Hej, försöker klura ut hur min fibaro fgs-213 bör sitta bakom min strömbrytare. Jag har en trappbrytare innanför dörren till altanbelysningen. Sitter en skalad kabel här också, är det en biledare? Ska den bara sitta kvar i brytaren? Tänkte koppla enl bit schema. Tänker jag rätt?

JanneJanne123
Schematisk illustration av en elektrisk installation med en Single Switch 2 FGS-213 och färgkodade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden om man vill slippa pdf.

• Gilla
Sambr
  • Laddar…
JanneJanne123
Kan du lägga upp en bild på hur strömbrytaren är kopplad idag?

JanneJanne123
Har du tänkt att din switch ska styra något, eller vill du bara trigga något annat vid tryck på knappen? Du skriver trappkoppling så gissar att du bara vill trigga. Frågar eftersom Q inte är inkopplad i ditt schema. Troligen är då den ”överblivna” skalade tråden den gamla mellantråden, men det bör du undersöka närmare för att vara helt säker. Följ helt enkelt vart den går i dosorna.

Den skalade biledaren skall bara anslutas i matad ända! Den skyddsjordar bara aluminiumhöljet i kabel. Men en sådan biledare finns bara i kabel typ EKLK, EXLQ, FQLQ.
Har du dosa i vägg och VP rör bör det inte finnas en biledare, men det kanske är en extra tändtråd?
Men lasten skall kopplas in på Q - lampa/last - Nolla.

S Sambr skrev:
Hej, försöker klura ut hur min fibaro fgs-213 bör sitta bakom min strömbrytare. Jag har en trappbrytare innanför dörren till altanbelysningen. Sitter en skalad kabel här också, är det en biledare? Ska den bara sitta kvar i brytaren? Tänkte koppla enl bit schema. Tänker jag rätt?
Ja, din skiss är rätt. Ser dock ingen tändtråd inritad. Den ska utgå ifrån Q och gå till lampan.

Den grön/gula och den "skalade" är skyddsjord som inte används här utan som enbart är parkerad på en blindplint på strömbrytaren. För att undvika framtida förvirring kan du koppla samman dessa i en separat toppklämma istället typ Wago 221.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bif bild på brytaren, måste byta till en djupare för att få plats med fibaron bara.

Ja den ska styra lampan på altanen utanför som brytaren är kopplad till. Misstänkte att jag missat Q.

Biledaren sitter nu ansluten i x i brytaren som på bilden. Jag har inget VP rör.

Ok, så enl mitt schema men också dra kabel från Q till vadå?

• Elbrytare utan täckplatta med synliga anslutna kablar och inget VP-rör monterat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Den blå kabeln som sitter i toppen på brytaren ska kopplas in i Q. Du ser dock ut att sakna nolla vilket du behöver för att Fibaron ska funka.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja nollan ja... Får leta mig till ny plats och se om jag hittar nollan längre bort.

tommib
Du kan ju också sätta fibaron längre bort så slipper du desutom byta brytare.

Ja det får bli nått sånt, mina elektriska kunskaper slutar där någonstans så blir nog till anlita behörig :)

Tack för hjälpen!

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.