18 743 läst ·
222 svar
19k läst
222 svar
Intressant från ARN ang prispåslag
Du vet ju inte vad du pratar, du tror att Uffe är i minoritet. Du har ju inget som backar upp det. Att hantverkare oftare hamnar hos ARN beror på att det är så mkt svårare att definiera ett hantverk kontra t.ex. en ny TV. Man tycker då olika. Det utförs ju tusentals arbeten dagligen men bara ett fåtal hamnar hos t.ex. ARN.jbr skrev:
Ja ja, allt det där köper jag rakt av. Transparens och god kommunikation eliminerar ju de allra flesta problem.
Jag tror tyvärr att du tillhör en minoritet...
Som det så ofta skrivs i den här typen av "pris-på-materiel-trådar" förväntar sig de allra flesta inte att få lägsta pris på all materiel. Självklart blir vissa prylar billigare medan andra blir dyrare men totalsumman bör i ett sådant scenario inte avvika mer än kanske 10-20% från representativa butiker/återförsäljare.
Vissa här propagerar ju emellertid för att, med butiker/återförsäljare som referens, maximera påslaget. Då blir det 10% på vissa prylar och 50% på andra och då anser jag att man inte följer konsumenttjänstlagen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
haha, DET förstår jag, men mer filosofiskt.U Uffe A skrev:
Kanske skulle starta "schyssta-elektriker-nätverket"
Minoriteten är de firmor som lurar kunderna.jbr skrev:
Ja ja, allt det där köper jag rakt av. Transparens och god kommunikation eliminerar ju de allra flesta problem.
Jag tror tyvärr att du tillhör en minoritet...
Som det så ofta skrivs i den här typen av "pris-på-materiel-trådar" förväntar sig de allra flesta inte att få lägsta pris på all materiel. Självklart blir vissa prylar billigare medan andra blir dyrare men totalsumman bör i ett sådant scenario inte avvika mer än kanske 10-20% från representativa butiker/återförsäljare.
Vissa här propagerar ju emellertid för att, med butiker/återförsäljare som referens, maximera påslaget. Då blir det 10% på vissa prylar och 50% på andra och då anser jag att man inte följer konsumenttjänstlagen.
Har inte koll på hur många tiotusentals elfirmor det finns.
Hade fifflarna varit i majoritet hade hade det varit ca 10000 gånger fler trådar om detta bara på det här forumet.
Det är ingen som skriver när de tycker firman gör ett bra jobb till ett skäligt pris.
Det skrivs bara när någon känner sig lurad.
Och som sagt i så många andra trådar så tyvärr så jagas det bara så lågt timpris som möjligt.
Har tyvärr hört kommentaren, men en annan firma tar bara så mycket (läs lite) i timmen
Sådana kunder vill jag inte arbeta mot.
Har haft nöjet att prata med en ekonomiansvarig på en mindre elfirma, de hade slutat skriva ut e-nummer på fakturorna.. .så mycket för den transparensen.U Uffe A skrev:Minoriteten är de firmor som lurar kunderna.
Har inte koll på hur många tiotusentals elfirmor det finns.
Hade fifflarna varit i majoritet hade hade det varit ca 10000 gånger fler trådar om detta bara på det här forumet.
Det är ingen som skriver när de tycker firman gör ett bra jobb till ett skäligt pris.
Det skrivs bara när någon känner sig lurad.
Och som sagt i så många andra trådar så tyvärr så jagas det bara så lågt timpris som möjligt.
Har tyvärr hört kommentaren, men en annan firma tar bara så mycket (läs lite) i timmen
Sådana kunder vill jag inte arbeta mot.
Problemet är ju att det finns en historia med stora påslag. Det är ju inte så i andra branscher, tex, stenkross, där har du kanske 20-25% rabatt om det är bra, mot vad jag som privatperson har per ton (om jag hämtar i egen lastbil),
problemet är ju att många kunder inte VET att de betalar 3ggr så mycket för en del material än vad som är "marknadspris".
Det är väl bara att spendera lite tid här på BH...J Johan456 skrev:
Det är ju bara att titta i den aktuella tråden!
Materielpåslag sägs ska betala hyror, löner, vidareutbildning av elektriker och gud vet vad.
Inpris + 10-15% är inget som propageras särskilt frekvent...
Du skriver ju själv att du också tror att det är vanligt med påslag på flera hundra procent:
(Påslag på 50% blev helt plötsligt mycket billigt!)J Johan456 skrev:
Så ja, jag tror Uffes modell representerar en minoritet.
Redigerat:
Just orden vanligt kan ju ha lite olika betydelse. Man kan ju ha ont i ryggen, man kan säga att ryggont är vanligt, det betyder inte att över hälften har ont i ryggen. Jag tror inte du och jag enas i detta, men kul att höra hur du ser på saken.jbr skrev:
Det är väl bara att spendera lite tid här på BH...
Det är ju bara att titta i den aktuella tråden!
Materielpåslag sägs ska betala hyror, löner, vidareutbildning av elektriker och gud vet vad.
Inpris + 10-15% är inget som propageras särskilt frekvent...
Du skriver ju själv att du också tror att det är vanligt med påslag på flera hundra procent:
Den aktuella firman fick rätt i ARN och jag tror verkligen inte att deras materielpriser är ovanliga.
(Påslag på 50% blev helt plötsligt mycket billigt!)
Så ja, jag tror Uffes modell representerar en minoritet.
Jo, det kan vara skäligt.jbr skrev:
Det är inte någon procentsats hit eller dit som avgör om det är skäligt.
Det är mer saker som
* vad kan kunden köpa den själv för
* hur mycket var det värt för kunden
* hur mycket pengar i kronor rör det sig om
etc.
Inte riktigt, Skälighetsbedömningen av priset brukar utgå från vad priset på lokalmarknaden ligger på. Är lokalmarknaden liten kan man tänka sig att det är lämpligt att titta på regionalmarknadens pris.Mikael_L skrev:
Nej då, man måste inte vara överens.J Johan456 skrev:
Det som alltid gör mig lite förvånad är att det ofta är till synes få näringsidkare inom resp. bransch som är öppet kritiska till avarterna som dyker upp i sådana här diskussioner. Som konsument har jag verkligen inget till övers för mina medmänniskor som inte vill avrunda arbetstid till hela timmar, som jämför med eluttag från Biltema etc. etc.
Jag tycker diskussionerna i och med det blir onödigt polariserade.
Jag är nyfiken på vilket lagstöd ARN har för den formuleringen. Menar ARN att företag inte får tjäna pengar på material när de säljer en tjänst enligt konsumenttjänstlagen?jbr skrev:
Klicka här för att svara