Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett hus från runt 70-talet som verkar sakna jordfelsbrytare, något vi gärna vill ha. Vi har pratat med en elektriker som kommer på måndag men de rådde oss att köpa en innan dess som han kan installera när han kommer.

Problemet är att vi vet inte vilken/hur många jordfelsbrytare vi behöver?

Bifogar bilder på proppskåpen vi har, en i hallen och en i garaget och hoppas på hjälp att göra oss klokare!
Gammalt proppskåp från 70-talet utan jordfelsbrytare i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt proppskåp med säkringar och säkerhetsbrytare på vägg.
Skapa konto

K
Har du bild på gruppförteckning? Så man ser vad grejorna går till?
Men spontant så, 4-polig JFB med 25A märkström och 30mA är det ni skall ha. Sen om det är rimligt att sektionera upp med flera JFB beror på vilka grupper som ligger på dom olika centralerna, välj ett vettigt fabrikat typ Hager, Schneider, ABB, Garo etc.

Sen behövs ju en liten kapsling till JFB'n också, typ en sån här eller liknande:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/hager/hager-mini-kapsling

Offtopic:
Lite lustigt att elektrikern förespråkade att NI skall köpa grejor, skall man tro tidigare trådar här så är ju praxis han h*n skall han ju lura er med +500% på material h*n köper :)

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Förteckning över elgrupper för hushållsapparater som spis och diskmaskin på en smutsig vit tavla.
Skapa konto

Här är förteckningen för hallskåpet, i garaget finns ingen vad jag kan hitta.

Är det lämpligt att ha en i både garaget och hallen?

Som jag förstått det är en anledning till att sektionera upp det att undvika att typ frysen stängs av om något annat skulle lösa ut när man är borta, stämmer det?

Tycker också att det är märkligt att elektrikeren inte vill installera sina egna grejer. Kan det vara så att han är så pank att han inte kan köpa själv och inte heller får kredit nånstans längre?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Byt elektriker.

olskar skrev:
Som jag förstått det är en anledning till att sektionera upp det att undvika att typ frysen stängs av om något annat skulle lösa ut när man är borta, stämmer det?
Ja.

Oftast så finns det saker i ett hus som har högst sannolikhet att drabbas av ett jordfel som till exempel uttag utomhus till julgransbelysningen eller till bilens motorvärmare. Och det finns vissa saker som man absolut inte vill ha strömlösa som uppvärmningen av huset och kyl/frys.

Problemet är att ett jordfel i julgransbelysningen kan göra så att maten i kylen förstörs. En del tycker det bästa är att se till att högriskgrupperna går på en egen jordfelsbrytare så att ett jordfel där inte får så stora konsekvenser. Andra tycker att det bästa är att isolera bort de kritiska grupperna så att de fortfarande får ström fastän resten av huset är strömlöst. Problemet med det resonemanget är att det kan vara svårt att upptäcka ifall kylskåpet har lagt av när all annan el i köket fortfarande fungerar som vanligt. Ett tredje resonemang är att dela upp huset på ungefär hälften, så att om halva huset blir strömlöst så fungerar andra halvan som vanligt. Inget av resonemangen är väl mer rätt en något annat, utan det är bara olika sätt att se på problemet.

Och det är så klart mycket lättare att dela upp huset på flera jordfelsbrytare på ett smart sätt när man gör elen från början, än det är att dela upp elen i efterhand.

Två JFB inne, en för 1-17, en för 18-23, sedan en för centralerna i garaget.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
I garaget kan det vara vettigt att byta dom små centralerna mot en normcentral med jordfelsbrytare,huvudbrytare och automatsäkringar. Använd gärna 3 poliga till trefasuttagen. Har ni verkligen behov av två trefasuttag?

Egentligen saknar vi information för att kunna avgöra antal jordfelsbrytare.

Men om vi antar att matningen mellan centralen i hallen och garaget är 4 trådig (3 faser, kombinerad skyddsjord och nolla). Då går det inte att ha samma jordfelsbrytare till bägge centralerna, det krävs separerad nolla och jord efter jordfelsbrytaren.

Då har vi alltså att det skall vara minst 2 jordfelsbrytare.

Sedan är det ju vettigt att låta utomhus uttag gå på en egen jordfelsbrytare (eller personskyddautomat, kombinerad jordfelsbrytare och säkring). Om vi antar att någon av säkringarna i hallen försörjer ett utomhusuttag, då bör man alltså flytta den försörjningen till en ny liten apparatlåda som innehåller den nya jordfelsbrytaren, och ev. säkringar/jordfelsbrytare för utomhusuttag. I den bef. centralen så matas alla säkringarna av skenor, som gör det svårt att bryta ut en enstaka säkring till att matas via egen jordfelsbytare. Då enklare att flytta den till en ny kapsling.

Detta att låta utomhusuttag gå på en egen jfb, är vettigt. Det är väldigt mycket vanligare med jordfel i utomhusprylar, eller att man ex. tappar en motorvärmakabel i en snödriva. Det räcker för att lösa ut jfb, synd om det skall släcka hela huset.

