P
PatrickL: Ikea Kilinge efter ca 5 års användning. Skulle vara intressant att höra från er som liksom mig själv använder dessa idag. Jag har 22stk som sitter i min takfot runt huset. Såhär långt har överhettningsskyddet (som består av en smälttråd) på en armatur löst ut. Tänkte först byta ut den då jag har har ett gäng liggandes i reserv men, gjorde som så att jag kopplade förbi denna
13 svar · 9,0k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Du har en poäng i det. Får bli slang + tråd (y)
9 svar · 2,2k läst
JLyck
JLyck: Hit med ett elkörkort, så man kan bli laglig i sitt egna hem. Jobbigt att vara olaglig, speciellt när man ska uppfostra sina barn till laglydiga små medmänniskor. Har ju även redan ett symaskinskörkort! Används dock inte så ofta. :cool:
163 svar · 15,6k läst
·
F
Frankesson: [citat] Kan säkert variera, men det batteri jag köpte senast var 650 g lättare, och några millimeter mindre, än ett varta med samma specifikation. Om det är "en bråkdel" av ett "riktigt" batteri får väl vara upp till var och en.
40 svar · 15,5k läst
H
hempularen: Om det finns någon form av elektronik (typ klocka?) så kan det finnas en nätdel till den som är igång.
3 svar · 4,3k läst
E
etompau: Inte omöjligt.
1 svar · 1,4k läst
nimhed
nimhed: Men de är ju ändå motsvarande varandra. Spelar väl ingen roll att de bytt några platser? Ö1 => Längst ner till vänster N6 => Längst upp till höger Osv
6 svar · 3,0k läst
·
B
b_hasse: [citat] Specen bör gälla för 0-200 respektive 0-600. "+/- 10 siffror" är en tveksam formulering, men betyder 10 "steg" fel på lägsta siffran.
8 svar · 9,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Jag reagerade också på att stiftet var bränt på toppen. Är det inte lite väl långt ut för att bränts med itryckt grenkontakt? Och TS frågade hur kan det bli så här? Om man trycker in och dragit kontakten med ett 2kW element på kan man nog bränna kontakttorn på detta viset...
30 svar · 14,0k läst
·
Turbo-Danne
Turbo-Danne: Tack, får kolla lite om man kan få ordning på detta. Får nog ta hjälp av polarn som är lite mer kunnig på det där med el.
2 svar · 859 läst
J
JohanLundin: Ok, tack för svar. Jag lämnar den plinten tills vidare så får jag vänta på svar från Kelvin alternativt om det är någon annan som vet om jag skall koppla på ledare eller inte.
2 svar · 2,5k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Man konkurrerar på en extremt konkurrensutsatt marknad med liten vinstmarginal. Det är därför små tillverkare slås ut eller går ihop med andra. Insparad vikt/inköpskostnad gör att förbrukningen sjunker och att mer pengar kan läggas på saker som stärker bilens attraktionskraft på marknaden.
137 svar · 35,3k läst
·
Bimmen
Bimmen: Tack för svaret. Jag ringer hem ett proffs.(y)
5 svar · 6,0k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Reka har "vanlig" installationskabel i svart och falu-röd färg. Elektroskandia har deras sortiment, vet inte hur det är med andra grossister. https://www.elektroskandia.se/s?s=eqlq%20svart&artnr=0447161
10 svar · 3,0k läst
useless
useless: [citat] Då kan det bli riktigt farligt att anta att en av trådarna är jord. Så hade man gjort hemma hos mig där ena knappen på väggen startade takfläkten och den andra gjorde hela fläkten strömförande...
