De är svårt att missa att vissa kablar endast har en tjock koppartråd bakom isoleringen medans andra har betydligt fler. De med fler är så klart betydligt lättare att hantera men finns det någon annan anledning till utformningen? Jag var i grävde bland mina ledare och såg då att en ledare hade betydligt fler trådar än de övriga, går den kabeln fortfarande att använda till elinstallationer? Den hade för övrigt samma dimension på kabeln.
Verkar inte vara kabel för elinstallationer.Kenny Lundbäck skrev:
Vad som är tillåtet beror inte endast på ledarens area och antalet kardeler.
Utan en massa andra saker ska vara rätt, först och främst CE-märkt.
Sen isolering av godkänd sort och för spänningsområdet. Även på olika materialegenskaper ska vara rätt, och slutligen avgör även användningsområdet vissa krav.
Som sagt ovan, det är massa andra saker förutom antalet kardeler som avgör. Du kan börja med att läsa på kabelmanteln (eller isoleringen om det är enkelledare) vad det är för något. Där ska framgå material för ledaren, antal kardeler, isoleringsmaterial samt godkända spänningsnivåer. Det ska också finnas ett litet CE någonstans. Även tillverkarens namn ska stå och då kan man kolla med dem vilken användning som är tillåten/lämplig.
Jag kan liksom inte svara bättre än så, när du ställer frågan så.
Det är ungefär som att fråga om vad skillnaden är på ett rep med grovt garn resp fint garn.
Det är många fler parametrar än så som avgör vad man använder det till.
Det är ungefär som att fråga om vad skillnaden är på ett rep med grovt garn resp fint garn.
Det är många fler parametrar än så som avgör vad man använder det till.
Ganska förenklat:
Färre kardeler är lättare att kontaktera på ett säkert och hållbart sätt. Därför används entrådiga och fåtrådiga kablar till fasta installationer.
Många kardeler gör kabeln smidigare. Därför används det till apparatsladdar och liknande.
Färre kardeler är lättare att kontaktera på ett säkert och hållbart sätt. Därför används entrådiga och fåtrådiga kablar till fasta installationer.
Många kardeler gör kabeln smidigare. Därför används det till apparatsladdar och liknande.
Sladdar som rör på sig behöver många kardeler för att hålla. I fasta installationer är det enkardeligt eller fåkardeligt (7) som gäller i praktiken.
Kenny måste helt enkelt specificera lite mer vilka egenskaper, eller krav, som Kenny funderar över, innan vi kan svara lite bättre.
Att ta absolut hela kabelteorin samt alla krav, standarder, märkningar, nationella regler osv osv,... det är i praktiken inte möjligt.
Undrar Kenny ifall en viss kabel är tillåten ... eller undrar Kenny varför antalet kardeler skiljer sig åt, eller undrar Kenny vad CE-märkning innebär eller ...
Det blir en vid variation på svaren, beroende på vad som undras över ... Men jag är i alla fall inte behjälplig att skriva ner precis allt jag vet om kablar, utan vill på sin höjd svara lite mer preciserat.
Att ta absolut hela kabelteorin samt alla krav, standarder, märkningar, nationella regler osv osv,... det är i praktiken inte möjligt.
Undrar Kenny ifall en viss kabel är tillåten ... eller undrar Kenny varför antalet kardeler skiljer sig åt, eller undrar Kenny vad CE-märkning innebär eller ...
Det blir en vid variation på svaren, beroende på vad som undras över ... Men jag är i alla fall inte behjälplig att skriva ner precis allt jag vet om kablar, utan vill på sin höjd svara lite mer preciserat.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Jag lärde mig lite om skillnaden mellan RK, FK och EK redan innan jag kunde något om ellära. RK är värdelös att göra märlor av, FK är ok och EK är klart bäst (men svår att hitta)! Var väl 8-9 år då.