E
etompau: Svårt att avgöra detta. Att en ljuskälla upplevs som varm behöver inte betyda att omgivande material tar fyr. Kan du hålla handen på ljusarmaturen utan att bränna dig bör det funka.
5 svar · 2,9k läst
·
J
Johan456: Jag ser ingen nackdel med att lägga kyl/frys på en egen PSA. Eller jo det gör jag men kylen öppnas så frekvent att det knappast är ett problem. Jag menar en stängd kyl/frys klarar sig i många timmar. Det är min åsikt, så har jag ofta gjort och har även hos mig själv. Vad det gäller uppdelning, så föredrar jag att dela hels huset på (minst) 2st. Visst ett jordfel släcker halva
32 svar · 3,2k läst
X
xLnT: Fick i 6st FQ 1,5 utan problem i 4 meter 16rör med 3st 90g böjar. N, L, PE, 2xOrange (mellantråd) och Vit (tändtråd). Finns det någon nackdel att köra en grupp från HC med 20-rör till takdosa och från den sprida det till brytare/uttag?
30 svar · 3,5k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Fixa ett skåp på väggen och se till att det finns gott om uttag så slipper du grendosor.
2 svar · 2,7k läst
·
S
Slugge: Ungefär som @Mikael_L skriver men tycker det brukar räcka att dra och samtidigt vrida i en riktning, allt i en hastig rörelse. Wago mellan pekfinger och långfinger och FK likaså, lite inflätad om det går.
3 svar · 6,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Vad ska elverket klara av? Själv har jag ett litet, billigt, med betoning på billigt, elverk från Biltema. Det gör utmärkt tjänst till det jag använder det till, dvs förse mig med tillfälligt lyse ute i nån buske. Jag skulle inte komma på iden att köra det konternuerligt, då blir det nog inte så långlivat. Men billigt var det.
11 svar · 7,2k läst
tommib
tommib: Nja, jag skulle säga att den där röda Elkodosan är sämre. Anledningen är att ytterdelen inte är gängad utan fäster genom att dosskruvarna expanderar två plastbitar. Den sitter alltså inte riktigt lika bra som VP-2. Dosan är för all del inte dålig men inte lika bra som VP-2. Jag röstar alltså också för VP-2. Om du inte kan få tag på den så duger Elkos röda och är oändligt
3 svar · 2,8k läst
G
Gothus: [citat] :-)
18 svar · 3,5k läst
·
G
18 svar · 3,5k läst
·
Nefrums
Nefrums: Borde inte vara nåt problem, du kan ju alltid använda grövre kablar om du är orolig. Standard 1,5mm2 FK tex.
8 svar · 3,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: OK, svarven matas av trefas, och ett uttag matas från svarven "internt". Ja då har det ingen bäring på den fasta installationen, och går helt under radarn. :) Svarven är en ansluten apparat*, vare sig mer eller mindre. :) *Maskin heter det nog även på fikonspråket, inte apparat ... tror jag ...
87 svar · 17,4k läst
·
arneri68
arneri68: [citat] Du har tre faser + nolla + jord i det vänstra röret, dvs 3 säkringar. Röret till höger har en fas. Om du har en fas kan du max koppla in 2300 watt totalt om du har en 10 A säkring. Skriv lite mer utförligt vad du vill göra så får du bättr svar.
14 svar · 1,4k läst
·
R
Robinjanserius: Mycket riktigt hade porslinet på passdelen gått sönder för piggen till passdelen var kvar i centralen. Så de var bara att ta bort och sätta in ny passdel. Mycket smidigt. Tack för all hjälp för nu funkar det.
9 svar · 6,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Mer uppdatering. Efter att ha haft koll ett tag märkte jag att en fas fortfarande blev lite varm så en elektriker va här och flyttade diskmaskin och tvättmaskin som låg på den fasen till separata. Fortsättning följer......
