Byggahus.se

Ful installation av elcentral?

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hallå!
    Var hemma hos mina föräldrar som fått en ny elcentral installerad och som samtidigt flyttades, är det bara jag eller är det inte ett konstigt sätt att dra ut kablarna på sidan av centralen? Kommer ju inte att döljas av kåpan. Sen att den sitter i hallen och är det första man ser är ju inte så kul. Man borde ju kunna dra ut kablarna ovanför och på så sätt kunna dölja kablarna. Vad tycker ni ?

Hälsningar William

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Oj då... Det var verkligen inte snyggt.

Jag själv hade nog byggt en låda på andra sidan väggen (om nödvändigt, alt reglat ut hela den väggen) och dragit in rören rakt bakifrån.

Dina föräldrar bör nog fråga hur elfirman tänkte där. De bör också kolla om elfirman är registrerad hos ESV, det där är rätt långt ifrån vad man förväntar sig från en riktig elfirma.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Vad är det för borrning av hålen för flexrören, ser ju ut som någon borrat med ögonbindel. Lyckades även göra två hål som inte används. Ett gruppschema bör ju också finnas som går att läsa.

• Laddar…
  4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Vad har firman fått för instruktioner?
    "Gör det så billigt som möjligt"
    eller
    "Gör det så snyggt som möjligt"

Jag säger inte att det är snyggt, för det är det inte, men jag tycker mig se att man gjort saker och ting lite kvickt och rappt och enda anledningen till det är att hålla ner priset.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    Det vertikala vitmålade stålröret ca 35 mm diameter, det går ju ingenstans. Varför inte ha tagit bort det helt och hållet före elinstallationen påbörjades.

6. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Är väl synnerligen dumt att ta bort ett rör till värmesystemet som det ser ut att vara.

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Gör en "låda" och häng upp över centralen. Det går fortare och är lättsammare än att "bråka".

8. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Eller en trumma till vänster om centralen som döljer både slangar och ganska fult värmerör?

9. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Det som spretar ut till höger i bild, vad är det?

10. E
    Medlem · Nivå 9
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20191130_124550.jpg

Jag tycker det ser ut som att det går upp på våningen ovanför?

11. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Så klart det gör.

• Laddar…
  12. W
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, väggen på andra sidan ska reglas ut. Borde kanske gjorts innan centralen flyttades. Har sagt till föräldrarna att ta kontakt med chefen så han får komma ut och kolla.

13. W
    Medlem Nivå 1
    Förstår själv inte hur man kan borra några hål så extremt ojämnt. Det lilla som är klottrat ser ut som en 5 åring skrivit.

14. W
    Medlem Nivå 1
    Firman har inte fått några instruktioner att göra det så snabbt och billigt som möjligt. Tvärtom så var det firman som var stressade och skulle göra klart det på 1 dag.

• Laddar…
  15. W
    Medlem Nivå 1
    Det vita stålröret är till ett element under centralen och går sedan upp till övervåningen.