tommib
tommib: Ja, jag har ju en sån Biltemaprovare och den håller bra. Smidiga sladdar (som jag har kollat efter genomstickande kardeler efter något skräckexempel från Fluke tror jag), stryktålig, pålitlig. Ska man pula med el bör man absolut kosta på sig en sådan.
39 svar · 5,7k läst
·
R
Robert-san01: Det måste skarvas på en anslutningskabel och den skall avslutas och isoleras med delar av kittet du fick i andra änden om röris inte gjorde det.
3 svar · 2,3k läst
B
Börtan 1: Ok ska prova tack
11 svar · 1,1k läst
B
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Aha, då är jag med på hur den fungerar! Att koppla in 3 faser är därmed helt meningslöst? Även om man hade velat minska belastningen på faserna 1 och 2 och jämna ut det till 3 så är det inte möjligt? Då blir det åtminstone enklare att besluta sig för 2 eller 3-fas :-)
4 svar · 5,5k läst
·
Miles
Miles: [citat] Jag fick (efter lite språkförbistring och fördröjning) samma svar nu från Honeywell support (y) "Du kan koppla i parallel två st. trycknappar (i stället normal 1 st som visas I QSG document). Du får endast samma melodi ding-dong från boda två trycknappar. Vi har inte ritningar för dessa eftersom det är kanska enkelt men inte rekommenderas. I stället vi rekommenderar att
18 svar · 12,5k läst
·
J
jonaserik: Ca 7 - 8 m2 är 90W/m 2 = ca 650 W
7 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Att PEN-ledaren är hel ;) Om allt är som det ska kommer ju den mesta strömmen att gå via PEN. Vi kanske talar om en 1/100-del som går via jordtag i marken. Ju högre strömmar det handlar om, desto lägre är impedansen i PEN, och desto mindre andel i mark. Troligen gör man dock klokt i att försöka få de vagabonderande strömmarna ut ur huset i alla fall.
35 svar · 4,9k läst
L
Leif i Skåne: Själv använder jag PLEJD till miljöbelysning som styrs av astrouret, samtidigt kan jag tända, dimma, släcka med en återfjädrande brytare. [bild]
2 svar · 911 läst
·
R
Rolf Roycole: Hej, tack, tack,, Nej jag har inte kommit längre med mitt 400W element i garaget, lånade ett likadant i ett annat rum, samma här funkar inte, så det är något kabelfel, skall ta hit en elkille , så att jag får igång det, Mvh Roffe Rolf Roycole
15 svar · 4,2k läst
tommib
tommib: Angående rep så skulle jag rekommendera flaggstångslina. Den är hyfsat hållfast för drag och inte så dyr. Nästa steg är väl riktiga klätterrep men 75 m sånt är dyyyyyrt. Två personer, eller kanske ännu hellre tre. En som drar, en som trycker och en som håller en handduk med kabelsmörjmedel i rörmynningen och fyller på kontinuerligt så hela kabeln blir smord. Det bästa är om
17 svar · 9,3k läst
tommib
tommib: Ja, det var lite lustigt. Jag ser dock till min irritation att jag har svarat fel i avseendet att det måste vara samma grupp, inte bara samma fas, i fallet med ett uttag med delad brunnständning. Slarvigt. Enda uttaget för två olika faser är som sagt det där elkouttaget jag länkar till. Faktum är att mod gärna får redigera mitt inlägg för att reflektera detta, jag kan inte längre.
11 svar · 9,7k läst
J
Jestii: Hej allihop, Tack för all engagemang! Jag sammanfattar personligen tråden med att jag borde förskjutit skarvarna men i övrigt med tanke på att kabeln kommer vara undangömd i en kabelkanal så borde det inte vara några problem. Omröstningen idag är JA = 24 röster och NEJ = 15 röster.
23 svar · 12,8k läst
·
Gräddan
Gräddan: Tack det låter vettigt! Än så länge river jag bara.. inför renoveringen och utbyggnaden. Inte det om pianon dock eftersom det är mitt levebröd. Men jag känner mig inte speciellt ängslig för att el-pianot tar över. Själv skulle jag aldrig stå ut med ett sånt i längden och jag vet många som känner likadant. Men valet är ju fritt :D
12 svar · 1,7k läst
E
Eggentini: Badrummet golv e kall och vrider man termostaten är den väldigt lätt oavsett om man dra rtill av eller max. Inget motstånd eller klick eller något som helst effekt. Är en gammal o fanns här när vi flytta in. Är de bara byta ut den eller måste man riva o byta all? Bifogar bild på termostaten.
