Jag får kolla upp vad det sitter för säkringar ute i skåpet. Trodde att mina egentliga huvudsäkringar sitter där ute och att de jag har inne i det gröna skåpet var en kvarleva sedan mätaren satt inne och att jag kunde ta bort dom. Sätter man dessa direkt efter jordfelsbrytaren i nya normcentralen eller ska man ha dom i egen panel före centralen?
Funderade också på skarvning under mark men då är det väl att föredra att dosa av ute på fasaden? Då skulle jag kanske kunna dra vp rör ut till dosan och dra RK fram till centralen (mycket smidigare) Borde kunna lägga den i taket isf.
Det kommer såklart tas in elektriker när det ska kopplas om, men jag vill hitta en bra lösning som jag blir nöjd med först. Inte bara ta den enklaste lösningen för elektrikern

Jag tycker att du ska involvera elektrikern i tidigt skede, han har troligen lika bra "koll" som dom som häckar här.Dessutom kan han på plats bilda sig en uppfattning om vad som är lämpligast/bäst. Det är alltid bäst att föra en dialog i så tidigt skede som möjligt.

• Gilla
Håkan F och 1 till
  • Laddar…
Intressant jag hade missat det där om att kravet inte gäller EKKJ och liknande kablar.

Som jag uppfattat TS så är väl syftet att skarva den inkommande (troligen EKKJ) med någon modernare kabeltyp (som oftast inte har mantel), eller lösa trådar i rör. I så fall är det ju inte en mantlad kabel som ev. passerar badrummet.

H hempularen skrev:
Intressant jag hade missat det där om att kravet inte gäller EKKJ och liknande kablar.

Som jag uppfattat TS så är väl syftet att skarva den inkommande (troligen EKKJ) med någon modernare kabeltyp (som oftast inte har mantel), eller lösa trådar i rör. I så fall är det ju inte en mantlad kabel som ev. passerar badrummet.
EXQJ är ju iofs en modern kabel

Den har jag ingen koll på. Har sett benämningen men har ingen aning om uppbyggnaden.

H hempularen skrev:
Den har jag ingen koll på. Har sett benämningen men har ingen aning om uppbyggnaden.
Som en EKKJ fast halogenfri. I princip uteslutande EXQJ/FXQJ samt AXQJ används i fastigheter om det inte är ett enklare serviceuppdrag.

Håkan F Håkan F skrev:
Jag får kolla upp vad det sitter för säkringar ute i skåpet. Trodde att mina egentliga huvudsäkringar sitter där ute och att de jag har inne i det gröna skåpet var en kvarleva sedan mätaren satt inne och att jag kunde ta bort dom. Sätter man dessa direkt efter jordfelsbrytaren i nya normcentralen eller ska man ha dom i egen panel före centralen?
Funderade också på skarvning under mark men då är det väl att föredra att dosa av ute på fasaden? Då skulle jag kanske kunna dra vp rör ut till dosan och dra RK fram till centralen (mycket smidigare) Borde kunna lägga den i taket isf.
Det kommer såklart tas in elektriker när det ska kopplas om, men jag vill hitta en bra lösning som jag blir nöjd med först. Inte bara ta den enklaste lösningen för elektrikern
Är de dina tariffbestämmande säkringar i gröna lådan så ska de var i en egen kapsling direkt efter kabeln = före allt annat.
(De får då inte tas bort.)

Obs endel elnät tillåter inte dvärgbrytare / automatsäkringar. Så kolla med dem innan.

Kolla på elräkningen vad du har för taxa och säkringsstorlek. Kolla vad det sitter i den gröna lådan, kolla vid mätarplatsen om du kommer åt med abonnentnyckeln.
Har du större säkringar vid mätarplatsen så är dina säkringar inomhus avgiftbestämmande.

Tror inte det har suttit någon mätare inomhus i ditt hus tidigare, när är huset byggt? Den lösningen jag beskrev har varit vanlig runt ca1975-1985.

Ett alternativ är att flytta ut din säkringslåda på utsidan huset gräva fram markkabeln koppla in den i lådan och dra en ny kabel in i huset.

Nuvarande gröna säkringslåda är av bra kvalité och är ok i utomhusmiljö.
Aluminium är bättre än motsvarande i plast.
Säkringslådan kan kompletteras med en täckfläns fl13 samt en packning på ovansida.
En dubbel fläns fl13 på undersidan.

Med kolla med nätbolaget innan projektet drar igång. Eller be installatör kolla med dem så det inte kommer surt efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.