3 126 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Cirkulationspumpen har pajat. Mäter 272ohm mellan fas och nolla
Mellan fas och jord/chassi är det ingen kontakt. Men inte heller mellan jordanslutningen och chassit!!
Det ovan mätta mellan jord och chassi var handhavandefel. Skit bakom spakarna, helt enkelt. Ny mätning visade kortslutning mellan jordanslutning och chassit.
Det ovan mätta mellan jord och chassi var handhavandefel. Skit bakom spakarna, helt enkelt. Ny mätning visade kortslutning mellan jordanslutning och chassit.
Redigerat:
Nu har jag tagit bort kopplings och varvtalsregleringsdosan och mätt direkt på stiften till lindningarna. Där fick jag fram två värden. 113 och 154 Ohm. Vilket stämmer ganska bra med det först uppmätta värdet.
Det finns ingen kontakt mellan något av anslutningsstiften och jord.
I min amatörmässiga skalle verkar själva motorn vara hel.
Det finns ingen kontakt mellan något av anslutningsstiften och jord.
I min amatörmässiga skalle verkar själva motorn vara hel.
Vad mer finns det att välja på som orsakar kortslutningen? Kan det vara varvtalsregleringen som har något problem? Det kan finnas isolationsfel som skjuter säkringen men inte går att mäta sig till med en multimeter. Det går då att mäta med en isolationsprovare som använder hög provspänning. Din mätning visar inget fel. Men den utesluter det inte heller.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden