Staffans2000
Japp.
Proppen går direkt.
Jag kommer inte åt att läsa av märkskylten, men det är en wilo standardpump till en laddomat.
Tyder det uppmätta Ohmtalet på att det ligger inom det troligas skala för en frisk motor?

Staffan

H
Mellan fas och jord (chassi på pumpen)
hur många ohm har du där när du kopplar bort alla kablar in till pumpen

En liten motor kan absolut ha så mycket som 272 ohm mellan anslutningarna. Men det är väl fel fråga att ställa. Säkringen går. Alltså är något fel. Som sagt. Mät mot jord.

Staffans2000
Mellan fas och jord/chassi är det ingen kontakt. Men inte heller mellan jordanslutningen och chassit!!
Det ovan mätta mellan jord och chassi var handhavandefel. Skit bakom spakarna, helt enkelt. Ny mätning visade kortslutning mellan jordanslutning och chassit.

Redigerat:
Staffans2000
Nu har jag tagit bort kopplings och varvtalsregleringsdosan och mätt direkt på stiften till lindningarna. Där fick jag fram två värden. 113 och 154 Ohm. Vilket stämmer ganska bra med det först uppmätta värdet.
Det finns ingen kontakt mellan något av anslutningsstiften och jord.

I min amatörmässiga skalle verkar själva motorn vara hel.

Vad mer finns det att välja på som orsakar kortslutningen? Kan det vara varvtalsregleringen som har något problem? Det kan finnas isolationsfel som skjuter säkringen men inte går att mäta sig till med en multimeter. Det går då att mäta med en isolationsprovare som använder hög provspänning. Din mätning visar inget fel. Men den utesluter det inte heller.

Staffans2000
Nu har jag också kopplat på strömmen endast till varvtalsregleringsdosan. Då gick inte proppen. Tusan också!

Staffans2000
I desperation kopplade jag på nytt på strömmen till den urmonterade dosan. Denna gång gick proppen. Blir till att försöka pilla isär den.

Staffans2000
Seger!!!

Det var en kortslutning mellan noll och jordplinten.

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
J
Kortis mellan jord och noll ? då är det felvänt mellan fas och noll någonstans, kolla upp så det blir riktigt och koppla om

Staffans2000
Aha.
Men den har varit kopplad på samma sätt i tolv år.

J
Jepp kan vara så, men det vi nog alla att fas och noll på 1 fasobjekt fungerar bra ändå oavsett inkoppling fas nolla

Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha.
Men den har varit kopplad på samma sätt i tolv år.
Jag citerar mig själv.

Där snackar jag rappakalja! Pumpen är ansluten med en stickpropp:oops:!!! Som jag då och då dragit ur.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.