Hej

Roar mig med att gå igenom min elanläggning som börjar bli till åren. Funderar på att byta en dimmer som ser sisådär ut, låter och glappar. Den har dubbla anslutningar för ledare, och det har den nya jag köpt också, dessutom neutrala överkopplingklämmor, Det sitter ett uttag under. Noterar att man för många år sedan (tändtråden är grön) använd den gamla dimmern för överkoppling.

Vad är senaste regler för förgreningar via klämmor som sitter på apparater?

Läste på forumet att man inte får använda neutrala överkopplingklämmor för ledare som går vidare, exv till ett uttag under strömbrytare, i bostäder. Bra praxis är enligt många trådar att använda en toppklämma bakom apparaten, med en tåt ut så att det bara finns ledare som apparaten behöver inkopplade. Men dessa råd var ca 10 år gamla.

Vad säger forumet om dagens praxis och regler för användning av neutrala överkopplingklämmor i bostäder?

I det här exemplet blir det ju en extra och lite onödig koppling för fas om man inte använder dimmern för förgrening,

Bästa svaret

Det är alltid bättre att göra överkopplingen "bakom" apparaten än att använda dom ibland rätt dåliga, överkopplingarna som finns på apparaten

• Gilla
camelspin
  • Laddar…
Om det finns en ändamålsenlig kopplingsklämma på dimmern, så är det väl inget regelfel att nyttja den. men en lös klämma i stil med wago ger ofta en bättre koppling. Som dessutom ofta går snabbare att få till. På en del dimmers är hålen i kopplingen erbarmligt små, med små skruvar som är svåra att dra lagom hårt.

• Gilla
camelspin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.