18 svar · 3,4k läst
·
W
Wessozi: Tack för all hjälp! Rätt svar var: Blå mot blå Jord mot jord. Svart, svartvit, brun (i ett) mot svart. Lösningen var att både svårt och svartvit kom från grå i dosan. Så de ledde samma fas. Den bruna däremot va klurigare. Den var oxå fas som den "snodde"/vidarebefodradr från de svarta och ut till garaget varpå de kopplades på en gul som gick ner till ett uttag och två
13 svar · 6,4k läst
·
B
Bockstensmannen: Jag hade en elektriker hemma när vi kopplade in ny spis i ett annat kök här i huset, där var ett fyrledat Periplex uttag, den spisen hade ingen nolla framdraget och saknade kabel för nolla. Så jag vet att Röd var jord sedan innan (huset är byggt 1970 så det var precis innan de nya färgerna kom tyvärr). Detta kök har stått helt oanvänt sedan byggnationen och är mer ett pentry än
10 svar · 4,4k läst
·
useless
useless: Om hålet är ganska stort kanske det går att sätta dit en sån här med passande mutter på insidan? https://www.a-ljus.se/sv/articles/2.2735.1979/amiga-dragavlastning-utv-ganga-vit
11 svar · 3,3k läst
·
A
Anders_Nilsson: [citat] Jaså det var utomhus, det hade jag missat. Ok, RKUB då. Eller köp några meter EKLK.
12 svar · 3,0k läst
·
I
inxs74: Tack Tack !!
4 svar · 1,3k läst
·
E
etompau: [citat] Alla nexa-mottagare som säljs idag är av självlärande typ, så den länkade fjärrkontrollen fungerar med mottagaren.
3 svar · 1,7k läst
·
H
Hhus: Tack för svaren.
3 svar · 2,2k läst
H
3 svar · 2,2k läst
tommib
tommib: Man grenar av. Du kan inte lagligt dra ett vitten i förväg. Det du kan göra är att du kan se till att det finns en färdig kabelväg, t.ex. borra hål i ev betongväggar och så. Om det är en gammal rutten kabel i rör skulle jag satsat på ny kabel en annan väg och koppla ur den gamla ruttna.
4 svar · 3,5k läst
F
Fixarjon: [citat] Tack!
2 svar · 4,2k läst
·
jockeping
jockeping: Om någon nu undrar hur jag valde att göra köpte jag fasadarmaturer på biltema och satte 4st på bärlinorna inne i carporten. 1st vid förrådsdörren och 1st vid soptunnan. Sedan blev en lysrörarmatur i taket över motorhuven. Samt uttag för motorvärmare och dylikt. Min kamera ger inte riktigt rättvisa åt ljuset på vissa bilder, men jag valde 5watts led-lampor som ger 320 lumen och
28 svar · 23,2k läst
·
M
mgranbom: Om du har Wifi så rekommenderar jag dessa: https://m.lightinthebox.com/en/p/smart-plug-for-living-room-study-bedroom-app-control-timing-function-smart-wifi-110-150-v-smart-sokcet-eu-plug_p7691718.html?prm=1-2.5.1.1&cid=1 Tillsammans med Nedis Smartlife appen. /M
1 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är precis så dessa beröringsfria spänningsdetektorer gör, de lyser hejvilt. I detta fall troligen pga att de röda ligger bredvid en spänningsssatt svart ledare samma rör, det räcker för att den ska lysa. Så lägg den penna åt sidan och använd din multimeter eller vad du nu har att mäta med. Där är det ju naturligt att du inte har någon spänning mot de röda eftersom
1 svar · 2,3k läst
·
H
hempularen: klämman på apparater är ofta inte lämplig för mer än en tråd. Då bör man koppla ihop trådarna med en lös klämma, och bara ha en tråd till klämman på apparaten.
2 svar · 4,9k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag har inte koll på anledningen bakom, men jag har jobbat som servicetekniker på ett företag som reparerade restaurangmaskiner, och det ser precis ut som när man (tillverkaren eller annan glad reparatör) snålat in på kabel och /eller isolering i stekbord, rullgrillar och dylikt
9 svar · 2,2k läst
·
Pen
Pen: Testade med magnet mot befintlig spik. Funkar bra.
12 svar · 13,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.