28 svar · 6,7k läst
Demmpa
Demmpa: Första gången jag gick in i (mer exakt öppnade dörren) ett el-/ställverksrum (på jobbet, ja jag har ESA-utbildning) efter att det hade satts in elmätare för varje byggnad mm, (jag har tidigare gått in i det rummet många gånger) och såg tre rödblinkande lampor (såg inte att det satt tre elmätare, det var kolsvart i rummet), då slog hjärtat flera dubbelvolter innan jag han tända
8 svar · 13,2k läst
·
K
kanonkula: [citat] [citat] Därför det lätt ser dumt ut annars. Du kan köpa kabelskydd och måla dem innan du sätter upp? Det finns ingen skarv som du kan gömma kabeln under? Ibland utför man med droppskydd
9 svar · 2,4k läst
X
xLnT: [citat] Svara garna varfor ocksa :)
2 svar · 1,4k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Gäller nog endast Vattenfall, slött elbolag som verkligen vågar ta betalt också..
28 svar · 5,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Just för inredning tycker jag att datorprogrammet Sweet Home 3D fungerar bra.
21 svar · 4,1k läst
·
R
r.kaden: Det är precis som du beskriver. Rören är isolerade från FTXen direkt från fösta cm.
4 svar · 1,5k läst
DjAlbert
DjAlbert: Matas vägguttaget till fjärrvärmecentralen direkt från din gruppcentral,eller matas det via en plomberad kapsling med 2 mindre säkringar?
6 svar · 916 läst
tommib
tommib: Nej, det kan också vara så att en säkring har gått till den fasen som matar elektroniken i hällen, varför den är död. Således, kontrollera alla säkringar. Hällen måste inte vara IKEA bara för att ugnen är det, men visst ökar det sannolikheten. Först och främst skulle jag säga att TS måste svara på vilken typ av boende detta är. Hyresrätt? I så fall kontakta hyresvärden.
13 svar · 8,7k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Problemet är väl att placeringen av anslutningarna skiljer sig åt, bl.a. A1 där måste tråden flyttas till ovansidan på den nya kontaktorn, kan vara lite olika krångligt beroende på hur man väljer att lösa det.
8 svar · 2,9k läst
·
Oskerien
Oskerien: [citat] Det är för allmän skyddsjord, fel av mig!
5 svar · 7,6k läst
·
A
andthe: Efter ytterligare kontroll startar fläkten för vissa ugnsfunktioner! Vad trött jag blir. Hittar ingen systematik i felet. Kan en sådan här lösa problemet tror ni? Eller är den bara för ugnen? Överhettningstermostatsats till ugn - 3496912019 Produktnummer: 3496912019 Passar till: Spisar Ugnar och Hällar Kategori: Termostater Antal i förpackning: 1 [bild] [bild]
17 svar · 39,2k läst
·
J
Johan456: [citat] Och att ingen vill ha en märkskylt på/invid sina uttag etc.
13 svar · 5,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det som är intressant för detta fall är om denna JFB skyddar de lamputtag vi pratar om här. Det gör det möjligt att via mätning se skillnad på nolla och skyddsjord ifall det inte framgår 100% tydligt annars. Men av din beskrivning att döma är det svårt att ge råd utan att se installationen. Lite foton kan ev hjälpa. Vet inte vad för slags "sockerbitsvarianter" du har och
13 svar · 8,7k läst
·
H
hempularen: Som sagt, lägg upp någon bild så kan folk här säkert ge råd om hur du får dit rör/slang. Ytterdiametern är 16mm (finns grövre). Du behöver reda ut hur allt är kopplat. Gissningsvis har du matning från elcentralen som kommer in till första lampdosan (1). Därifrån en fasledare ned till brytarna, två tändtrådar upp ifrån dem. Och så matas tändtrådar och nolla (och ev.
14 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: Gissar att det är glappkontakt i uttaget och blinket sker för att man trycker in kontakten. Detta är lätt att verifiera i så fall. Ta isär takuttaget och lägg upp bilder här så får du hjälp. Bryt strömmen först och verifiera helst också att det är brutet med spänningsprovare. Är du osäker bryter du på huvudbrytaren/med huvudsäkringarna. Välkommen till forumet.
2 svar · 626 läst
Dheri
Dheri: Det fick bli en termostat från nettoparts.se ganska dyr men nu installerad och väl fungerande.
7 svar · 2,8k läst
·
H
Hjulbent: Du får täta till i ändarna med isolering som petas in ca 3- 4 cm packat då blir det ingen konvektion, eller dra kabel till första dosan, det stoppar när det blir ganska full i rören. Kommer det att vara varmare uppe så blir det inte konvektion, men en förändring av nyttjandet kan bli så täta
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.