Hej,
Vi håller på att bygga ut vårt hus där det bl.a. innebär att viss el ska dras om och husets elskåp ska flyttas. För fyra dagar sedan fick vi ett skåp med byggström som vi kör ifrån.
Varje dag löser jordfelsbrytaren i skåpet ut runt kl. 10 på förmiddagen oavsett om nån är hemma eller inte och vi undrar förstås varför. Det händer bara en enda gång om dagen sen funkar det till nästa dag. Det sker heller inte exakt vid samma tidpunkt utan kan diffa nån halvtimme. Vi har samma apparater inkopplade som förut och våra byggare har inte varit på plats sedan skåpet kom så de har inte heller något.
Det är bara jordfelsbrytaren i byggskåpet som löser ut. Våra egna JFB i husets innecentral gör det aldrig.
Funderar på om det är nån faktor utifrån som spökar...?

/Cruzze

En kontrollfråga först: Hela ert hus är alltså kopplat via denna JFB i byggcentralen?

Då kan det vara så enkelt att summan av läckströmmarna överstiger vad denna JFB klarar av. Läckströmmarna är ju fördelade på flera JFBer i ert hus. Frågan är då vad ni har för klockstyrda apparater som drar ström kl 10 varje förmiddag. Det behöver inte vara klockstyrda utan även timer/fördröjda apparater som går på beroende på era vanor som t.ex VVB. Dvs alla apparater som ni normalt använder samtidigt och som är fördelade mellan flera JFBer är en kandidat.

Sedan kan man titta på sektioneringen av JFBer i ert hus. Ligger verkligen alla förbrukare under en JFB? Kanske ligger något som t.ex uppvärmningen utanför, men hamnar nu under JFBn i byggcentralen.

För att nånting utifrån ska lösa er JFB så behövs ett jordfel i er anläggning. Detta jordfel bör dock lösa era JFBer pga av er egen användning långt innan kl 10 så det är osannolikt. Men vi diskuterar just nu om grannens elbilsladdare kan störa grannarnas JFBer, men då åt andra hållet så att de inte löser.

Hej,
Jodå, av allt att döma så ligger vår el nu på en enda JFB i byggskåpet. Och grannen har elbil.
På vår innecentral står det också uttryckligen skrivet "Elpannan undantagen jordfelsbrytaren" kom jag nu på efter ditt svar. Huset är byggt 2002 och det kanske är så det ska vara, men nu ligger värmepumpen (Nibe 310P) alltså också på en JFB. Det kan alltså vara orsaken även om det är svårt att hitta ett samband med själva klockslaget.
/Cruzze

Kan vara att ni duschar på morgonen och kring 10 så kör den igång både patron och kompressor.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har pratat med byggledaren och han misstänkte att det kunde bero på jordningen till ventilationsrören för att leda bort statisk elektricitet som bildas när luften passerar. Avjordningen går ju nu via JFB:en i den tillfälliga byggströmboxen vilket den inte ska. Så det är ju mer ett tecken på allt funkar som tänkt!
Vet dock inte varför den bara löser ut på förmiddagen. Kanske beror det på luftfuktigheten i huset som varierar över dagen...?

Glad påsk!
Cruzze

Mikael_L
Jag tror mycket på henkepenk's tanke, att det är elpatronen går som hårdast som det löser ut JFB.

Elpatroner av alla slag är notoriska läckströms-skapare, och de kan bete sig på lite olika vis när problemen börjar, men vanligt är att läckströmmen ökar när den blir varmare - går hårdare.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
5
Hehe nja att avjordning för statisk elektricitet skulle få JFB att lösa känns inte riktigt logiskt om du tänker efter
Skulle i sådana fall ligga folk lite här å var, tänk alla hotell med heltäckningsmattor ;)
Dessutom så går inte den lilla lilla lilla strömmen via JFB. (Om det nu vore fallet)

Antingen så är det som ovanstående inlägg med elpatronen. Eller så har ni nånting som under natten/morgonen har dragit åt sig fukt och löser vid tillslag men som försvinner vartefter värmen kommer.

Redigerat:
Det kan ha blivit någon ”jordslinga” när elen kopplades om, denna jordslinga kan då ta upp magnetfält (induktion) som gör att det alstras ström i jorden.

Jag råkade ut för det när jag gjorde en specialkoppling på motorvärmaren på en bil.
Det var installerat motorvärmare & kupéuttag i bilen via ett ordinarie intag, sedan ville jag koppla in en fast timmer i bilen så jag köpte en fast timmer men den hade annan anslutning än den sats som satt i bilen så jag köpte ett nytt intag samt en förlängare, förlängaren klippte jag satte på ett uttag för befintliga intaget.
När jag kopplade ihop bägge intagens externa jordtrådar till karossen så löste JFBn direkt men så fort ena (kvittade vilken) jordtråden inte var ansluten till karossen så fungerade det.

