Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag har inte koll på anledningen bakom, men jag har jobbat som servicetekniker på ett företag som reparerade restaurangmaskiner, och det ser precis ut som när man (tillverkaren eller annan glad reparatör) snålat in på kabel och /eller isolering i stekbord, rullgrillar och dylikt
9 svar · 2,2k läst
·
Pen
Pen: Testade med magnet mot befintlig spik. Funkar bra.
12 svar · 13,4k läst
·
mr.Ola
mr.Ola: [citat] Man kan även skruva en bräda mellan takstolarna och klamra på, den, fördelen är att VP-rör kan avslutas under isoleringen och kabeln klammras efter takstol och bräda. VP-röret kan då inte leda in kondensvatten i huset då det aldrig går från varm till kall sida av isolering.
8 svar · 2,2k läst
tommib
tommib: Nej, inte i det fallet. Bra att man gått via JFB eftersom det är ett krav. Vid en eventuell framtida uppsäkring måste en elektriker kontrollera förutsättningarna, detta är då enkelt att upptäcka.
1 svar · 853 läst
M
MatCan: Det kan ha funnits en liten chans att jag inte var helt allvarlig med att dom skulle bytas ut... :-) Men ska bli spännande att se om det kommer kosta något att få problemet åtgärdat.
10 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Egentligen är det så. Man ska inte på något vis chansa, färgen på isoleringen på en ledare har endast en enda helt säker betydelse - man vet vilket färgpigment de har använt när kabeln tillverkades. :) Alla slags ström går lika bra i kopparen oavsett färgen utanpå, och det nyttjas av massor med mindre samvetsgranna elpulare och elektriker. Jag har hittat fas på gul/grön
8 svar · 3,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Bra tråd! (y) Satte ikväll in några nya LED-lampor hos syrran och råkade ut för problemet med lampor som lyste oavsett om man slog på eller av brytaren. Bytte LED mot halogen och allt funkade utmärkt. Tack!
14 svar · 7,1k läst
·
F
Frågan: Vi har en Ebeco Controller för att värma vattenledningen. Den är ju dock rätt nischad på att hålla frostfritt. Har för mig att den går igång vid temp under 3 grader. Ingen app.
1 svar · 1,7k läst
B
Bjober: Red ut var tändtråden är förlagd och vilka komponenter som är inkopplad på den först. Är lampan enda komponenten kan vi utesluta induktiva störningar. Är de kapacitiv koppling bör ledningar löpa parallellt med tändtråd väldigt väldigt långt då lampan lyser så starkt. Och störningarna är då så starka så de bör utredas. Jag menar, det är skillnad på att ljuset syns i
58 svar · 11,1k läst
·
E
elmont: Eller så letar man upp den central där ytterbelysningen ligger och sedan bryter belysningen där ;)
9 svar · 4,1k läst
·
D
Daniel 109: Okej, första artikeln var väldigt otydlig. Men jag förutsätter att det handlar om en jordledning utan kontakt även där.
8 svar · 1,3k läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Nä, den har skruvar på sidan som har små metallklor. Du kan se det längst ner på bilden. Man lossar skruven lite så åker metallklon ut, sen skruvar man åt skruven så klämmer metallklon på baksidan av väggskivan (gips eller vad man nu har).
5 svar · 2,2k läst
B
Bredare: Tackar för svar samt att ni tog er tid. (y)
4 svar · 1,3k läst
P
protorion: [citat] Du är en stjärna! Tack!
8 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: Det man inte ser...
48 svar · 14,0k läst
·
berisen
berisen: [citat] Tack för tips. Det låter som en bra lösning! Hittade faktiskt en bygglampa 230V med stickpropp och rörelsevakt som fungerar helt okej som en tillsvidarelösning tills jag kommit på hur jag ska göra :)
4 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jodå, 1 mm² räcker för tvättmaskinens behov. Det är ju bara tvättmaskinen som kommer att belasta anslutningskabeln, och 1 mm² fritt i luft tål sådär en 14 A. 1.5 mm² tål då ännu mer, men om ledningen är infälld i väggen har den sämre kylning så tumregeln 10 A / 1.5 mm² för den fasta installationen ska ge lite marginal.
1 svar · 7,8k läst
Tomtom79
Tomtom79: Och vad är det för motstånd över temperatursensorn? Kan ju vara att värmeslingan e kass eller att golvsensorn får termostaten att tro att golvet håller 90 grader och således slår ifrån... låt oss hoppas på det senare!
2 svar · 1,9k läst
M
Mabjo: [citat] Jobbar du med service kommer du felsöka en del och bygga om/byta ut komponenter i appararskåp bland annat.
3 svar · 5,0k läst
davveno1
davveno1: [citat] Ser en märkning men omöjligt all utläsa, hittade kabeln på mitt jobb så den kan vara några år.
11 svar · 2,9k läst
·
Z
Zharz: Jfb skall installeras. Lite beroende på tillvägagångssätt så kostar det från 1500 kr och uppåt. 8kvm golvvärme tar ett par timmar att göra. Det blir ett par resor också, minst tre stycken. Priset ligger någon tusenlapp i överkant kanske men svårt att säga när man inte varit på plats.
1 svar · 1,8k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Som rubriken! PLEJD
1 svar · 835 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo, och det finns fler trådar... Jag försöker förtvivlat dämpa min paranoia ;)
4 svar · 2,1k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Glömde fota men det känns bäst att byta till wago 221 och kanske byta ut dom delarna som är dragna med skx
10 svar · 1,0k läst
Pen
Pen: Eftersom du har sockeldosor i övriga rummet och accepterar det estetiskt så kan du väl sätta dit sockeldosor även i det här hörnet? Kanske med uttag på det högra knippet och med enbart blindlock på det vänstra.
3 svar · 1,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det finns inget absolut svart/vitt svar på detta. Grävdjup och annat kan vara, och är ofta reglerat i diverse olika sammanhang, som när det gäller elbolagets ledningar, kommunala ledningar/kommunal mark, när det förläggs på annans mark. osv Det finns standarder, egna skrivna krav och riktlinjer osv. Men när vi kommer till fallet med egna ledningar förlagda på egen tomtmark så
14 svar · 4,3k läst
·
tommib
tommib: Ja, jag har ju en sån Biltemaprovare och den håller bra. Smidiga sladdar (som jag har kollat efter genomstickande kardeler efter något skräckexempel från Fluke tror jag), stryktålig, pålitlig. Ska man pula med el bör man absolut kosta på sig en sådan.
39 svar · 5,7k läst
·
R
Robert-san01: Det måste skarvas på en anslutningskabel och den skall avslutas och isoleras med delar av kittet du fick i andra änden om röris inte gjorde det.
3 svar · 2,3k läst
B
Börtan 1: Ok ska prova tack
11 svar · 1,1k läst
B
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Aha, då är jag med på hur den fungerar! Att koppla in 3 faser är därmed helt meningslöst? Även om man hade velat minska belastningen på faserna 1 och 2 och jämna ut det till 3 så är det inte möjligt? Då blir det åtminstone enklare att besluta sig för 2 eller 3-fas :-)
4 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.