Hej! skall installera Spabad och badet har en värmare på 7,2kW samt 3 pumpar a 4 hk och då krävs enligt leverantören 380V,3x16 amp 5 ledare 2,5m2
Kan någon förklara vad det innebär samt krävs omfattande ingrepp i elcentalen.Bilr det även ett dyrare elabonnemang?
Andra spabad har bara 3kW värmare och behöver då bara 230V anslutning

Eftersom du skall installera ett spabad gissar jag att det rör sig om ett hus och inte en lägenhet. Så gott som alla hus i Sverige har ett abonnemang för trefas. Idag är det 400 V och inte 380 V. Det troliga är att du inte behöver göra ett omfattande ingrepp i centralen. Men det är svårt att säga utan att veta något om din central. Har du många tunga förbrukare sedan tidigare är det möjligt att du måste säkra upp till en högre huvudsäkring. Och det är troligen ingen stor sak. Stora förbrukare är till exempel om du värmer ett stort hus med direkel eller elpanna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej! Tack för svaret, är hus byggt 2008 inga stora förbrukare i övrigt uppvärmning med frånluftsvärmepanna,solpaneler är också på gång,ny fråga : blir det en högre elnätskostnad?

Om du måste säkra upp blir det en högra elnätskostnad. Men det är inte säkert att du behöver.

Ok,då har jag lite mer info,tack

Vem vill ha ett spabad med 3kW värmare?:thinking:
Blir väl aldrig varmt:rofl:

Nej tycker jag också,i princip har alla på markanden 3kW ,utom Arctic Spa 7,2kW,är tveksam om man badar några stycken i -5gr och pumpar på att värmen i vattnet sjunker

I nästan alla delar av Sverige kostar det mer att få större elabonnemang.

I en hel del delar av Sverige kan det dock vara "enhetspris" 16 - 20 - 25A

Speciellt i städer är det mer troligt än på landsbygden.

I Göteborg Energis området är det dessutom enhetstariff för privatbostäder upp till 63A (men olika engångskostnad vid uppkopplingen av 16-35 resp 50-63)

Läs "det finstilta" från Din elnätsleverantör - Du har redan räkningar därifrån som heter "elnät", "nätkostnad" eller liknande. Läs på Dina gamla räkningar vilken säkring Du betalar för idag. Informationen om "våra abonnemang" och liknande har alla elnätsoperatörer på Internet.

Utan den informationen kan ingen här på forumet ge Dig ett svar som är "säkert rätt".

Tack, bra info det kollar jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.