38 830 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Elektrikermejslar
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo jag såg att du hade skrivit det, ville bara påpeka ändåMikael_L skrev:
Jag tror jag nämnde i inlägget lite över hur jag misshandlat de stackarna, särskilt 5,5'an.
Nu har för några månader sen införskaffat detta set
[länk]
Jag har inte riktigt börjat använda dem ordentligt än, men nu ska det bli. Det är bara de två PZplus-minus som fått följa med fram tills nu.
Detta set har mycket rätt. Weras superslim betyder slim-spets och slimt skaft (vilket är bra när många mejslar ska samsas i fickornas verktygshållare.
Men sen är det inte pozidriv, utan plus-minus, dvs PZ/S som den också heter, PZ med tvärgående spår.
Detta fick mig att tveka länge för ett inköp. Visst, alla MCB, JFB och annat material i centralen är ju PZ/S 2, och PZ fungerar också bra.
Men så började jag kolla, och upptäckte att i princip allt elmaterial jag kommer i kontakt med är PZ/S 2 eller 1.
Vare sig det gäller uttag, strömbrytare, skruvarna i dosor osv osv.
Så jag har slagit till på detta set, och har väl idag kanske en anings synpunkter på det ändå ...
[bild]
Har Veramejslar men om det är deras slimmodell kommer jag inte ihåg men de är sköna å hålla å skruva med
Använder bitsmejseln mest så det är den jag har med mig å nån liten plintmejsel , skruvar ju inte upp så mycket uttag å säkringar dagligen som du gör.
Tycker det är rätt skönt att inte behöva ha med sig så mycket mejlslar. Å andra sidan så är bitsmejseln lite klumpig, så ska jag skruva lite mer så åker väskan med.
Avslöjad, Nyfniken är bacho-säljare ...
(Logiskt felslut ...
)
plusminus (eller PZ/S) är ett pozidriv-utförande med en spår tvärs över, det blir typ två mejslar i en.
Man kan använda både flat mejsel i lämplig storlek, eller PZ. Men väljer man en PZ/S så får man gudomligt grepp.
Såhär ser mejseln ut
och så här skruven
Och det verkar faktiskt som att det även finns PH-utförande, torde då kunna heta PH/S
Men i Sverige (Europa?) är det PZ/S som gäller.

(Logiskt felslut ...
plusminus (eller PZ/S) är ett pozidriv-utförande med en spår tvärs över, det blir typ två mejslar i en.
Man kan använda både flat mejsel i lämplig storlek, eller PZ. Men väljer man en PZ/S så får man gudomligt grepp.
Såhär ser mejseln ut
och så här skruven
Och det verkar faktiskt som att det även finns PH-utförande, torde då kunna heta PH/S
Men i Sverige (Europa?) är det PZ/S som gäller.

Och kikar man på ett eljo eller elko, eller schneider eller ABB uttag (som exempel) så har alla PZ/S 1 som skruv.
Även på apparatskruvarna på alla moderna dosor samma sak.
Nästan alla prylar man skruvar in i en normcentral är PZ/S 2, men lite då och då PZ/S 1.
Så är det, håller jag bara på med modernt elmaterial så passar dessa wera-mejslar bra.
Är det äldre elmaterial så hittar jag företrädesvis spårmejsel på det äldsta, och PH på lite nyare gammalt. Men ibland dummar det till sig, och är PZ, och då passar ju inga mejslar från detta Wera-kit bra.
Och är det inte alls elmaterial, eller lite mer okonventionella prylar så råkar jag ju också på ren PZ.
Så dessa Wera är ingen helt given succé, men nu ska jag ge det en chans, återkommer.
Har som sagt haft med mig +/- mejslarna en liten tid nu, gått i överlag bra, men nu har jag börjat få koll på andelen PZ vs PZ/S, vilket för mig kanske är något runt 5% vs 95%, typ.
En annan grej, är att det tar en sekund extra varje gång en skruv ska skruvas, det är inte bara att trycka in mejseln och direkt börja skruva för kung och fosterland. Man måste förvissa sig om att man fått den rätt, i korrekt 90°-läge, för det är 50/50 att man har vingarna på spårmejseldelen fel, och då blir det dåligt.
Även på apparatskruvarna på alla moderna dosor samma sak.
Nästan alla prylar man skruvar in i en normcentral är PZ/S 2, men lite då och då PZ/S 1.
Så är det, håller jag bara på med modernt elmaterial så passar dessa wera-mejslar bra.
Är det äldre elmaterial så hittar jag företrädesvis spårmejsel på det äldsta, och PH på lite nyare gammalt. Men ibland dummar det till sig, och är PZ, och då passar ju inga mejslar från detta Wera-kit bra.
Och är det inte alls elmaterial, eller lite mer okonventionella prylar så råkar jag ju också på ren PZ.
Så dessa Wera är ingen helt given succé, men nu ska jag ge det en chans, återkommer.
Har som sagt haft med mig +/- mejslarna en liten tid nu, gått i överlag bra, men nu har jag börjat få koll på andelen PZ vs PZ/S, vilket för mig kanske är något runt 5% vs 95%, typ.
En annan grej, är att det tar en sekund extra varje gång en skruv ska skruvas, det är inte bara att trycka in mejseln och direkt börja skruva för kung och fosterland. Man måste förvissa sig om att man fått den rätt, i korrekt 90°-läge, för det är 50/50 att man har vingarna på spårmejseldelen fel, och då blir det dåligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
På tal om elmejslar och ABB råkade jag på en elmätare från ABB som skulle dras med T15. Klart udda och det är nog enda jag råkat på som har det. Övriga ABB mätare jag monterat har haft PZ/S-2.
Klicka här för att svara