Hej!
Har sökt på forumet men hittar inget vettigt.
Hur ser kopplingsschema ut där man vill styra två lampor oberoende av varandra från två olika platser?
Alltså: man har två lampor i taket som ska tändas/släckas oberoende av varandra. I ena änden av rummet strömbrytare med två vippor (dubbeltrapp?), som styr lampor som en kron, och i andra änden av rummet också strömbrytare med samma funktion, fast styr samma lampor på samma sätt.
Har sökt på forumet men hittar inget vettigt.
Hur ser kopplingsschema ut där man vill styra två lampor oberoende av varandra från två olika platser?
Alltså: man har två lampor i taket som ska tändas/släckas oberoende av varandra. I ena änden av rummet strömbrytare med två vippor (dubbeltrapp?), som styr lampor som en kron, och i andra änden av rummet också strömbrytare med samma funktion, fast styr samma lampor på samma sätt.
Förlåt, men om du inte är kapabel till att tolka om den bilden (eller förstå trappkopplingen) så bör du inte heller koppla.
Du kan inte lita på slumpmässiga personer på nätet, du måste förstå vad du gör med din elanläggning. Det du ska göra är olagligt, se till att det blir rätt. Om du inte orkar lägga tid på att lära dig så rekommenderar jag starkt att du istället tar in en elektriker.
Du kan inte lita på slumpmässiga personer på nätet, du måste förstå vad du gör med din elanläggning. Det du ska göra är olagligt, se till att det blir rätt. Om du inte orkar lägga tid på att lära dig så rekommenderar jag starkt att du istället tar in en elektriker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns två svar på din fråga.
- Det är korrekt som du ritat.
- Men det är fel eftersom du inte förstår att det är korrekt och redan återgivet i #3 och #4. Du ska endast koppla in denna strömbrytare om du förstår kretsschemat. Där är det svårt att hjälpa då vi inte vet dina grundkunskaper. t.ex om du förstår vad en sluten krets innebär.
Så din fråga borde bestå av en begäran att förklara det du inte förstår. Det kommer vi att vara behjälpliga med så se inte detta som att du inte borde ställt frågan, tvärtom, ställ rätt fråga så får du hjälp.
- Det är korrekt som du ritat.
- Men det är fel eftersom du inte förstår att det är korrekt och redan återgivet i #3 och #4. Du ska endast koppla in denna strömbrytare om du förstår kretsschemat. Där är det svårt att hjälpa då vi inte vet dina grundkunskaper. t.ex om du förstår vad en sluten krets innebär.
Så din fråga borde bestå av en begäran att förklara det du inte förstår. Det kommer vi att vara behjälpliga med så se inte detta som att du inte borde ställt frågan, tvärtom, ställ rätt fråga så får du hjälp.
Nej, jag kunde kanske varit lite trevligare tidigare. Jag skyller på fyra veckor av förkylning i sträck.
Faktum kvarstår att det är bra att du frågade istället för att koppla på chans. Jag tycker dock fortfarande att det är viktigt att du förstår kopplingen. Om du tittar på din brytare och vänder den så ser du att den är exakt ekvivalent med det som visas i #4. En oförmåga att se detta är lite oroväckande för mig.
Faktum kvarstår att det är bra att du frågade istället för att koppla på chans. Jag tycker dock fortfarande att det är viktigt att du förstår kopplingen. Om du tittar på din brytare och vänder den så ser du att den är exakt ekvivalent med det som visas i #4. En oförmåga att se detta är lite oroväckande för mig.




