Byggahus.se

El till verkstad

1. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Hej! Här kommer lite frågor av en helt okunnig i fråga om el.
    Håller på med att bygga om en bod till verkstad. Blir nog ca 30 kvadratmeter till slut. Hade från början tänkt mig elen utanpå väggarna men har kommit fram till att det är asfult och inte alls nån besparing.
    Så nu är det lite bråttom om elen ska ligga inne i väggarna.
    Tänkte be ”min” elektriker att komma och titta och föreslå att jag förbereder så mycket som möjligt eftersom han har ont om tid. Fördragna kablar till exempel.
    Min fråga är vad det är då jag köper..???
    Hört att det finns kablar som redan är förberedda för att läggas in i en vägg.
    Gärna idéer och förslag vad jag ska köpa och hur jag ska tänka.
    Rummet är fyrkantigt utan krusiduller och jag tänkte mig 12 uttag samt ljusrör och en list med spotlights i taket.
    Hälsningar från Sörmland

2. E
    Medlem · Nivå 20

3. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar! Men det finns ju jätte många olika. Vad måste jag tänka på? Tre trådar eller fem?

4. T
    Medlem · Nivå 16
    Det verkar ju som om du är en total nybörjare vad gäller el. OK. Rent lagligt får du inte göra ett smack själv, kolla miljontals trådar här i nätet. Inte ens dra rör eller slangar.
    Du bör ha en undercentral i boden. Du får bestämma dig om du vill ha enfas eller trefas, troligen trefas.
    Gör en skiss var du vill ha uttagen, ljusknappar, armaturer mm. Det underlättar diskussionen med elektriker. Överväg att ha utanpåliggande i alla fall, det kan göra lättare att dra om vid ändringsbehov. Men det är smaksak.
    Detta för att börja med.

5. Niklasloow
    Renoverare Nivå 4
    Beror på antalet faser du behöver. Men kostnaden för dra fram två kablar till blir snabbt högre än att bara köpa med fem i från början och sedan ta bort dom.

6. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar! En fas räcker nog inte.
    Jag tänker ju göra det här i samarbete med min behöriga elektriker eftersom jag ju just inte vet ett smack om el.
    Hälsningar Gräddan

7. P
    Husägare Nivå 2
    En skiss som Thomas skrev skulle underlätta enormt för elektrikern. Du får gärna lägga upp en ritning på boden eller en skiss här så kan vi alla bidra med tips och råd :)

8. E
    Medlem · Nivå 22
    Och för att verkligen hjälpa "din" elektriker så ta ett samtal innan du gör nått som bara blir fel. Jag är övertygad om att "din" elektriker kan avsätta den kvart det tar att tala om hur han vill ha det.

9. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Absolut! Första moment är att elektrikern kommer hit och kollar. Innan dess varken gör eller köper jag något men tänkte försöka sätta mig in i så mycket som möjligt.
    Ska rita en skiss och lägga in den här. Tack för alla svar och råd hittills!!

10. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Dra slang/rör och trådar är det "svåra" i detta arbete. Kanske inte det faktiska utförandet utan att veta hur och vad man skall dra och till vad. Sen måste självklart slangen förläggas och fästas fast på ett korrekt sätt så att omdragning går att göra.

Vad ska du göra i verkstaden?

Allt styrs av vad du skall koppla in och var du ska ha dina vägguttag och hur många (3-fas och 1-fas). Kommer du ha eldriven värme där inne?

En skiss och en beskrivning av vad du ska göra och hur många vägguttag du önskar så kan du nog få mer hjälp.

• Laddar…
  11. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D2D713D5-3269-4A76-8C91-45283179769E.jpeg

Hej igen! Bråda tider för pianostämmare såhär innan jul. Ska bli en pianoverkstad (och jag vill INTE ha en massa diskussioner om huruvida det är vettigt eller inte att bygga en sån!!!!) Hoppas bilden är begriplig! Behöver inga större maskiner än borrmaskin och lampor. Belysning är ju en djungel.. tänkt mig en skena med spotlights i taket så att jag kan rikta den mot de instrumenten som är klara och ska synas. Helst dimbart så att jag kan ha ”vardagsrumskänsla” när det kommer kunder eller det är pianoundervisning.
    Glad för alla tips jag kan få! Elektrikern ska titta förbi nästa vecka. Hälsningar Hanna

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Några tilläggsfrågor
    - Hur hårt kommer de sju uttagen att belastas? Kommer den totala belastningen överstiga 2 kW?
    - Var finns närmaste elcentral? Det kanske är lämpligt med en liten lokal elcentral i boden. Hur matas denna bod med el idag på och vilken vägg kommer kabeln in?
    - Dörren som visas, är det enda vägen in, dvs är det där belysningsströmställare ska placeras, men kanske inte för all belysning? Det är bra att veta samtliga kopplingspunkter för att kunna rita ett elschema.
    - Hur väl isolerad är boden? Tumregelmässigt behövs en uppvärmningseffekt på uppemot 4 kW vilket kan bli tufft med endast två elradiatorer. Men det beror på när i tiden en LVP kommer att installeras (en sådan susar lite från fläkten om det skulle vara ett problem).

13. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Som redan konstaterat har jag väldigt lite aning om el. Det är mest belysning och några element det är frågan om. Tills jag har råd med luftvärmepump tänkte jag ställa lösa element lite här och var. Dörren blir enda ingången så all belysning ska skötas därifrån. Förutom kanske den över arbetsbänken. Elcentral lär det nog bli i verkstaden om jag känner min elektriker rätt. Matning från huset är säkrat med en säkring blott men kabeln är rejält tjockt så jag kan tänka mig att den rymmer mycket el.. ;)
    Hoppas att det går att göra något med den befintliga kabeln och inte behöver gräva upp hela sk.... Men behövs det får det väl göras.

14. Gräddan
    Medlem Nivå 3
    Ps.: elen kommer in där dörren är. Fortfarande flyttbart .. tror jag

15. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Då är det också svårt att ge råd kring hur du kan förbereda. Jag tolkar det som att uttagen inledningsvis kommer att användas till elradiatorer vilket innebär att det behövs 2-3 gruppledningar till dessa uttag, inte bara en enda. Det är ungefär så mycket som går att säga.