Hej

Vad finns det för alternativ till hur ska man dra kabel till hörnuttag som ska sitta under (IKEAs) väggskåp.

Ett alt. är väl att dra i vp-rör/flexslang bakom vägen och komma ut från väggen på det ställe där uttag är tänkt ska sitta. Jag vill inte riva väggarna för att dra rör. Finns det andra alternativ som t.ex. dra utanpåligande EKK kabel på väggen och bakom väggskåp?

Bästa svaret

tommib
Om du använder IKEAs skena för upphängning så får du 10 mm mellan skåp och vägg. Det räcker bra för en EXQ eller liknande. Tänk dock på att matande dosa måste vara åtkomlig och att kabeln måste vara dragavlastad.

• Gilla
bortek
  • Laddar…
Tack för förslag Tommi! Om jag ska ha 3 uttag , jag kan väl dra en EXQ och skarva vidare i varje uttag och till nästa? Angående dragavlastning, är det inne i dosan ska dragavlastare sitta ? Annars fäster man väl EXQ me klammer och blir dragavlastning på så sätt. Dock måste jag hitta klammer som är inte tjockare än 2mm (EXQ är ca 8mm i diam.)

tommib
För ett kök skulle jag rekommendera att du försöker få fram flera matningar. Detta eftersom man ofta använder värmeapparater med hög effekt (brödrost, kaffebryggare mm).

Dragavlastning är normalt som du säger med klammer. Det finns också lösa dragavlastningar att montera i uttagsboxarna.

Att få fråm flera matningar från elcentralen går tyvärr inte. Att dra fram tre olika matningar från dosan till varje uttag går bra. Men lasten kommer fortfarande blir koncentrerad i dosan, så en sånt sätt det blir ingen skillnad om man skarvar i eluttaget, eller tänker jag fel ?

Blir det kanske en passbit mellan första överskåpet och väggen? Då är det smidigt att dra ner kablar i det utrymmet..

tommib
Om det är möjligt att komplettera gruppen så kan man ev dra fram en trefasgrupp till den dosan. Om det går eller är lämpligt är svårt att veta utan att vara på plats. Fråga din elektriker.

Tack för svaret allihopa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.