Har läst en del i detta forum och folk verkar både kunniga och hjälpsamma.
Min fråga är mer ur utbildningssynvinkel än praktisk hjälp, eftersom jag förstått att detta är lämpligast att låta en elektriker utföra. MEN nu är jag intresserad av el och elektronik så därför är jag nyfiken.
Det sitter ett Perilexuttag i köket idag, men det är inte fullkopplat utan saknar nollan. Vi har en nyare spis med häll och enligt kopplingsschemat krävs nollan ansluten för att den ska fungera. Nu undrar jag; vart i centralen kommer elektrikern koppla in nollan? Läser jag olika trådar så gissar jag att detta är en TN C och då ligger nollan på samma skena som skyddsjorden? Kommer alltså den nya nollkabeln hamna uppe till vänster nånstans ihop med de gröngula kablarna? Borde inte alla kablar som sitter i den översta skenan vara antingen gulgröna eller blåa? Ser ju ut att sitta både röda gula och vita (har ej känt på dem om de sitter fast där eller går bakom). Tacksam för input och kunskap här!

• Elcentral med säkringar och en blandning av kablar i olika färger, vissa osäkert kopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Exakt var elektrikern kopplar in nollan är omöjligt att gissa. Det finns flera alternativ och exakt vilket som används beror nog på hur det ser ut i övrigt. Nolla och Skyddsjord verkar iofs ligga ihop i denna central men det är ändå bra att separera dem åt i möjligaste mån inför ev JFB. Således bör man använda övesta skenan som skyddsjordskena och de andra som nollskenor. Man måste dock verifiera att det är ihopkopplat som man tror. Om du tittar i övre högra hörnet ser du ett metallbleck med en skruv som förbinder översta och näst översta skenan. Detta är den sk nollskruven som du öppnar för att separera nolla från PE vid installation av JFB. Gör dock inte det nu, då blir det dåligt. Där ser du också symbolerna på skenorna, med lilla jordsymbolen resp en nolla.

Färg är inget att lita på, elektronerna bryr sig inte och färgstandarder har det funnits många genom åren. Som exempel ser det ut som att dina inkommande faser är blå, vit och svart (uppifrån och ner).

Om du ska göra installationen själv, säg det direkt. Den där centralen ser ut att behöva en del kärlek, med bl.a. dubbla (eller är det trippla) ledare under anslutningarna på jordskenan. Om man inte byter ut centralen skulle jag nog tycka att man ska komplettera med en till skyddsjordskena samt ansluta nolledarna till resp nollskena vid varje rad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är inte lätt att se på din bild. Men jag ser enbart gulgröna och röda på den översta skenan. Det är jordskenan. Den är förbunden med nollskenan med en skruv. Den tycker jag ser ut att ha en trave blå ledningar. Men det är svårt att se.

Nej. Skall börja med att säga att jag är inte elektriker, och jag är dålig på att tolka hur en sådan central hänger ihop. Så jag kan ha helt fel.

Skenan högst upp är bara jord, under den sitter en nollskena, på den ser man en del blå trådar som är de normala "nollfärgen".

De två skenorna är ihopkopplade.

Men som sagt koppla INTE själv utifrån det jag skrev nu. Det kan vara helt fel.

Centralen har så vitt jag kan se 3 nollskenor men bara en används, denöversta ser ut att vara jordskena. Vad som gör mig lite fundersam är vilken matning centralen har, Jag tycker att den ser ut att vara max 2,5mm2 och det är i klenaste laget så även det bör elektrikern ta en titt på.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för flera bra svar än så länge! Vill lugna alla direkt med att jag inte kommer koppla om något själv då jag precis som flera andra här har konstaterat att mycket är oklart med nuvarande dragning, t ex färger på ledare, så en utbildad elektriker är bokad som får kolla över det ordentligt. Jag är sån att jag vill ha kunskap om vad som görs när jag tar hem en (relativt) dyr hantverkare som ska fixa så allt är dugligt så jag sen har en inblick i vad hen har gjort och kan lösa saker som inte kräver behörighet. Sen är jag ju dessutom intresserad av hur det funkar.
Alltså, alla tre skenor som sitter ovanför säkringarna är nollskenor, bara att de två nedre används lite eller inget alls just nu? Det var det som gjorde mig förvirrad.
Så en ny anslutning, t ex ett vägguttag, som går på en fas ansluts med en ”fas-kabel” till säkring, en nollkabel till nollskenan (helst den vid säkringen) och en jord-kabel till jordskenan så är det kopplat rätt och ger ström till uttaget?

E elmont skrev:
Centralen har så vitt jag kan se 3 nollskenor men bara en används, denöversta ser ut att vara jordskena. Vad som gör mig lite fundersam är vilken matning centralen har, Jag tycker att den ser ut att vara max 2,5mm2 och det är i klenaste laget så även det bör elektrikern ta en titt på.
Tack för tipset, det har jag inte tänkt på!

tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Exakt var elektrikern kopplar in nollan är omöjligt att gissa. Det finns flera alternativ och exakt vilket som används beror nog på hur det ser ut i övrigt. Nolla och Skyddsjord verkar iofs ligga ihop i denna central men det är ändå bra att separera dem åt i möjligaste mån inför ev JFB. Således bör man använda övesta skenan som skyddsjordskena och de andra som nollskenor. Man måste dock verifiera att det är ihopkopplat som man tror. Om du tittar i övre högra hörnet ser du ett metallbleck med en skruv som förbinder översta och näst översta skenan. Detta är den sk nollskruven som du öppnar för att separera nolla från PE vid installation av JFB. Gör dock inte det nu, då blir det dåligt. Där ser du också symbolerna på skenorna, med lilla jordsymbolen resp en nolla.

Färg är inget att lita på, elektronerna bryr sig inte och färgstandarder har det funnits många genom åren. Som exempel ser det ut som att dina inkommande faser är blå, vit och svart (uppifrån och ner).

Om du ska göra installationen själv, säg det direkt. Den där centralen ser ut att behöva en del kärlek, med bl.a. dubbla (eller är det trippla) ledare under anslutningarna på jordskenan. Om man inte byter ut centralen skulle jag nog tycka att man ska komplettera med en till skyddsjordskena samt ansluta nolledarna till resp nollskena vid varje rad.
Tack för ett mycket utförligt och bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.