9 644 läst ·
70 svar
10k läst
70 svar
Gnosjö element 400v
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Man skall kanske tillägga att i ett rum med jordade uttag, där du använder en jordad apparat. Då kan höljet på apparaten bli strömförande på samma sätt och lika enkelt som på de gamla ojordade apparaterna. Här kommer då skyddsjorden in.
OM höljet blir strömförande, så är höljet också i kontakt med jord via skyddsjorden, som ju är ansluten till höljet. Strömmen som går från felstäälet där isoleringen blivit skadad, rusar då ut genom skyddjorden, du har en full kortslutning. Och det kommer att rusa 100 - 1000A i höljet. Dels kommer då skyddsjorden att leda bort strömmen så att det inte byggs upp någon hög spänning på höljet, dels blir strömmen i skyddsjorden som ju matas till apparaten från centralen så hög (uppmot 1000 ampere), att säkringen i centralen löser ut. Och apparaten blir av med sin matning.
Det är detta som ger skydd i jordade rum.
En ytterligare säkerhetskomplikation uppstår dock. Den extremt höga strömmen ger en spänningsdelning. Om du har 230V som matas från elnätet via din elcentral till apparaten, till punkten där ett hål i isoleringen leder över den till höljet. Så leds det sedan genom lika långa skyddsjordledningar tillbaka till elnätet. Det gör att vid felstället som är i kontakt med jord via skyddsjorden, så får du ändå ungefär halva nätspänningen, 115V. Och du håller i apparaten, samtidigt håller du i ex. en vattenkran med andra handen. Vattenkranen är då "äkta jord", som alltså håller noll V potential. Du har 115V över din kropp. Helt klart en farlig situation, trots att skyddsjorden skall leda bort strömmen.
Där kommer snabbheten på säkringen in. Säkringen skall lösa ut inom 0,5s, vilket räddar livet på dig. Men har du ett klent elnät (ofta långt ut på landet), och långa ledningar (som är ännu klenare) inne i ditt hus från elcentralen. Så är det inte säkert att säkringen i centrlalen uppfattar kortslutningen, strömmen är för låg, utan bara ser det som överlast, och då kan det ta allt från sekunder till minuter innan säkringen löser ut, medan du står och får ström igenom dig.
OM höljet blir strömförande, så är höljet också i kontakt med jord via skyddsjorden, som ju är ansluten till höljet. Strömmen som går från felstäälet där isoleringen blivit skadad, rusar då ut genom skyddjorden, du har en full kortslutning. Och det kommer att rusa 100 - 1000A i höljet. Dels kommer då skyddsjorden att leda bort strömmen så att det inte byggs upp någon hög spänning på höljet, dels blir strömmen i skyddsjorden som ju matas till apparaten från centralen så hög (uppmot 1000 ampere), att säkringen i centralen löser ut. Och apparaten blir av med sin matning.
Det är detta som ger skydd i jordade rum.
En ytterligare säkerhetskomplikation uppstår dock. Den extremt höga strömmen ger en spänningsdelning. Om du har 230V som matas från elnätet via din elcentral till apparaten, till punkten där ett hål i isoleringen leder över den till höljet. Så leds det sedan genom lika långa skyddsjordledningar tillbaka till elnätet. Det gör att vid felstället som är i kontakt med jord via skyddsjorden, så får du ändå ungefär halva nätspänningen, 115V. Och du håller i apparaten, samtidigt håller du i ex. en vattenkran med andra handen. Vattenkranen är då "äkta jord", som alltså håller noll V potential. Du har 115V över din kropp. Helt klart en farlig situation, trots att skyddsjorden skall leda bort strömmen.
Där kommer snabbheten på säkringen in. Säkringen skall lösa ut inom 0,5s, vilket räddar livet på dig. Men har du ett klent elnät (ofta långt ut på landet), och långa ledningar (som är ännu klenare) inne i ditt hus från elcentralen. Så är det inte säkert att säkringen i centrlalen uppfattar kortslutningen, strömmen är för låg, utan bara ser det som överlast, och då kan det ta allt från sekunder till minuter innan säkringen löser ut, medan du står och får ström igenom dig.
Inte för att vara sån men det kan man aldrig förlita sig på. Gick igenom elinstallationen i min tidigare kåk och där visade det sig att flera vägguttag var utbytta till jordade uttag som saknade jordledare.prototypen skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det har du helt rätt i. Men nu gällde det ju att se om det är fel. Eftersom du har ojordade element, så gäller det att kontrollera att även alla uttag är ojordade. Har du då ett jordat uttag så är det fel oavsett om jorden är ansluten eller inte, men det är i så fall ett annat fel. Hr du däremot uttag utan jordbleck så kan du lita på att det är ojordat.
En OT till på denna eviga tråd ... ja trodde i min skäl att det fanns typ 5 i sverige hus som fortfarande är ojordade och vill fortsätt ha det så .. och en ot på en ot .. varför inte bara jorda skiten så är problemet ur världen .. dessutom börjar nog tråden och vägguttagen bli så pass slitna så det iaf är dags för ett byte
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag vill påstå att merparten av svenska hem är ojordade, men jag ska inte svära på det.
"Bara att göra", lättare sagt än gjort
"Bara att göra", lättare sagt än gjort
Oj hoppas att du har fel ... Stefan, L och regeringen får subventionera jfb till folket
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
Jordade uttag och jordfelsbrytare uppstår ju inte automatiskt ur tomma intet i hus som byggdes innan det var krav på dessa. Så de finns bara om dessa hus genomgått större renoveringar/ombyggnader eller om ägarna varit särskilt intresserade av elanläggningen.
kravet på frånkopplingstid för gruppledning är 0,4s. För det allra mesta, Iaf i en bostad. Skälet är storleken på förväntad strömgenomgång och den direkta kopplingen mellan strömmens storlek och strömgenomgångens varaktighet. Annars korrekt.H hempularen skrev:Man skall kanske tillägga att i ett rum med jordade uttag, där du använder en jordad apparat. Då kan höljet på apparaten bli strömförande på samma sätt och lika enkelt som på de gamla ojordade apparaterna. Här kommer då skyddsjorden in.
OM höljet blir strömförande, så är höljet också i kontakt med jord via skyddsjorden, som ju är ansluten till höljet. Strömmen som går från felstäälet där isoleringen blivit skadad, rusar då ut genom skyddjorden, du har en full kortslutning. Och det kommer att rusa 100 - 1000A i höljet. Dels kommer då skyddsjorden att leda bort strömmen så att det inte byggs upp någon hög spänning på höljet, dels blir strömmen i skyddsjorden som ju matas till apparaten från centralen så hög (uppmot 1000 ampere), att säkringen i centralen löser ut. Och apparaten blir av med sin matning.
Det är detta som ger skydd i jordade rum.
En ytterligare säkerhetskomplikation uppstår dock. Den extremt höga strömmen ger en spänningsdelning. Om du har 230V som matas från elnätet via din elcentral till apparaten, till punkten där ett hål i isoleringen leder över den till höljet. Så leds det sedan genom lika långa skyddsjordledningar tillbaka till elnätet. Det gör att vid felstället som är i kontakt med jord via skyddsjorden, så får du ändå ungefär halva nätspänningen, 115V. Och du håller i apparaten, samtidigt håller du i ex. en vattenkran med andra handen. Vattenkranen är då "äkta jord", som alltså håller noll V potential. Du har 115V över din kropp. Helt klart en farlig situation, trots att skyddsjorden skall leda bort strömmen.
Där kommer snabbheten på säkringen in. Säkringen skall lösa ut inom 0,5s, vilket räddar livet på dig. Men har du ett klent elnät (ofta långt ut på landet), och långa ledningar (som är ännu klenare) inne i ditt hus från elcentralen. Så är det inte säkert att säkringen i centrlalen uppfattar kortslutningen, strömmen är för låg, utan bara ser det som överlast, och då kan det ta allt från sekunder till minuter innan säkringen löser ut, medan du står och får ström igenom dig.
Bra fråga, jag tror de flesta hus byggda före -94 fortfarande har kvar ojordade uttag. Och ska jag vara helt ärlig så är det viktigare att tillse att uttagen är petskyddade och att det finns JFB än att skyddsjorda. Detta gäller då uttag i torra icke brandfarliga utrymmen inomhus.lilllasrne skrev:
En OT till på denna eviga tråd ... ja trodde i min skäl att det fanns typ 5 i sverige hus som fortfarande är ojordade och vill fortsätt ha det så .. och en ot på en ot .. varför inte bara jorda skiten så är problemet ur världen .. dessutom börjar nog tråden och vägguttagen bli så pass slitna så det iaf är dags för ett byte
Menar du att gränsen gick 1994? Hm .. jag har för mig att alla elanläggningar i nya eller stora renoveringar ska numera vara jordade..J Johan456 skrev:
Ja en jfb som jag skrev tidigare skulle finnas i alla hem .. vad tycker ni om att lägga kyl/frys utanför? ..
jag anser att man hellre sätter upp en till för bara dom !! om !! man är rädd om 500g blandfärs .. slår den ut så är det fel så tänkte jag hemma iaf ..
(. klockradio och färsen dör men ... )
Ja, -94 började man jorda även torra icke brandfarliga utrymmen. T.ex Källare och kök jordades innan. Vid större renoveringar jordar man också då man byter alla ledningar, apparater etc. Gör man en väsentlig förändring i en anläggning ska den även följa dagens krav. Gällande JFB så tycker jag en på hela räcker i en lägenhet. I hus bör det sitta minst två, jag sätter även gärna kyl/frys på egen personskyddsbrytare. Vissa resonerar lite annorlunda, men att ha en för ett helt hus är olämpligt. Att lägga kyl/frys utanför är lite i gråzonen. Eller ja, i en bostad ska uttag vara skyddade av JFB. På t.ex. ett kontor kan det kravet undantas om uttaget är avsett för en specifik apparat, t.ex. kyl/frys.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
