O
Hur ser kopplingen i denna lilla:p central?
Det är totalt 5st JFB

Förresten jo jag vet att det är behörighetskrävande och absolut det sista man ska pula med själv. Så bespara mig dessa pekpinnar helt å hållet är ni snälla! Detta är rent teoretiskt.

• DSC_0975.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut!

Vad mer vill du veta?

Varför är det neutralledare inkopplade i den gulgröna plinten?

Jag ser också bara 3 nollplintar, 4 om man tar bort bygeln längst upp.

Är det något du tycker skulle vara anmärkningsvärt där, eller som du känner dig osäker på? Ser helt ordinärt ut inget som sticker ut mot medel, vill du göra det till finn fem fel går det säkert att ordna också.

Men vad är det som får dig tro att det skulle vara behörighetskrävande?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
Odjuret skrev:
Det är totalt 5st JFB
Den som har flest JFB när han dör vinner!

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Ja den ser bra ut. Den blir nog bra när den är klar.
Varför går fasskenan ända ut under huvudbrytaren och JFBn's nollplint?

Varför JFB + säkring istället för PSA? Ja, förutom på den du har 2 säkringar på.

O
Anledningen till att jag har jfb istället för PSA är så enkel att det redan fanns jfb till övers.... Så enkelt kan det vara...
Verkar vara dumt å köpa en PSA när det räcker med en säkring

Varför fasskenan går över hela jfb och HB? En bra fråga.... Utseende? Naturligtvis är inte nolla och HB inkopplade på
fasskenan....

Var är nollan till mätaren uttagen?

Hade varit mer seriöst att köra en Nollplint och jordplint i nederkant på centralen för den undre JFB. Man bör dessutom partex märka alla ledare om man är seriös. Detta tar kanske en kvart extra att göra på en central men klart värt flera timmars jobb vid evt felsökning i framtiden.

Seriöst med skydden på gafflarna på fas skenan. Inta många om använder de nämligen. En bit ekk avskal är ju vanligt annars :P

O
GK100 skrev:
Var är nollan till mätaren uttagen?
Nollan till mätaren tas från nollskenan högst upp... Den går inte vidare ifrån mätaren. Så funktionen måste vara enbart för att mataren skall fungera?

O
-=fullmoon=- skrev:
Hade varit mer seriöst att köra en Nollplint och jordplint i nederkant på centralen för den undre JFB. Man bör dessutom partex märka alla ledare om man är seriös. Detta tar kanske en kvart extra att göra på en central men klart värt flera timmars jobb vid evt felsökning i framtiden.

Seriöst med skydden på gafflarna på fas skenan. Inta många om använder de nämligen. En bit ekk avskal är ju vanligt annars :P
Tja... Du har rätt i PE och N skenan i nedre delen... Kanske skall sätta en PE skena i nedre delen av centralen, som de jfb som sitter där får dela på...
Partex märka ledarna? Varför inte... nu har jag bara märkt upp L1, L2, L3 hur skulle du vilja märka upp resten?

O
cpalm skrev:
Den som har flest JFB när han dör vinner!
Jag jobbar på att vinna! :p

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Nollan till mätaren tas från nollskenan högst upp... Den går inte vidare ifrån mätaren. Så funktionen måste vara enbart för att mataren skall fungera?
Det går ju inte att se alla detaljer på bilden men jag frågade för att det verkar som att den nollplinten upptill tillhör "skyddszon" för JFB övre raden och mätaren matas direkt och mäter förbrukning till JFB nedre raden. Alltså isf ett exempel på vad som ofta ställer till det vid sektionering via flera JFB, grupper utan JFB osv. I ditt fall är det en liten ström som kan gå fel via mätarens spänningsmätningsnolla men det är lika fel och skulle även kunna ge personfara.

Kom ihåg att jag i princip aldrig nämner pekpinnarna kring behörighet och detta är inget som inte händer även i de bästa familjer men du ställer dig lite i skottgluggen om det nu är kopplat så. .)

Verkligen viktigt att få en tydlig, logisk och enkel fördelning av respektive nollor om man ska bygga med så många sektioner i en sån liten standardkapsling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.