tttomten
tttomten: Tror du får svårt att hitta ett likadant lock men valfritt lock passar troligen förutom att det kommer sticka ut på sidan. Alternativt kan du byta dosa och lock där du flyttar över uttaget. Du kan även byta uttag som vissa skriver men då måste du köpa RÄTT uttag. Om du släpper uttaget så var noga så du inte får kardelfel när du skruvar ihop det igen.
3 svar · 1,5k läst
·
J
Johan456: [citat] Tråden är från i juli. Jag tycker ändå det är bra att du nu lärt dig skilja på ellagen och elsäkertslagen Putte.
12 svar · 1,9k läst
·
thomas33
thomas33: Vinklad, platt stickpropp borde fungera. https://cdon.se/hem-tradgard/logilink-platt-stickpropp-jordad-p47839192?gclid=EAIaIQobChMI082TgsrM5QIVB6aaCh2x6QQeEAQYBCABEgKEhvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=e403fbd06bf1cc9eb9cb3163de434595&fo_s=gplase [bild]
16 svar · 4,6k läst
·
tommib
tommib: Vilket då, citatregeln eller JFB? Jordfelsbrytare är ett krav vid komplettering eller nyinstallation i bostäder sedan 2004. Du finner relevant information i HB 444 (SS 436 40 00), punkt 411.3.3 411.3.3 Ytterligare fordringar för uttag samt fordringar för matning av flyttbar elmateriel avsedd att användas utomhus I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars
22 svar · 1,8k läst
Doomfarer
Doomfarer: [citat] Ja. Men inget lyser alls när jag testade idag. Som sagt, behöver nog kalla in någon kunnig person.
38 svar · 2,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Om du nu frågar just mig (det kanske var en rent allmän fundering också) så är svaren både nej och ja. Firman jag var verksam inom just då hade ju plöjt genom alla 4 affärslokalerna i fastigheten och bytt nästan allt, och moderniserat och så, och delvis visste vi att det var bra förimpedans. Den första lokalen, som fick bli typ provobjekt för att BR-föreningen skulle kunna
6 svar · 8,2k läst
·
P
Putte 9497: [citat] Går det att komma åt kabeln från krypvind etc kan du flytta den dit du vill ha den under förutsättning att du först ser till att kabeln är spänningslös. Annars kan en kabelkanal fungera
68 svar · 22,9k läst
·
N
Nixon90: Personligen så hade jag velat ha ett fullmatat perilex till hällen, det är ju inte omöjligt att någon i framtiden kastar i en häll med flera kokzoner än fyra, då behövs alla tre faserna. Sen tycker jag att det är bättre med ett schuko för ugnen då de flesta ugnar kommer levererade så. Skulle helst dra 2,5mm2 till det och säkra 16A då många nya ugnar har högre effekt.
7 svar · 1,5k läst
·
Rickard_nr1
Rickard_nr1: Enligt bild B in på 1 ut på någon av de andra (syns inte va de står)
1 svar · 1,6k läst
·
5
50procent: [citat] Var dock inte en sådan jag menade, det finns de som är lösa. Det enda jag ville veta var monteringsmässigt och om det finns flera fabrikat.
2 svar · 868 läst
·
tommib
tommib: Finns en aktuell tråd om hur man kopplar https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-dubbla-doerrklockor.356800/
1 svar · 3,3k läst
·
Keiller
Keiller: [citat] Okej, då förstår jag hur du menar. Jo, jag är beredd på det mesta och ska såklart ha en dialog med elektrikern så vi båda förstår vad jag vill ha och hur det ska göras. Han kommer inte hit enbart för ett par uttag utan det är lite annat som ska göras också.
6 svar · 2,6k läst
·
Ostronet88
Ostronet88: [citat] Tack för hjälpen! Jag fick ihop det till slut ;)
4 svar · 2,7k läst
·
PNO
PNO: SKX utan pågjuten kontakt är ju klockren att använda till fönsterlampor. Det finns ju färdiga sladdställ att köpa med strömbrytare och stickkontakt, men då kan man ge sig på att varesig avståndet från stickkontakt till strömbrytare eller från strömbrytare till lampa är rätt. Lösningen är då att köpa ett sladdställ med stickkontakt och för lång sladd, en lös,
11 svar · 4,1k läst
·
Papperskatt
Papperskatt: Härligt, då låter det som om det kanske skulle kunna vara ett alternativ för @Petter Eurenius
16 svar · 6,9k läst
J
Jacob H: [citat] Jag köper en dubbeltrapp! Tack för alla svar!
