Det ser lika ut under förutsättning att det är tre faser utan nolla. Men det framgår inte av bilden om det skall vara lika. Det brukar finnas en skiss på hur det skall kopplas in. Visa en bild på den så kan du nog få svar på om det är rätt.
Okej. Återkommer efter vi lagat mat(på den spisen som fungerar)A Avemo skrev:
Du måste ta reda på om den nya är 230V eller 400V?
På plåten bredvid inkopplingsplinten så brukar det finnas skylt med inkopplingsalternativ.
Bo Siltberg har skrivit en väldigt bra spisbibel, sök efter den på forumet.
På plåten bredvid inkopplingsplinten så brukar det finnas skylt med inkopplingsalternativ.
Bo Siltberg har skrivit en väldigt bra spisbibel, sök efter den på forumet.
Så här ser det ut: Den första spisbilden är den som ska in(en begagnad spis Elektro-Helios sk6420). Den andra bilden är den som ska bytas ut(som fungerar).
Det jag behöver veta är om den ”nya”spisen är annorlunda kopplad eller helt enkelt trasig(eftersom två säkringar går när man kör igång den).
Jag sitter alltså inte i sjön och tänker nog inte ta hit en jourelektriker från Bravida.
Den tredje bilden är från platsen där jag är så ni kan ana svårigheten att få hit elektrikern på påskafton.
MVH/LOB
Det jag behöver veta är om den ”nya”spisen är annorlunda kopplad eller helt enkelt trasig(eftersom två säkringar går när man kör igång den).
Jag sitter alltså inte i sjön och tänker nog inte ta hit en jourelektriker från Bravida.
Den tredje bilden är från platsen där jag är så ni kan ana svårigheten att få hit elektrikern på påskafton.
MVH/LOB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja båda spisarna är vad jag kan se på bilden inkopplade med 400 V 3 Faser utan nolla. Elementspänning 400V
OBS. Den blå ledaren i 4- ledare kabeln är den 3:e Fasen!
Vad är det i andra ändan av kabeln?
OBS. Den blå ledaren i 4- ledare kabeln är den 3:e Fasen!
Vad är det i andra ändan av kabeln?
När två säkringar går direkt vid inkoppling utan att något vred är på så tyder det hela på en ren stum kortslutning mellan två faser.
Kortslutningen finns antagligen vid vreden, kan vara så enkelt som att en gnagare (råtta/mus) har ätit upp isolering på två trådar som ligger mot varandra.
Öppna/ta bort ”hällen”/plattorna så tror jag att du snabbt hittar felet.
Kortslutningen finns antagligen vid vreden, kan vara så enkelt som att en gnagare (råtta/mus) har ätit upp isolering på två trådar som ligger mot varandra.
Öppna/ta bort ”hällen”/plattorna så tror jag att du snabbt hittar felet.
Aug. 2018 så slocknade häll o ugnen med en smäll ! Alla säkringar hade gått.
Stäng allt, i med nya säkringar och testa med början på ugn samt värmezoner på hällen, naturligtvis var den man använder mest. Det var bara att riva hällen.
Naturligtvis var det "härdsmälta" efter lång och trogen tjänst sedan 1984 !
Det var bara att Googla artikelnummer
Som tur finns Broby Hushållsservice några mil bort och priset var från 1984 också 200 kr så nu funkar AEG hällen 30 år till.
Förr var det kvalité och minst 30år garanti att reservdelar finns!
Stäng allt, i med nya säkringar och testa med början på ugn samt värmezoner på hällen, naturligtvis var den man använder mest. Det var bara att riva hällen.
Logga in
Skapa konto
Naturligtvis var det "härdsmälta" efter lång och trogen tjänst sedan 1984 !
Det var bara att Googla artikelnummer
Logga in
Skapa konto
Som tur finns Broby Hushållsservice några mil bort och priset var från 1984 också 200 kr så nu funkar AEG hällen 30 år till.
Logga in
Skapa konto
Det som är kvar att kolla är att blå inte är inkopplad såsom nolla mot stickproppen, om det är en färdiggjuten stickpropp med endast 3 runda pinnar (en saknas) så är det nästan 100% rätt där. Men är det något hemmaskruvat så kan någon ha tabbat sig.L lob skrev:
Men säkringar borde inte flyga för att L3 går till noll istället. Det borde vara något annat fel i så fall.
HejMikael_L skrev:
Det som är kvar att kolla är att blå inte är inkopplad såsom nolla mot stickproppen, om det är en färdiggjuten stickpropp med endast 3 runda pinnar (en saknas) så är det nästan 100% rätt där. Men är det något hemmaskruvat så kan någon ha tabbat sig.
Men säkringar borde inte flyga för att L3 går till noll istället. Det borde vara något annat fel i så fall.
Det är en ”fabriksmonterad” kontakt(se bild). Det känns dock som den inte riktigt klickar i uttaget som den gamla kontakten men det kan väl inte ha någon betydelse? Eller rättare sagt, det borde väl inte göra att propparna flyger?
F.ö löser en vippsäkring+en mätarsäkring(porslin 16A) ut.
Mvh LOB
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara