Jag har en strömbrytare som styr en fläkt (230V). Jag skulle vilja kunna styra fläkten men ett dubbel/trippeltryck eller långtryck istället för ett enkelt av och på.
Jag tänker mig någon form av ett litet relä som kan styras med en återfjädrande tryckknapp. Om man i detta räle kan ställa in olika funktioner och koppla rälet det till fläkten borde man därmed också gör det möjligt att sätta på och stänga av fläkten med ett dubbel/trippeltryck eller långrtyck.
Reläet ska få plats i dosan bakom tryckknappen, finns det sådana reläer?
Jag tänker mig någon form av ett litet relä som kan styras med en återfjädrande tryckknapp. Om man i detta räle kan ställa in olika funktioner och koppla rälet det till fläkten borde man därmed också gör det möjligt att sätta på och stänga av fläkten med ett dubbel/trippeltryck eller långrtyck.
Reläet ska få plats i dosan bakom tryckknappen, finns det sådana reläer?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Man kan alltid bygga ett sådant......
Färdigt, mja, en programmerad PLC
Men VARFÖR
Protte
Färdigt, mja, en programmerad PLC
Men VARFÖR
Protte
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Varför så avancerat räcker det inte med ett impulsrelä (ett tryck)?
Som jag skrivit tidigare vill jag inte att fläkten startar med ett enkelt tryck på strömbrytaren utan istället på något svårare sätt som genom ett dubbeltryck eller långtryck exempelvis.J JLov skrev:
Man kanske också kan tänka sig någon typ av vridkontakt?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Låter som något barnsäkert.
Långtryck är nog det som är enklast.
Protte
Långtryck är nog det som är enklast.
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Två brytare i serie?
Sätt en vridströmbrytare då? Eller syns den och blir konstigt?
Bästa svaret
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer