Elektrikern lämnade igår eftar att installerat "dosa med utskjutbar ring". Glad i hågen smackar jag upp 11mm osb. Idag ska jag sätta upp gipsen men behöver få ut ringen. Hur gör man?
Blir inte klok på det. Jag har skruvat ut två skruvar i förhoppning att gröna ringen skulle komma med. Händer inget.
Har försökt försiktigt att bända med skruvmejsel för att se ifall den lossnar men incke.
Känner mig riktigt dum. Se bild. Elektrikdosa med utskjutbar ring installerad i 11mm OSB-skiva, kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AronD skrev:
Elektrikern lämnade igår eftar att installerat "dosa med utskjutbar ring". Glad i hågen smackar jag upp 11mm osb. Idag ska jag sätta upp gipsen men behöver få ut ringen. Hur gör man?
Blir inte klok på det. Jag har skruvat ut två skruvar i förhoppning att gröna ringen skulle komma med. Händer inget.
Har försökt försiktigt att bända med skruvmejsel för att se ifall den lossnar men incke.
Känner mig riktigt dum. Se bild.[bild]
Kan du inte låta den vara så länge så kommer den ut när gipset är på plats?
Kör du hål-i-1?

• Gilla
AronD
  • Laddar…
tommib
Du skruvar på den. Jag brukar greppa med båda händerna på de lite tjockare partierna (vid skruvhålen) och skruva medurs. Med greppa så menar jag att pressa fingrarna utåt mot dosans kant.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Du skall snurra ut ringen på samma sätt som du skruvar ur en vanlig skruv, dvs moturs.
De sitter ofta rätt hårt, så du får ta i litegrann. Om du skruvar tillbaks skruvarna en bit och använder dem för att få lite bättre grepp så går det nog. Ibland har jag fått ge en av skruvarna en liten smäll i sidled för att få ringen att börja röra på sig.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Stort tack alla!
Tog längre tid att skriva första inlägget än tiden innan det var löst.
Var tvungen att få ut ringen för att smeta på läppstift så jag kan markera var på gipsen jag ska göra hål. Glad påsk!

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ahh.... läppstift. Jag undrade just varför en VP2 var röd i kanten.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.