2 371 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ansluta 200kW mot elnätet
Jag har klurat (mest på skoj än så länge) på att smäcka upp massa solceller på en åkermark jag äger.
Kontaktade ellevio för att få något humm om vad det skulle innebära för eventuella kostnader. Tyvärr va dom inte särskilt tillmötesgående och kunde inte ens ge mig en hint utan att skapa ett ärende där jag va tvungen att speca massa detaljer....
Om man likställer det med att vara en ny förbrukare, tex ett företag, som vill ansluta sig mot nätet så kostar det efter en snabb googling i runda slängar 50k för 63A. En kapacitet på 200kW innebär ju betydligt fetare grejer så att det drar iväg över 100k är den bästa gissen jag har, (inget som Ellevio ens kommenterat). Tycker ju även att det borde vara viss skillnad på konsument och producent, inte i sista kabelstumpen såklart som måste tåla 200kW men iövrigt hjälper jag ju nätet
Är det någon som råkar veta lite mer om detta vore jag tacksam.
Kontaktade ellevio för att få något humm om vad det skulle innebära för eventuella kostnader. Tyvärr va dom inte särskilt tillmötesgående och kunde inte ens ge mig en hint utan att skapa ett ärende där jag va tvungen att speca massa detaljer....
Om man likställer det med att vara en ny förbrukare, tex ett företag, som vill ansluta sig mot nätet så kostar det efter en snabb googling i runda slängar 50k för 63A. En kapacitet på 200kW innebär ju betydligt fetare grejer så att det drar iväg över 100k är den bästa gissen jag har, (inget som Ellevio ens kommenterat). Tycker ju även att det borde vara viss skillnad på konsument och producent, inte i sista kabelstumpen såklart som måste tåla 200kW men iövrigt hjälper jag ju nätet
Är det någon som råkar veta lite mer om detta vore jag tacksam.
Anslutningar i den storleksordningen görs normalt till självkostnadspris. Det går alltså inte att få ens vilken storleksordning det handlar om genom att fråga på ett forum eftersom vi inte vet någonting om t.ex.
*Avstånd till närmaste anslutningspunkt i nätet som har tillräcklig kapacitet att ta emot den producerade effekten
*Storlek på och tillgänglig kapacitet i distributionstransformatorn.
*Vilken typ av mark det ska grävas i och vad återställningskostnaden blir.
*Etc, etc...
Det kan alltså bli ungefär hur dyrt som helst (om det inte finns kapacitet alls i närheten) eller hur billigt som helst (om du råkar ha en nätstation eller kabelskåp med tillräckligt kraftig matning precis vid din tilltänkta leveranspunkt).
Sorry!
Försök kontakta Ellevio igen - de ska kunna räkna fram en offert på denna anslutning om du tillhandahåller en effekt och en situationsplan, typ ett kryss på en karta som visar var du vill ha din leveranspunkt.
*Avstånd till närmaste anslutningspunkt i nätet som har tillräcklig kapacitet att ta emot den producerade effekten
*Storlek på och tillgänglig kapacitet i distributionstransformatorn.
*Vilken typ av mark det ska grävas i och vad återställningskostnaden blir.
*Etc, etc...
Det kan alltså bli ungefär hur dyrt som helst (om det inte finns kapacitet alls i närheten) eller hur billigt som helst (om du råkar ha en nätstation eller kabelskåp med tillräckligt kraftig matning precis vid din tilltänkta leveranspunkt).
Sorry!
Försök kontakta Ellevio igen - de ska kunna räkna fram en offert på denna anslutning om du tillhandahåller en effekt och en situationsplan, typ ett kryss på en karta som visar var du vill ha din leveranspunkt.
Jo ja vet att det inte går att svara på men du gav ett bättre svar än ellevio
det finns i 4x50AL kabel som serviskabel idag, den kabeln tål ca 80A som ungefär motsvarar 50kW i installerad effekt vilket såklart inte räcker. Att då få en siffra på vad det kostar med en anslutning, mätarskåp, kabel/meter och ett exempel på vad x meter skulle kosta hade varit värdefullt. Det måste ju ändå vara en grundkostnad som går att svara på och sedan tillkommer avstånd till allt med ett cirkapris i kr/m.
det finns i 4x50AL kabel som serviskabel idag, den kabeln tål ca 80A som ungefär motsvarar 50kW i installerad effekt vilket såklart inte räcker. Att då få en siffra på vad det kostar med en anslutning, mätarskåp, kabel/meter och ett exempel på vad x meter skulle kosta hade varit värdefullt. Det måste ju ändå vara en grundkostnad som går att svara på och sedan tillkommer avstånd till allt med ett cirkapris i kr/m.
Kabeln som behövs kostar minst 3-400:-/m + moms den måste kanske dras ända till trafon, sedan kanske trafon måste bytas till det kommer naturligtvis grävning och arbetstid. Du måste skaffa ett kabelskåp som klarar av den effekten samt att du måste ha utrustning i skåpet för strömtrafomatning, samt möjlighet att ansluta din nuvarande matning, gissningsvis 30 000:- samt lika grov kabel på din egen mark till solelens anslutning.
Men begär in en offert det kostar ju inget.
Men begär in en offert det kostar ju inget.
Här kan du få underlag för att räkna ut vad det kostar.
https://www.energiforetagen.se/det-...talog-lokalnat-04-24-kv-samt-optonat---klg-1/
Räkna med att det kostar minst 350kr/m att dra högspänning. Problemet är att du inte vet hur långt det är frma till en punkt där elnätet kan ta emot din effekt, det vet bara ellevio
https://www.energiforetagen.se/det-...talog-lokalnat-04-24-kv-samt-optonat---klg-1/
Räkna med att det kostar minst 350kr/m att dra högspänning. Problemet är att du inte vet hur långt det är frma till en punkt där elnätet kan ta emot din effekt, det vet bara ellevio
En sådan direkt fråga kanske dom kan svara på... Nätanslutningen förefaller dock vara en ganska stor post i kalkylen och alla förhoppningar om att vinsten med en storskalig anläggning skulle kunna vara en bra affär faller nog.... kanske ska sikta på att lägga mig som microproducent iaf...lite trist dock
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Problemet kan vara att mata ut 200 kW på sommaren när solen lyser som bäst, då förbrukar grannarna som minst, då måste transformator leverera ut effekt på högspänningsnätet och då stiger spänningen på lågspänningssidan (spänningsfallet i transformatorn blir omvänd)
Kan resultera i att man får 240-250 volt i uttagen........
Protte
Kan resultera i att man får 240-250 volt i uttagen........
Protte
Klicka här för att svara