Hej
Utbyggnaden av hem-automation har nu kommit till 54 stycken 12V halogen GU5.3 lampor i innertaken som styrs med switchdimrar och återfjädrande strömbrytare.
Slutmålet är full integrering med hemautomationen via z-wave och jag skulle vilje behålla de återfjädrande strömbrytarna.
Frågan är om det är någon vits att byta alla halogenlampor mot LED och behålla GU5.3 sockeln, eller om man skall ta allihop i ett svep.
Fullvärdiga ersättare för halogen finns det gått om för GU5.3, så frågan är om mina switchdimrar gillar att ha så låg last.
Jag har TE 0105 one4all sc och TE 0150 one4all sc, se bifogade specar.
De är märkta 20-105W och 50-150W. Det står uttryckligen att 105 och 150 är max belastningen men inte att 20/50 skulle vara minimumlasten.
Vidare har jag haft problem att hitta en switchdimmer för LED som kan styras med återfjädrande strömbrytare och som har z-wave.
Så till mina frågor:
1. Har någon sett till någon switchdimmer för LED som kan styras med återfjädrande strömbrytare, och som har z-wave?
2. Är det vettigt att först byta till LED och behålla resten av anläggningen, kommer jag få problem med lasten? Värstafallet kommer vara en TE-0105 (20-105W) med bara en 5W LED. Jag kommer och vara bunden till GU5.3 sockeln, fördelen är att mina hål i taket och armaturer kan vara kvar, nackdelen kan möjligen vara att det finns bättre valmöjligheter med andra sockar.
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag söker en någorlunda billig konvertering, inte nödvändigt den bästa....