad jag skrev så är det tydligt att det är vi eftermontering av JFB när man exv. har diazedcentral som det är bättre med en JFB på hela huset än att strunta i JFB öht. Det är ofta nämligen svårt att sektionera när man har en äldre central eftersom det drar med sig ombyggnader. Det är i de fallen bättre att sätta en JFB på hela centralen än att leva utan. Det går i de flesta fall, och baserat på beprövad erfarenhet helt utan problem.
Om man nyinstallerar, eller har en central som lämpar sig för sektionering så är det naturligtvis ingen nackdel att göra det. Tvärtom. En lämplig uppdelning är i första läget "problemgrupper" kontra "andra", dvs typiskt "ute", "inne" (Inte kyl/frys och resten, den analysen är överspelad sedan åtminstone trettio år). Vill man så skadar det inte att dela upp huset på två inomhus också pss att inte allt slocknar om en JFB löser. Och om man har problemgrupper (elpanna och vad det nu kan vara) så måste man göra en bedömning för den separat.
Ev. oro att värmen skall sluta fungera, all oxfilé skall tina eller vad det nu vara må löses med övervakning, inte underlig sektionering. Förut så kunde denna övervakning samordnas med ev. villalarm, men idag så finns det många, många andra lösningar för en extremt billig penning för den händige. Men det är en fråga som hör hemma "teknik" forumet snarare.
När vi köpte huset för snart tio år sedan så installerade jag en JFB för hela fastigheten, det fanns bara en diezedcentral, ej sektionerbar. När jag ca två år senare monterade en central i garaget så lades uteelen över till garagecentralen samt utökades.
Bägge JFBerna har väll löst ut totalt max tio ggr, den inne har löst ut tre ggr när vi tänt lampan i gamla köksfläkten (när glöd-/lågenergilampa gått sönder i tändningsögonblicket), den i garaget fyra/fem ggr med el-häcksax/gräsklippare (jag råkat klippa av förlängningskabeln). Dom har inte löst ut någon gång när vi inte har varit hemma.
I mitt barndomshem installerades det en JFB på slutet av 80-talet, en för all el (inne, ute, garage) förutom ett trefasuttag i garaget (som hade sina säkringar i mätarskåpet), den löste sällan ut, när den väl löste så var det något vi gjorde som gjorde att den löste. Runt 98/99 så löste den ut en gång när vi inte var hemma, vi hade varit iväg fem/sex timmar och "timerat" (med en timer i vägguttaget) en torktumling, det visade sig efter lite felsökning att om det låg blöt tvätt i tumlare längre än en/två timmar så blev det överledning någon stans i maskinen så att JFBn löste ut när strömmen till maskinen slogs på.
Bägge JFBerna har väll löst ut totalt max tio ggr, den inne har löst ut tre ggr när vi tänt lampan i gamla köksfläkten (när glöd-/lågenergilampa gått sönder i tändningsögonblicket), den i garaget fyra/fem ggr med el-häcksax/gräsklippare (jag råkat klippa av förlängningskabeln). Dom har inte löst ut någon gång när vi inte har varit hemma.
I mitt barndomshem installerades det en JFB på slutet av 80-talet, en för all el (inne, ute, garage) förutom ett trefasuttag i garaget (som hade sina säkringar i mätarskåpet), den löste sällan ut, när den väl löste så var det något vi gjorde som gjorde att den löste. Runt 98/99 så löste den ut en gång när vi inte var hemma, vi hade varit iväg fem/sex timmar och "timerat" (med en timer i vägguttaget) en torktumling, det visade sig efter lite felsökning att om det låg blöt tvätt i tumlare längre än en/två timmar så blev det överledning någon stans i maskinen så att JFBn löste ut när strömmen till maskinen slogs på.
När kunden köper material blir det ofta fel, och om materialet sen behöver reklameras eller lämnas tillbaka, får kunden stå för allt detta, därför är det bättre att Elektrikern säljer materialet.K KjellTimell skrev:Har du bild på gruppförteckning? Så man ser vad grejorna går till?
