Hej på er!

Vad är fackmannamässigt korrekt att göra i följande fall?

- Jag har ett utanpåliggande lamputtag som är kopplat till en strömbrytare. Lamputtagets fäste har gått sönder och jag vill helst inte ha kvar uttaget överhuvudtaget. Går det/är det ok att sätta igen kablarna eller måste allt rivas bort?

tommib
Om du lägger upp en bild får du nog ett bättre svar.

Principiellt, om vi antar att det är ett utanpåliggande uttag med utanpåliggande kabel, så får du ta bort uttaget och kabeln till närmaste dosa. Eller ja, du får inte men elektrikern får.

Om vi istället antar infälld installation till ett utanpåliggande uttag så blir det samma. Ledarna dras ur från närmaste dosa.

Det andra alternativet är att sätta dit ett nytt lamputtag. Detta får du göra själv.

tommib tommib skrev:
Om du lägger upp en bild får du nog ett bättre svar.

Principiellt, om vi antar att det är ett utanpåliggande uttag med utanpåliggande kabel, så får du ta bort uttaget och kabeln till närmaste dosa. Eller ja, du får inte men elektrikern får.

Om vi istället antar infälld installation till ett utanpåliggande uttag så blir det samma. Ledarna dras ur från närmaste dosa.

Det andra alternativet är att sätta dit ett nytt lamputtag. Detta får du göra själv.
Tack för ett mycket bra svar. Det rör sig om infälld installation till ett utanpåliggande uttag. Jag ringer en elektriker eller sätter upp ett nytt uttag beroende på vad frun bestämmer sig för

T Tacobob skrev:
Tack för ett mycket bra svar. Det rör sig om infälld installation till ett utanpåliggande uttag. Jag ringer en elektriker eller sätter upp ett nytt uttag beroende på vad frun bestämmer sig för
Det är klart du vill ha kvar uttaget, bara att byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.