Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Här är tre bilder som visar hur mycket enklare det är med VP-2-dosor jämfört med traditionella dosor.
Kunden hade köpt egna dosor och att i detta fallet söka efter spillvirke (allt bortstädat och lite virke i garaget) och att mäta, såga och skruva tar en jäkla tid jämfört med VP-2 som enkelt gick att skruva dit med regelfästen.
Denna bild illistruerar hur enkelt VP-2 kan byggas upp och skruvas upp. Även väldigt enkelt att flytta
dosor som endast är skruvad med reglfäste.
Här är dock en bild som visar fördelen med traditionella, runda dosor. I dessa fall är VP-2 mycket sämre.
//Patrik
Kunden hade köpt egna dosor och att i detta fallet söka efter spillvirke (allt bortstädat och lite virke i garaget) och att mäta, såga och skruva tar en jäkla tid jämfört med VP-2 som enkelt gick att skruva dit med regelfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Denna bild illistruerar hur enkelt VP-2 kan byggas upp och skruvas upp. Även väldigt enkelt att flytta
dosor som endast är skruvad med reglfäste.
Logga in
Skapa konto
Här är dock en bild som visar fördelen med traditionella, runda dosor. I dessa fall är VP-2 mycket sämre.
Logga in
Skapa konto
//Patrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gillar starkt VP2 jag också, som amatör. Men jag drar ju bara nätverk....eller hur?
Förresten, i bild 3 längst till höger, vad är de blåa ramarna, skivfästen för särskilda regelmått?
Förresten, i bild 3 längst till höger, vad är de blåa ramarna, skivfästen för särskilda regelmått?
Gillar också VP-2 och har kört enbart med det. Dock är regelfästen fans påfund. Ska man använda dom och få acceptabelt resultat tycker jag man måste ta ur ett par mm ur regeln. Görs inte detta blir skivan inte dikt mot regeln just där, är det enkelgips är det risk att gipsen spricker! Kanske inte ett jätteproblem, men stör mig tillräckligt för att inte använda dom!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Regelfästen med taggar (ELKO och ABB/Ensto) som man ska slå fast i regeln är fans påfund. ELJOs reglfästen som skruvas fast är guds påfund. Dock har ELJO tydligen gjort förändringar på sina reglfästen nu till det sämre (se bild 2, gamla, och bild 3, nya).vectrex skrev:Gillar också VP-2 och har kört enbart med det. Dock är regelfästen fans påfund. Ska man använda dom och få acceptabelt resultat tycker jag man måste ta ur ett par mm ur regeln. Görs inte detta blir skivan inte dikt mot regeln just där, är det enkelgips är det risk att gipsen spricker! Kanske inte ett jätteproblem, men stör mig tillräckligt för att inte använda dom!
Snickarna brukar aldrig klaga så länge man använder gipsskruv som då försänker skallen helt, så jag har svårt att se att det ska vara så mycket svårare för dig.
//Patrik
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, är du överpedantisk så kan det mycket väl vara så. Snickarna jag jobbar med är inga slapptaskar utan vill ha ett bra resultat, blir det inte bra är de inte sena med att påtala det. Det räcker nog för de flesta.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
jag gillar dessa dosor. Väldigt praktiska i badrum och kök mm. Lite dyra så brukar köra vanliga dosor i övriga rum där man oftast vet hur mycket väggen kommer bygga ut.
Inget ont om snickarna du jobbar med, dom är säkert jättebra! Men i ärlighetens namn, hur noga kan man vara när det skall bli någon lönsamhet i arbetet! Pedantiskt snickeri tar mycket tid!Patrik_Hed skrev:
Jag vet inte hur du jobbar, men skulle du inte vara lite extra noggrann om du jobbade i ditt egna hus?
I min värld så går inte riktigt arbete under lönsamhetskrav och hantverksstolthet ihop!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, men hur pedantisk kan man egentligen vara när man skivar väggar? Är det ingen synlig bulle så bör det väl vara okej? Vi snackar ju här om typ 2-3 mm.vectrex skrev:Inget ont om snickarna du jobbar med, dom är säkert jättebra! Men i ärlighetens namn, hur noga kan man vara när det skall bli någon lönsamhet i arbetet! Pedantiskt snickeri tar mycket tid!
Jag vet inte hur du jobbar, men skulle du inte vara lite extra noggrann om du jobbade i ditt egna hus?
I min värld så går inte riktigt arbete under lönsamhetskrav och hantverksstolthet ihop!
Nja, marginellt.
//Patrik
Ja i just detta fallet är jag faktiskt nästan beredd att hålla med dig. Det är nog mycket psykologi, jag vill veta att skivan sitter dikt och blir så plan som möjligt. Sätter man stora kakel på väggen så småningom så kan det dock ha betydelse!
Sen njuter jag inombords av att dosan verkligen är 100% centrerad i hålet i skivan, även om det endast syns när ingen apparat är monterad.
Sen njuter jag inombords av att dosan verkligen är 100% centrerad i hålet i skivan, även om det endast syns när ingen apparat är monterad.
Jag tycker nog inte det är överpedanteri. Min erfarenhet är att hyffsat små ojämnheter i en regel kan få skivan att spricka om en skruv råkar hamna bredvid, men inte på ojämnheten. Jag har själv faktiskt åkt på det med dem hullingsförsedda regelfästena, dessutom tycker jag skivskarvarna blir lite mer svårspacklade med bulor.Patrik_Hed skrev:
Vid närmare eftertanke... Det är nog kanske lite överpedanteri... Haha