0 svar · 1,1k läst
·
A
atomjohan: Jättebra! Stort tack för hjälpen! Med vänlig hälsning, Johan
2 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: jag har har rensat bort en del behörighetsdiskussion ur tråden. Den handlar inte om behörighet. Det är med viss tvekan, en del inlägg var långa och bra. /moderator
31 svar · 7,8k läst
·
J
jonaserik: Den som heter Gräslin är ett tidur med knappar till höger, den som är till höger är ett ljusrelä och verkar vara aktiverat, kan vara så att den ligger i serie med tiduret, tiduret säger tänd , men ljusrelät säger nej för det är inte mörkt ännu, har du ingen manual för dom så kan du söka på fabrikat och typ
6 svar · 1,2k läst
·
GK100
GK100: [citat] Vad har du om du håller ihop spetsarna direkt? Många instrument är dåliga på mätning av låga resistanser som du bör ha i din drossel < 0.1 ohm så att den visar 0.6 är som prototypen säger rimligt, Och grundproblemet har du ju hittat och löst bra.
10 svar · 1,4k läst
·
T
Tune: Tack för tipsen, val av central överlämnar jag nog till elektrikern.
6 svar · 5,2k läst
·
allexx
allexx: Finns nått som heter bewator codoor. Då slår man en kod och dörr går att öppna och efter ca 6sek så låser den sig.
1 svar · 1,0k läst
T
Thomas_Blekinge: Isolationen är på 24 mm så hela kabeln är nog över 100 mm.
9 svar · 2,9k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej det har du naturligtvis rätt i. Jag ville nog mest belysa att "harmlös" tejp inte alltid är så harmlöst. Sen har ju tejpeländet en fantastisk förmåga att klibba och kleta när den inte ska men vara fullkomligt oduglig när man vill den ska hålla fast något. Personligen plockar jag nog hellre fram borrhammaren och vet att det håller än "chansar" på tejp.
11 svar · 5,5k läst
·
S
S_B_O: Kan meddela att än så länge har det varit problemfritt. Återstår att se om det klarar sig genom vintern...
36 svar · 11,0k läst
·
I
ile: Låter som en sannolik förklaring med fel i specen.. Jag kan få tag i en ELKO 315GLS från en vän som aldrig använde den; https://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS-315-GLE/p/32-8688?gclid=Cj0KCQjw9fntBRCGARIsAGjFq5HcjgcIBICoDlGzHkGtzZKzkIDBbMmwqqvn4jFQtYU8idBSTwPLaqgaAsiAEALw_wcB Tror ni den fungerar?
7 svar · 3,0k läst
tttomten
tttomten: Tror du får svårt att hitta ett likadant lock men valfritt lock passar troligen förutom att det kommer sticka ut på sidan. Alternativt kan du byta dosa och lock där du flyttar över uttaget. Du kan även byta uttag som vissa skriver men då måste du köpa RÄTT uttag. Om du släpper uttaget så var noga så du inte får kardelfel när du skruvar ihop det igen.
3 svar · 1,5k läst
·
J
Johan456: [citat] Tråden är från i juli. Jag tycker ändå det är bra att du nu lärt dig skilja på ellagen och elsäkertslagen Putte.
12 svar · 1,9k läst
·
thomas33
thomas33: Vinklad, platt stickpropp borde fungera. https://cdon.se/hem-tradgard/logilink-platt-stickpropp-jordad-p47839192?gclid=EAIaIQobChMI082TgsrM5QIVB6aaCh2x6QQeEAQYBCABEgKEhvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=e403fbd06bf1cc9eb9cb3163de434595&fo_s=gplase [bild]
16 svar · 4,6k läst
·
tommib
tommib: Vilket då, citatregeln eller JFB? Jordfelsbrytare är ett krav vid komplettering eller nyinstallation i bostäder sedan 2004. Du finner relevant information i HB 444 (SS 436 40 00), punkt 411.3.3 411.3.3 Ytterligare fordringar för uttag samt fordringar för matning av flyttbar elmateriel avsedd att användas utomhus I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars
22 svar · 1,8k läst
Doomfarer
Doomfarer: [citat] Ja. Men inget lyser alls när jag testade idag. Som sagt, behöver nog kalla in någon kunnig person.
38 svar · 2,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Om du nu frågar just mig (det kanske var en rent allmän fundering också) så är svaren både nej och ja. Firman jag var verksam inom just då hade ju plöjt genom alla 4 affärslokalerna i fastigheten och bytt nästan allt, och moderniserat och så, och delvis visste vi att det var bra förimpedans. Den första lokalen, som fick bli typ provobjekt för att BR-föreningen skulle kunna
6 svar · 8,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.