Jag använder nästan bara Bahco Ergo och dom är rätt bra, (jag har även några Bahco 1000V men dom har jag liten användning för) men man behöver några st. konsten är väl att ha rätt mejsel till skruven. Mejseln ska PASSA till just den skruv man för tillfälligt skruvar så man får lära sig dom olika typerna. Nån universell som passar till det mesta finns inte.
Tack, ska kolla på Bacho, troligen blir det i så fall 1000V varianten, jag har en förmåga att stoppa in mejslar där spänningen är på.
Självklart skall det vara rätt mejsel till var typ av skruv, mina billiga mejslar passar dock inte någon skruv..
Självklart skall det vara rätt mejsel till var typ av skruv, mina billiga mejslar passar dock inte någon skruv..
Wera gör ju aldrig en dålig mejsel, så därför föreslår jag sådana:
Conrad har lite att välja på, tyvärr hittar jag inget kit med både ph och pz, även om dom själva skriver så:
http://www.conrad.se/7-DELARS-VDE-S...nrad-swe&pi=812035&ci=SHOP_AREA_17600_1512011
Men conrad har även enstaka mejslar, så du kan komplettera med en pz1 och en pz2.
Conrad har lite att välja på, tyvärr hittar jag inget kit med både ph och pz, även om dom själva skriver så:
http://www.conrad.se/7-DELARS-VDE-S...nrad-swe&pi=812035&ci=SHOP_AREA_17600_1512011
Men conrad har även enstaka mejslar, så du kan komplettera med en pz1 och en pz2.
http://www.conrad.se/2-DELARS-PLUS-...nrad-swe&pi=815884&ci=SHOP_AREA_17600_1512011sajjen skrev:
om du vill köpa billigare än på elfa
Jag har använt Ega/Bost mejslar i många år, tycker de ligger skönt i handen. Brukar finnas hos de flesta elgrossister iaf.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Bahcos ergo 1000V-mejslar är de som jag föredrar. Har testat både Bost och Wera.
- PZ1
- PZ2
- PH1
- Flata 0,5x3x100
- Flata 1x5,5x125
Dessa är de enda mejslar du behöver som elektriker (bortsett från torxmejslar)! Möjligtvis även en till, ännu mindre flata till små plintar på kretskort och dyl.
http://www.calvan.se/node/7293
//Patrik
- PZ1
- PZ2
- PH1
- Flata 0,5x3x100
- Flata 1x5,5x125
Dessa är de enda mejslar du behöver som elektriker (bortsett från torxmejslar)! Möjligtvis även en till, ännu mindre flata till små plintar på kretskort och dyl.
http://www.calvan.se/node/7293
//Patrik
Redigerat:
PH2 då?Patrik_Hed skrev:
Fördelen med Bachos är väl att dom har färgkodade handtag?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har jobbat i ungefär 2.5 år och aldrig använt en PH2 mejsel.
PH2 finns det ungefär enbart på gipsskruv och skruvklammer. Det skruvar man oftast med skruvdragare och då använder man bits PH2. Ska man använda mejsel så funkar PH1 mer än utmärkt och den har smalare handtag så då slipper man ha två mejslar med väldigt stort handtag (som PZ2 och PH2 har).
Kan tillägga att PZ/PH3 är onödigt också. Aldrig något som en elektriker använder, bara rörmokare.
Färgkodningen är ganska bra, ja.
//Patrik
Kan tillägga att PZ/PH3 är onödigt också. Aldrig något som en elektriker använder, bara rörmokare.
Färgkodningen är ganska bra, ja.
//Patrik
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Eh.. va? PZ? Jag har aldrig ägt en PZ-mejsel.Patrik_Hed skrev:Bahcos ergo 1000V-mejslar är de som jag föredrar. Har testat både Bost och Wera.
- PZ1
- PZ2
- PH1
- Flata 0,5x3x100
- Flata 1x5,5x125
[länk]
//Patrik
Jag har PH1, PH2, samt tre storlekar flata. En pytteliten, en 3,5mm och en stor bamse.
Det kan kanske vara bra att ha en "bitshållarmejsel" och en uppsättning bits för de storlekar som inte är så jättevanliga?
Man bör väl inte ta fel storlek på nån sorts mejsel alls, inte ens köra PH1 på PH2-skruv?
Om man absolut ska göra fel på stjärnskruvarna så brukar det funka halvbra om man tar en storlek fel om man också tar fel på PH och PZ ;-)
Man bör väl inte ta fel storlek på nån sorts mejsel alls, inte ens köra PH1 på PH2-skruv?
Om man absolut ska göra fel på stjärnskruvarna så brukar det funka halvbra om man tar en storlek fel om man också tar fel på PH och PZ ;-)
PZ är nästan ett krav om man skruvar mycket kontaktorer och reläer med kombiskruv, som för övrigt är världens sämsta skruvspår alla kategorier, ingen mejsel funkar riktigt bra.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Rrrrr, hur gör du i centraler egentligen??
Skruven på U-56 = PZ2
Normapparater = PZ2
Skruvplintarna i ELKOs kulodosor = PZ2
Skruvar på strömställare och uttag = PZ1
Jag hade en föreställning förut om att PZ var onödigt, jag hade fel. Mycket fel.
PZ1 och 2 använder jag dagligen.
//Patrik
Skruven på U-56 = PZ2
Normapparater = PZ2
Skruvplintarna i ELKOs kulodosor = PZ2
Skruvar på strömställare och uttag = PZ1
Jag hade en föreställning förut om att PZ var onödigt, jag hade fel. Mycket fel.
PZ1 och 2 använder jag dagligen.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som elektriker vill man kunna skifta mejsel snabbt utan att behöva ställa sig och byta bits för att sedan byta tillbaka osv.yxis skrev:Det kan kanske vara bra att ha en "bitshållarmejsel" och en uppsättning bits för de storlekar som inte är så jättevanliga?
Därför går den bort.
Edit: Såg att du tänkte på de ovanliga skruvmejslarna som man har. Ja, det skulle vara en skruvmejsel med torxbits i såfall då.
//Patrik