Men spontant så, 4-polig JFB med 25A märkström och 30mA är det ni skall ha. Sen om det är rimligt att sektionera upp med flera JFB beror på vilka grupper som ligger på dom olika centralerna, välj ett vettigt fabrikat typ Hager, Schneider, ABB, Garo etc.
Sen behövs ju en liten kapsling till JFB'n också, typ en sån här eller liknande:
[länk]
Offtopic:
Lite lustigt att elektrikern förespråkade att NI skall köpa grejor, skall man tro tidigare trådar här så är ju praxis han h*n skall han ju lura er med +500% på material h*n köper![]()
+500 % är ju lite mycket
Det ska vara rimligt allting, så både kund och elektrikern är nöjda.
Nu har jag inte läst allt här men jag håller med övriga att om "elektrikern" verkligen bett dig skaffa JFB så ska du se om du hittar en annan elektriker!
Ingen "riktig" elektriker skulle någonsin be en kund köpa en JFB, kanske elrör eller någon kabel om det underlättar för honom men inte något som ska in i centralen!
Hur som helst, om det är "farbror Berra" som kommer som har el-behörighet är det ju en annan sak... Se bara till att den som kommer vet vad han gör!
En felaktigt monterad JFB kan leda till brand och/eller personskador!
Det första jag skulle rekommendera är att mäta upp hela huset först och kontrollera jordning.
När vi bytte gammal central i vårt hus från 1977 (där endast golvvärme i badrum hade 1-fas JFB) skulle det ta 6-8 timmar... Det slutade med över 30 timmar p.g.a. allt som måste dras om och då jagade jag själv jordfel i över en vecka (med strömlöst hus eftersom centralen ej kunde göras klar)!
Ingen "riktig" elektriker skulle någonsin be en kund köpa en JFB, kanske elrör eller någon kabel om det underlättar för honom men inte något som ska in i centralen!
Hur som helst, om det är "farbror Berra" som kommer som har el-behörighet är det ju en annan sak... Se bara till att den som kommer vet vad han gör!
En felaktigt monterad JFB kan leda till brand och/eller personskador!
Det första jag skulle rekommendera är att mäta upp hela huset först och kontrollera jordning.
När vi bytte gammal central i vårt hus från 1977 (där endast golvvärme i badrum hade 1-fas JFB) skulle det ta 6-8 timmar... Det slutade med över 30 timmar p.g.a. allt som måste dras om och då jagade jag själv jordfel i över en vecka (med strömlöst hus eftersom centralen ej kunde göras klar)!
Nu gör jag som regel inga eljobb direkt mot privatperson, men ett par sådana kunder har jag dock.anders07 skrev:
Nu har jag inte läst allt här men jag håller med övriga att om "elektrikern" verkligen bett dig skaffa JFB så ska du se om du hittar en annan elektriker!
Och jag har faktiskt föreslagit att de lika gärna kan köpa prylarna själv från elbutik då elbutik faktiskt har i snitt lägre pris än vad jag köper från grossen (e-skandia).
Att jag lite snabbt sätter ihop en lista på material och mailar. Men på frågan om de skulle tjäna mycket på det så var det ärliga svaret "Nej, någon enstaka hundring, max". Så då fick jag ordna fram det själv för att de skulle slippa greja med det alls.
Men om du menar att ingen "riktig elektriker" skulle be kunden och åka och köpa vilken JFB som helst, så kanske det stämmer. Det blir nog betydligt färre att finna.
Jag föreslår nog gärna en eller några olika JFB. Men visst, kommer jag och kunden står där med en JFB i handen och undrar om jag kan använda den så gör jag nog det om det bara går utan alltför mycket olägenhet.
Stor olägenhet är t.ex. om centralen är en Hager QC men inte JFB, det är ju tråkigt jobb att få ihop på ett bra sätt, jämfört med det smidiga ifall JFB också är en QC.
Klicka här för att svara