Byggahus.se

Skarvning av inkommande elkabel

1. Håkan F
    Medlem Nivå 1
    Behöver lite hjälp med planering av en skarvning av inkommande kabeln då den går mitt på en vägg som till viss del ska rivas och centralen ska flyttas till andra sidan väggen. Rummet kommer bli bad/relax.
    Har tänkt såga spår i väggen där kabeln kommer in och svänga kabeln uppåt. Mitt bekymmer är att kabeln är förlagd i ett vp-rör som är 28-29mm som inte verkar finnas idag. Jag kan använda en böj som sitter i andra änden under centralen och det raka rör som blir över för att ta mig uppåt längs väggen, men sen då? Hittar ingen lämplig infälld dosa som jag kan använda för att skarva i. Hittar dosor med 25mm anslutning men finns det adapter till det röret jag har idag?
    Och helst hade jag förlagt skarven i taket på andra sidan väggen på tilltänkt toalett men då återkommer bekymret med att hitta fler av dessa vp-rördelar. Men kabeln i sig är även väldigt stel och kommer nog bli omöjlig att byta ut om man lägger till en böj.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0609.JPG
    DSC_0610.JPG
    DSC_0611.JPG

2. M
    Husägare · Nivå 10
    Jag gissar att det är en kabel som är godkänd att förlägga utan rör och att röret har använts av estetiska skäl eller som extra mekaniskt skydd. I så fall kanske det går att avlägsna röret utan att skada kabeln.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Eller så sätter du en dosa där kabeln kommer in och förlägger en slang inbilad i väggen till centralens nya plats och drar in lösa trådar mellan dosan och centralen.

4. Håkan F
    Medlem Nivå 1
    Ja det vore kanske smidigast. Enda nackdelen med det är att det blir dusch in i utrymmet bakom väggen som kabeln går längs med. Bör bli utanför zon1 iaf men inte så snyggt med dosa på den höjden. Men om jag gör så, vad säger reglarna om man tar hål bakifrån i en infälld dosa?

5. Håkan F
    Medlem Nivå 1
    Skulle jag kanske kunna skala av yttre höljet fram till och ev en bit in i väggen där den kommer ut så kablarna blir fria och sen på lämpligt vis skarva in 25mm vp rör mot det befintliga i väggen och dra kablarna i så långt den befintliga kabeln räcker och då dosa av, förhoppningsvis i taket på blivande toalett? Då bör man kunna dra ur och byta inkommande kabel i framtiden om så skulle behövas.

6. M
    Husägare · Nivå 10
    Jag kan inte svara på om detta skulle bryta mot någon regel, men däremot att om kabeln påminner om liknande kablar jag haft kontakt med så är det ett helvetesjobb att skala upp den. Åtminstone utan specialverktyg.

7. F
    Medlem · Nivå 6
    Du skriver "inkommande kabel". Var sitter elmätaren, före eller efter den där kabeln?

8. Håkan F
    Medlem Nivå 1
    Det var visst solida ledare så de kan man nog inte dra i rör. Så jag måste nog dosa av ändå Hade gärna haft en godkänd låda/dosa med rostfri lucka infälld i väggen där, om det finns?

9. Håkan F
    Medlem Nivå 1
    Jag har elmätaren i skåp ute vid gatan

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Kanske gräva lite ute och leta reda på kabeln och dra om den ute och ta in den på ett nytt ställe?

11. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ja ta fram den så du kan gå in på andra sidan väggen dit du ska flytta centralen. Om det behövs kan du skarva på ett bra ställe då också allt från ute i marken till någon låda på vägen. Så kludda inte med någon skarvning vid duschen alla andra sätt blir garanterat bättre.

12. Håkan F
    Medlem Nivå 1
    Ja det vore kanske bäst, men rätt tråkigt jobb. Har grävt upp där en gång redan för kulvertslang. Där man isf skulle ta in kabeln ligger under den platsbyggda entrétrappan, så man får krypa ner genom ett galler och gräva med händerna. Skulle iofs kunna gräva fram den där den går in och dra upp den där ovan mark och dra längs med panelens undersida och sedan in.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Observera att kabeln får inte passera ett våtrum, ens inne i väggen. El som passerar ett våtrum måste vara skyddad av jordfelsbrytare. Finns nog ett djup där man kan hävda att den inte passerar ett våtrum, men det vet jag inte.

14. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ja det är 50 mm och/eller extra mekaniskt skydd för ledningar där inom de definierade zonerna 0,1,2.

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Aha, så det räcker med 50mm djup in i väggen? Trodde det krävdes mer. Fast det är klart, om slangen dessutom är 30+ mm så krävs ju ett rejält spår i väggen.