Om boden är säkrad med endast en säkring så får det bli enfas. Om kabeln tillräckligt "tjock" (2.5 mm2 per ledare) kan det bli 16 A enfas. Det räcker bra till belysning och en eller två radiatorer.
Antal uttagspunkter verkar OK men bättre med mer än med färre.
Istället för 6 spots i samma skena skulle jag sätta två skenor med 3 i varje, för då är det enklare att undvika skuggor. Över arbetsbänken kan du sätta två kortare LED armaturer, en höger, en vänster.

• Gilla
Gräddan
  • Laddar…
Tack för svar! Får höra med elektrikern hur att göra bäst. Det går alltså inte att
skicka ut flera faser genom befintlig kabel och ansluta flera säkringar inne i bostadshuset där elen kommer ifrån? För plats, alltså säkringar som inte används finns tror jag. Lär mig gärna mer om el.

Vad krävs det för att få tre-fas?

En kabel med fem ledare. Om du kan hitta en märkning på den kabel som idag matar boden så kan vi svara närmare, t.ex EKKJ xxxx eller N1XV xxxxxx. Men det blir ändå bara grova gissningar och svårt att säga mer utan att se det på plats.

Då får du väl pallra dig hit :D Verkar dock lite långt

Gör som Bo säger och leta en märkning på kabeln.

Avståndet är irrelevant om ni bakar goda kakor ;)

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Hittar ingen som helst märkning. Så nu får jag snällt vänta på elektrikern och låta honom avgöra. Tack för alla fina svaren!!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Avståndet är irrelevant om ni bakar goda kakor ;)
Välkommen!!

Hur pass välisolerad kommer boden att bli? Allt för ofta väljer folk att fälla in elen i väggarna trots att man har väldigt tunna väggar. Enligt mig ingen bra idé. En duktig elektriker brukar kunna göra utvändiga dragningar väldigt snyggt med exempelvis letti klammer och vettiga kopplingsdosor.

Jag har varit i många stugor där infällda dosor mer eller mindre ligger dikt mot ytterpanelen. Det kan ge upphov till tråkiga följdfel i längden med kondens i dosor och vp-slangar.

Snygga utanpåliggande installationer blir både säkra, överskådliga och hållbara enligt mig. Men är väggtjockleken rimlig så är inte infällt något bekymmer!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.