5 313 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Jordfelsbrytare i byggströmskåpet löser ut en gång per dag
Ja, det är inte så konstigt, du har 2-3 befintliga JFB men nu har du lagt allt detta plus VP på en.Cruzze skrev:
Gissningsvis är det all ström till huset. Huvudkabeln i marken går in i byggströmskåpet utanför huset. Skåpet har två handskar och två JFB, Det är sedan bara en handske som är kopplad till en kabel som går in till vårt gamla elskåp som nu står mitt i vårt nya kök (se bild) eftersom det var sidan med elskåpet som förlängdes. Från detta skåp går det sedan lite kablar till vår gamla innercentral och därifrån ut i huset. Den gamla innercentralen har också några JFB men de löser aldrig ut.
[bild]
/Cruzze
Byt ut den i byggcentralen till en som inte klarar personskydd utan brandskydd 300-500 mA.
Testa sedan så dina befintliga fungerar som de ska med testknappen.
Anade mothugg skulle komma, och med all rätt. Ser tyvärr ingen annan lösning, kanske klarar byggarna sig på den andra JFB eller får mobila installeras.Mikael_L skrev:
Annars får man tänka om helt och koppla allt annorlunda, det ska ju ändå stå ett bra tag. Egentligen elfirman som bör ta tag i detta.
Det blir ju helt klart lite bekymmersamt det där.
Jag tycker det borde dras en matningsledning in, och där ha lite olika matningar anordnade för olika ändamål.
Men koppla annars förbi JFB i första byggcentralen, blockera alla uttag på byggcentralen ordentligt, och försök även få matande ledning att sitta så det är krångligt att få ut den.
Sen kan man kanske anordna något i nästa byggcentral, t.ex. två olika JFB.
Annars kan man ju endast koppla förbi JFB som tjuvlöser, och hoppas att den aldrig behövs fram tills bygget är slut. Men det är inte korrekt så. Kan ev komma surt efter också ...
Jag tycker det borde dras en matningsledning in, och där ha lite olika matningar anordnade för olika ändamål.
Men koppla annars förbi JFB i första byggcentralen, blockera alla uttag på byggcentralen ordentligt, och försök även få matande ledning att sitta så det är krångligt att få ut den.
Annars kan man ju endast koppla förbi JFB som tjuvlöser, och hoppas att den aldrig behövs fram tills bygget är slut. Men det är inte korrekt så. Kan ev komma surt efter också ...
När värmepumpen stannar är det nån filterkonding denna som laddar ur mot jord?
Ser inte riktigt hur det blir bättre, låter som en försämrad version av min lösning?Mikael_L skrev:
Det blir ju helt klart lite bekymmersamt det där.
Dvärgbrytarna ska inte vara några problem att låsa i byggcentralen, detta har säkert elbyrån i bilen.
Ligger säkert en och skräpar hos elfirman, det är egentligen deras problem tycker jag. Den tillför ett skydd av tillfälliga kabeln, vilket jag personligen skulle tycka vara ganska trevligt med tanke på nötta kablar och barn samt centralens tillfälliga anslutningspunkt. Visst kan man tycka säkringarna kan utgöra skydd här men JFB snabbare och löser för lägre felströmmar.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara