Är du säker på att den är konstruerad så?

L Leif i Skåne skrev:
Alla här missar en sak, om man växlar nollan och fas så kommer NTC motståndet att ligga på fas spänning mot omgivning/jord vilket ledningar inte är isolerade för.
Nu gör jag inte anspråk på att veta hur termostaten i fråga är konstruerad. Men normalt gäller samma krav på isolation för fasledare som för neutralledare. Om vi hypotetiskt antar att någon skulle installera termostaten i ett norskt hus med IT-nät där nolla saknas och den i stället ansluts mellan faser. Skulle det vara ok?

A
sunnis sunnis skrev:
Det har en viss betydelse vilken man använder... Mellan nolla och jord - ingen spänning, mellan fas och jord - spänning. Apparaten kan ju vara byggd på ett sånt sätt att nollan ska vara på rätt ställe och fasen för att den ska vara ofarlig när den är avstängd, så den inte bryter på fasen etc.

PGA "Det är inte så noga" mentalitet och att huset kan ha helt olika färgstandarder beroende på när elsystemet är byggt så behöver man konsultera en spänningsprovare eller multitmeter.
Läs färdigt innan du blir upprörd och känner att du måste rätta någon. Hade du gjort det så hade du sett att jag avslutade med att skriva att det inte spelar någon roll på belastningssidan, alltså på själva värmekabeln, vilket var det som efterfrågades.

Vet man inte vad som är fas och nolla på inkommande ledningar så bör man inte koppla in en sådan apparat själv.

useless useless skrev:
Är du säker på att den är konstruerad så?
Nä det är jag inte, är det riktigt så har man en liten transformator och då är elektroniken skild från nollan och då kvittar det vilket terminal som har nollpotensial så kallade SELV, precis som i en dimmer.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Nä det är jag inte, är det riktigt så har man en liten transformator och då är elektroniken skild från nollan och då kvittar det vilket terminal som har nollpotensial så kallade SELV, precis som i en dimmer.
Det finns olika sätt att göra det riktigt. Ett sätt är att NTC-givarna är galvaniskt isolerade från elektroniken som du föreslår. Ett annat sätt är att NTC-givarna är isolerade för den spänning som kan förekomma i temostaten. Alltså 230V. Finns den isoleringen är det ok att ha givaren galvaniskt kopplad till fas eller nolla.

Lösningen som du antyder i inlägg #30 med otillräcklig isolering för 230V på en NTC-givare som är galvaniskt knuten till nollan är inte ok.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Men det är skitenkelt att kolla om det är en eller tvåpolig brytning, mät resistansen/ohmmät mellan N och N-heating.
0 ohm = enpoligt = N och L BÖR inte förväxlas.

Protte

Elektrisk golvvärmetermostat med märkningar för 'HEATING (L)' och 'HEATING (N)'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj vilker diskution det blev.... Min fråga handlade bara om HEATING (L) HEATING (N) på värmesidan?
Varför har man märkt om det inte spelar någon roll och att det inte finns någon märkning på värmekablarna?

Man har märkt dem som N och L för att visa vilken som är neutral och vilken som är fas. Kanske kan någon ha nytta av den märkningen någon gång. Varför skulle man inte märka dem? Är det fel att svara på en oviktig fråga? Det blev så helt enkelt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.