8 svar · 1,7k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] En bild säger mer än tusen siffror.(y) Analoga mätare är att föredra i kontrollrummet.
6 svar · 3,4k läst
·
W
Wheelabrator: Nu har jag fått detta åtgärdat, en kompis till mig hade en elektriker hemma för montering av ett fasadmätarskåp, jag "lånade" elektrikern av honom som byglade över plinten.
4 svar · 3,7k läst
·
S
Spartaneye: Så här var det, ifrån det uttaget som bilden visar kommer matningen,sen har jag dragit vidare därifrån till ett fönsteruttag dom 2 uttagen hade ström, sen har jag ett till fönster uttag som jag gått ifrån, jag hade helt enkelt glömt att dra nolla och jord vidare till första uttaget eftersom jag drog från andra hållet, Hade bara jord och nolla som gick till 2 uttag men inte
6 svar · 1,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] [citat] Ja när säkringen faktiskt går är det ju onekligen betydligt enklare att både se vilken som gått och åtgärda problemet med automatsäkringar än med porslinssäkringar, så visst kan de vara vettiga ibland. Alla har vi väl svurit ibland på "pluppar" som "hänger" kvar trots att säkringen gått.
30 svar · 104,4k läst
·
S
Soltorp40: [citat] Och ett annat tillägg/"understrykning" är att det är enfas som gäller - med för och nackdelar givetvis, men för en vanlig bostad hävdar jag övervägande fördelar. Man slipper fundera på om den och den apparaten passar på den och den fasen, eller om man måste köpa in timmar av elektrikern för "omläggning" när man köpt en ny kraftig micro, kaffemaskin eller elbilsladdare.
9 svar · 6,3k läst
·
H
hempularen: Och åter: vad mäter du med? Är det exakt 110V eller är det bara något som är närmare 110 än 230V?
23 svar · 6,8k läst
A
Anders_Nilsson: Så länge det är pvc-isolerade kablar skall det inte vara något problem. Dock är gamla spisar notoriska på att lösa ut. Även andra vitvaror och tvättmaskiner som är ordentligt gamla kan ha problem. Byt i så fall. Och som sagt, utomhusuttag på JFB.
12 svar · 4,9k läst
·
B
Bredare: Må så vara, men fortfarande hantverkaren som gör fel, särskilt i detta fall då 160 cc må vara en gammal svensk standard men absolut inte ett måste. 40 cc duschblandare är exempelvis också en gammal svensk standard för utanpåliggande rör. Men oavsett vilken gammal eller ny standard man hänvisar till så är det hantverkarens uppgift att utföra arbete enligt kunders önskemål,
26 svar · 2,6k läst
Z
Zharz: [citat] Om du rycker ner spottarna i fönsterna så är det bara börja rycka i trådarna, det brukar höras ganska fort om man är två stycken, en som rycker och en som går runt o lyssnar.
5 svar · 3,8k läst
·
S
Svampe: [citat] Det kan jag mycket väl ha. Vet bara vart närmaste transformatorstation ligger och alla ledningar ser ut att gå kors och tvärs genom områdena runt omkring. Så jag vet knappt vart våra ledningar kommer ifrån
13 svar · 11,6k läst
·
elmontören
elmontören: [citat] Stämmer. Finns även andra astrour för apparatdosa som varken har blåtand eller wifi. Själv gillar jag dom icke uppkopplade varianterna mera men det är ju en smaksak.
9 svar · 2,5k läst
A
ankan678: Hej. Tack för alla svar, jag kopplade in spisen och kunde starta alla plattor och ugn. Vet inte om det kom nån värme, men det funkar säkert som det ska, tusen tack.
26 svar · 5,8k läst
·
T
tompaah7503: [citat] Det är den enda kabeln som är befintlig och den är direkt markförlagd så jag kan inte välja dimension på den, den är vad den är. Såg rätt klen ut så tror på 2,5 mm2. Den är avsäkrad idag i den nedersta lådan så jag tänkte att jag följer föregående standard. Du har rätt att det vore bättre att undvika onödiga säkringar men här tror jag att jag får ha en.
2 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.