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
OM kyl/frys har en egen JFB så är det smart att lägga med en belysning som har låg risk för jordfel i samma grupp, t ex en hall-lampa.
Då märker man rätt snabbt om JFB löst.

hempularen skrev:
Detta att låta utomhusuttag gå på en egen jfb, är vettigt. Det är väldigt mycket vanligare med jordfel i utomhusprylar, eller att man ex. tappar en motorvärmakabel i en snödriva. Det räcker för att lösa ut jfb, synd om det skall släcka hela huset.
Å andra sidan så skall man inte överdriva risken för det heller. Om det är komplicerat att sektionera så går det i de flesta fall alldeles utmärkt med att köra hela huset på en JFB också. (Förutsatt att man inte har en massa apparater vars läckströmmar blir för stora tillsammans).

Jag har exv. en JFB på hela huset och utomhusgrupperna har löst ut exakt en gång. Det var en julbelysning som jag hängt upp så urbota dumt att jag faktiskt för skylla mig själv. (Det enda som för JFB i det här huset att lösa är fö jag själv, eftersom jag i 8 fall av 10 inte lyckas att hålla isär jorden och nollan när jag exv. skall hänga upp någon ny ljusarmatur).

Så hellre en JFB för hela klabbet, och var lite försiktig med att inte lämna motorvärmarkablarna liggande i slasket (det skall man ändå göra), än att dra sig för att installera JFB eftersom det blir svårt med sektioneringen.

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om radiatorerna på grupperna 18-23 inte sitter anslutna med stickproppar, utan är fast inkopplade så kan man ju överväga att strunta i att ha JFB på dessa då.

Så en JFB i huset och en i garaget är mitt förslag. Gärna byta central också i garaget.

Sitter det någon utomhusel på en enda grupp i husets central kan man överväga att sätta den gruppen på en egen personskyddsautomat.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Å andra sidan så skall man inte överdriva risken för det heller. Om det är komplicerat att sektionera så går det i de flesta fall alldeles utmärkt med att köra hela huset på en JFB också. (Förutsatt att man inte har en massa apparater vars läckströmmar blir för stora tillsammans).

Jag har exv. en JFB på hela huset och utomhusgrupperna har löst ut exakt en gång. Det var en julbelysning som jag hängt upp så urbota dumt att jag faktiskt för skylla mig själv. (Det enda som för JFB i det här huset att lösa är fö jag själv, eftersom jag i 8 fall av 10 inte lyckas att hålla isär jorden och nollan när jag exv. skall hänga upp någon ny ljusarmatur).

Så hellre en JFB för hela klabbet, och var lite försiktig med att inte lämna motorvärmarkablarna liggande i slasket (det skall man ändå göra), än att dra sig för att installera JFB eftersom det blir svårt med sektioneringen.
det är största misstaget man kan göra.
föräldrarna har en enda JFB till hela huset inklusive uttagen för utomhus.
och den har nog löst ut väl över 10 gånger under åren, och då av massor med olika anledningar, julbelysning, motorvärmaruttaget, förlängningssladd osv.
nu mins jag inte om kyl och frys ligger under denna FJB eller om den är utan, men lagom kul när JFB löst ut pga yttre fel när man inte är hemma. sen är det mycket som man inte vill ska få strömmen bruten i tid och otur, problem med datorer, förlorat arbete osv som det kan innebära.
jag anser i alla fall att det är riktigt dumsnålt att enbart ha en JFB till allt

Har svårt att se att installation av en jordfelsbrytare för hela elanläggningen kan vara det största misstag man kan göra.

Har haft en (1) jordfelsbrytare installerad sedan mitten av 80-talet och kanske haft två fall där den har löst ut. Ett beroende på fuktigt bilvärmare och ett annat på överledning i varmvattenberedarens elpatron.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
etompau skrev:
Har svårt att se att installation av en jordfelsbrytare för hela elanläggningen kan vara det största misstag man kan göra.

Har haft en (1) jordfelsbrytare installerad sedan mitten av 80-talet och kanske haft två fall där den har löst ut. Ett beroende på fuktigt bilvärmare och ett annat på överledning i varmvattenberedarens elpatron.
Okej största var kanske att ta i, men ett stort misstag som jag aldrig kommer göra igen, och tar jag över huset då blir det en av dom första sakerna som jag skulle åtgärda.

Vilket som var "största" misstaget elektrikern gjorde är svårt att säga,
Koppla tvättmaskinen till fel spänning (luktade rejält bränt)
Koppla bort ett helt rum (gamla vardagsrummet är fortfarande helt utan fungerande vägguttag sedan ombyggnationen 1991).
Koppla belysning fel
Sätta upp Ojordade uttag i ett nybyggt rum.
Endast en säkringsgrupp till ett kontor.
Välja snabba säkringar.

Dom sista två punkterna hör faktiskt ihop med mitt ursprungliga påstående, varje gång jordfelsbrytsren har löst ut (som sagt många gånger sedan 1991) och har släckt ner hela huset så blir startströmmen alldeles för stor för framförallt kontoret men även andra säkringar som som ligger på 10B, vilket då varje gång JFB löst ut så kommer 2-3 andra grupper slå ifrån när JFB återställs.
Dessa dvärgbrytare har då blivit utslitna så nu även om man drar ur det mesta vad gäller datorer och skärmar som är anslutna så är det ett helvete att lyckas återställa vissa säkringar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.