C camelspin skrev:
Om det finns risk att det blir farligt med risk för brand om man kör för mycket apparater i en lägenhet med 25A enfas får ni läsa mina inlägg ovan kritiskt. De beskriver bara en erfarenhet att det kan fungera bra som användare, men inte att det är säkert eftersom jag inte vet vilken belastning jag verkligen hade eller hur länge den pågick.
Din erfarenhet visar ju att det inte är en överhängande risk med att utrusta enfaslägenheter med alla dagens vitvaror. Det brinner inte till höger och vänster. Jag vill bara att man inte okritiskt förlitar sig på att säkringen ger ett långvarig skydd mot överlast. Man ska inte använda säkringen som ett mätinstrument för om en viss storlek "fungerar". Detsamma gäller sänkning av mätarsäkringen som är på tal ibland. Man bör först skatta ifall önskad belastning ligger i dess härad, eller mäta med dagens moderna energimätare.

Detta kan ju vara lite svårt att uppskatta och jag har inga tumregler då det beror på användningsmönster och apparaternas belastningsmönster. De tumregler som finns för sammanlagring utgår ifrån total uppvärmnkngseffekt plus en viss effekt per m2. Det kanske går att resonera sig fram till några värden som en viss maximal toppeffekt och ett visst medelvärde på tex halvtimmesbasis.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.