Hej, ska byta en dimmer pga att den gamla, av tidigare ägare installerade, slutade funka.

Först slutade dimmerfunktionen fungera. Sen en vacker dag så small det till i dimmerpucken och en säkring gick.

Iallafall. Jag kopplade då ur allt och har försökt googla på sladdfärger men blir ej klok på det, så har skjutit det framför mig lite. Men nu vill jag ha ljus i mitt hus så hoppas lösa detta en gång för alla.

I taket har jag:
-Grön/gul
-vit (kopplad till lampa)
-blå (kopplad till lampa)

I vägghålet där dimmern ska in har jag följande ormbo:
Öppet vägguttag med synliga elsladdar i olika färger och kopplingar för att installera ny dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska ledningar i ett öppet vägguttag med färger gul/grön, blå, svart och vit.
Skapa konto

Kommer nedifrån:
gul/grön, blå, svart.

Går uppåt mot taklampa:
gul/grön, blå, svart och vit.

(samtliga utom vit är liksom parallellkopplade I vägguttaget ser det ut som..)

Har följande tre dimmer att välja mellan:
Tre olika dimmerbrytare på ett träbord mot en verktygsbakgrund.
Skapa konto

Någon som vet hur jag kopplar samt vilken dimmer är bäst?

Du gjorde det klassiska misstaget att inte notera hur den gamla dimmern var inkopplad. Då hade det varit enklare.

Men med den information som finns är det ändå ganska enkelt att med säkerhet lista ut vilken tråd som är fas, nolla, tändtråd och skyddsjord. Vilken är din teori?

Bland de tre dimmrarna verkar den till vänster mest lämpligt då den ser mest modern ut. Den i mitten är antik och fungerar endast med glödljus. Det är troligen samma begränsning med den till höger. Det är lite lotteri med att få dimmer och ljuslära att lira ihop idag.

gör om i dosan. och sätt dit riktiga kopplingar.
Svart in på pil in/fas och vit på den symbolen som har pil med en våg på.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du gjorde det klassiska misstaget att inte notera hur den gamla dimmern var inkopplad. Då hade det varit enklare.

Men med den information som finns är det ändå ganska enkelt att med säkerhet lista ut vilken tråd som är fas, nolla, tändtråd och skyddsjord. Vilken är din teori?

Bland de tre dimmrarna verkar den till vänster mest lämpligt då den ser mest modern ut. Den i mitten är antik och fungerar endast med glödljus. Det är troligen samma begränsning med den till höger. Det är lite lotteri med att få dimmer och ljuslära att lira ihop idag.

Den modernaste hade följande text på sig såg jag just:

Dimmer för belysning med etiketter på flera språk, skruvklämman och inställningsknapp synliga.
Skapa konto

Gällande sladdarna så tänker jag att gul/grön är jord, vit tändkabel, blå nolla och svart fas?

Svart på L
Vit på liggande pilen med vågen ovanför?

Ska jag tejpa igen den blåa eller ska den också in i dimmern?

Tejpa ingenting. Byt ut tejpen mot riktiga toppklämmor.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
olawikström olawikström skrev:
Gällande sladdarna så tänker jag att gul/grön är jord, vit tändkabel, blå nolla och svart fas?
Så hade jag också tolkat det. Det kan svårligen vara något annat.
Nollan ska endast kopplas till dimmern ifall dimmern vill ha en nolla för sin funktion. Jag ser inte terminalerna och dess märkning på din bild. Ingen av de två till höger vill ha en nolla. Då den till vänster endast fungerar för glödljus så är det troligt att den inte behöver en nolla. Sätta en Wago 221 över nollan.

Ingen funktion efter ovan nämnda inkoppling. Ska prova byta armatur i taket. Ifall den nuvarande har kortslutit eller ngt sånt...

Tack för hjälpen så långt. Kanske ringer in en elektriker sen. Kablarna i väggen känns riktigt stela.. Kan de ha brunnit av när förra dimmer small?

... å den till vänster endast fungerar för glödljus så är det troligt att den inte behöver en nolla. Sätta en Wago 221 över nollan.
Ser nu I bruksanvisning till den till vänster att den bara vill ha nolla och fas.. :thinking:

• Schematisk illustration av elinstallation för två strömbrytare med märkning för nolla och fas.
    Skapa konto
Nej, det är tändtråd och fas. Nollan är på andra sidan lampan.

useless useless skrev:
Nej, det är tändtråd och fas. Nollan är på andra sidan lampan.
Sant, tack! Sorry. Väldigt mystiskt varför den inte funkar. Kommer ej kunna släppa det här förrän den lyser..

Vad är det för ljuskälla?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.