Men JFB:n löser ut när ingen är hemma typ två timmar tomt hus. Ingen vattenkokare, brödrost, strykjärn eller spis igång, alla lampor släckta, elpatronen har värmt upp vattnet efter morgonens duschar och slagit av sedan någon timme. Om det vore för hög last så skulle väl nån automatsäkring gå istället för JFB:n?
Jag gissar också på nåt lurt med den provisoriska eldragningen, krypström, fukt eller induktion. Som sagt ligger värmepumpen nu över jordfelsbrytare och det ska den inte göra i normalfallet.
/Cruzze

5
Cruzze Cruzze skrev:
Men JFB:n löser ut när ingen är hemma typ två timmar tomt hus. Ingen vattenkokare, brödrost, strykjärn eller spis igång, alla lampor släckta, elpatronen har värmt upp vattnet efter morgonens duschar och slagit av sedan någon timme. Om det vore för hög last så skulle väl nån automatsäkring gå istället för JFB:n?
Jag gissar också på nåt lurt med den provisoriska eldragningen, krypström, fukt eller induktion. Som sagt ligger värmepumpen nu över jordfelsbrytare och det ska den inte göra i normalfallet.
/Cruzze
Kan du speca upp vad som ligger under den där JFB'N ?

Om jag förstått rätt hur det är kopplat så är alltså hela huset utom värmepumpen under en jordfelsbrytare. Dessutom är hela huset inklusive värmepumpen under byggcentralens jordfelsbrytare. Byggcentralens jordfelsbrytare löser men inte husets egen. Jag kan inte se så många scenarion här.

1. Värmepumpen löser jordfelsbrytaren.

2. Värmepumpen har inte ensam en tillräcklig läckström för att lösa jordfelsbrytaren, men tillsammans med alla andra läckströmmar i huset blir det tillräckligt.

3. Det finns något jordfel mellan byggcentralen och husets central.

Att det alltid sker på samma klockslag är spontant underligt. Finns det någon funktion för nattsänkning på värmepumpen? Alltså att den sänker temperaturen på natten och höjer igen på dagen. Om den av någon anledning är ställd att höja temperaturen klockan 10 kan det finnas ett visst mått av logik i det.

Gissningsvis är det all ström till huset. Huvudkabeln i marken går in i byggströmskåpet utanför huset. Skåpet har två handskar och två JFB, Det är sedan bara en handske som är kopplad till en kabel som går in till vårt gamla elskåp som nu står mitt i vårt nya kök (se bild) eftersom det var sidan med elskåpet som förlängdes. Från detta skåp går det sedan lite kablar till vår gamla innercentral och därifrån ut i huset. Den gamla innercentralen har också några JFB men de löser aldrig ut.
Ett öppet gammalt elskåp med kablar mitt i ett pågående köksbygge med synliga trästommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Cruzze

Cruzze Cruzze skrev:
Den gamla innercentralen har också några JFB men de löser aldrig ut.
Vet du vad de olika jordfelsbrytarna går till? Och viktigare, vet du om det är något mer än värmepumpen som ligger utanför. Det går att ta reda på genom att slå av en i taget och se vad som slutar att fungera. Har du möjlighet att vara hemma klockan tio? Jag tycker att den primära misstanken bör vara värmepumpen som du vet ligger utanför den ordinarie jordfelsbrytaren. Du kan prova att slå ifrån säkringen till värmepumpen före klockan tio och se om det löser i alla fall.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
På tal om motorvärmare Avemo tog upp.
Värmepumpen låter ju som sagt väldigt suspekt men, TS du har ingen motorvärmare med timer som är inställd på den tiden.
Den borde ligga med under husets JFB (om du nu har en motorvärmare), men om det uttaget inte har legat under en JFB innan utbyggnaden.

JFB:n löser inte ut exakt kl 10 utan runt 10 som jag skrev i nån post. Tidigast har det varit 8:45 då vi var hemma och senaste tidpunkten kl 10:30 när vi inte varit hemma. Nu är det ju långhelg och idag har den hittills gått två gånger i förmiddags. Jag har inga timers nånstans heller.
Det är nu lite vilda västern i innercentralen där de plintar som hörde till den delen som nu flyttas delvis har flyttat till den nya innercentralen som inte är i bruk ännu. Det är ett hyfsat stort projekt där bl.a. värmepannan med ingjuten golvvärme ska flyttas till den nya plattan och ny ventilation och golvvärme ska kopplas ut dit. Sen flyttas också hela köket.
Nu börjar det bli varmt ute så visst är det en idé att slå av pannan tidigt på morgonen och se om nåt händer. Ska försöka få igenom det i verkställande utskottet:) Men å andra sidan kommer byggskåpet att tas bort nästa vecka om allt går enligt plan och elen färdigställas till permanent. Och dessutom skall vår gamla värmepump bytas ut till en kraftfullare...
/Cruzze

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.