V
viktor_sr: Tusen tack för alla svar här i tråden. Speciellt tack till er som skrivit lite längre förklaringar, det är guld värt. Lägenheten blev min efter en spännande budgivning så jag uppdaterar här igen när jag väl fått tillträde och kunnat ta dit en elektriker :)
43 svar · 3,3k läst
·
Gimp
Gimp: Antingen kör du pumpen genom invertern hela tiden, då behövs inget relä eller elektriker, bara stickkontakter till allt. Med reläet är det som Bo skriver, en låda och lite kopplande, bör göras av elektriker men inget svårt för en duktig hemmapulare. Fördelen är då att pumpen går på nätström så länge det finns ström. Inverter ska klara 700w peak, så det ska fungera. En
3 svar · 453 läst
H
hempularen: Det gäller alltså ett avstånd i horisintlplanet, Du får inte räkna in höjden till munstycket i avståndet.
6 svar · 629 läst
·
prototypen
prototypen: Det står på drivdonet 6-11 volt, med en spot så behövs bara 3 volt och det klarar inte drivdonet. Protte
2 svar · 242 läst
·
H
hempularen: Bortsett från lämpligt/olämpligt så är ju en grundförutsättning att det finns nolla framdraget till dosan där du tänker koppla in elementet. Om spabadet går på 400V, så finns en risk att det saknas framdragen nolla. Detta är väl iofs rätt osannolikt, men bör kollas.
10 svar · 765 läst
G
GillarFixa: [citat] Du kan använda den här att räkna ut själva: https://svenskenergideklaration.se/rakna-ut-energiklass/.
96 svar · 21,2k läst
·
D
dan_norstedt: Det är en fördel om man kopplar bottenstiftet till fas, så hade jag kopplat så hade jag använt multimetern för att ta reda vilken ledare som går dit. Anledningen är att det är större risk för oavsiktlig beröring av gängan om gängan går att beröra medan man skruvar ur lampan, speciellt om lampan är mekaniskt trasig. För någon som är någorlunda tekniskt insatt så är det
3 svar · 336 läst
·
D
danan683: [citat] Hej! Sitter med samma problem. Hur löste du det? Gärna om du kan para ihop a,b,c,d,e,f till 1,2,3,4,5,6. Byglade du den nya brytaren liknande a2,f1?
2 svar · 2,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] TS var online senast 2011, men vem vet, han kanske vaknar till liv igen?
11 svar · 1,6k läst
K
kamy: Tack för svar!
7 svar · 1,4k läst
·
Bronken
Bronken: Först: Vad vill du åstadkomma med din strömbrytare, Styra 1st lampa? Grundläggande info: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
2 svar · 289 läst
·
Demmpa
Demmpa: Enheter med ram är mer för "privatmarknaden". Enheter utan ram är dels för entreprenader, dels för att enkelt/billigare bygga egna kombinationer med flerfacksram. Jag har nästan bara köpt enheter utan ram och köpt lösa ramar. De som är märkta med 230V är "felmärkta"/märkta med nominella spänningen. De som är märkta med 250V är märkta med max spänningen, den spänning enheten
4 svar · 300 läst
·
R
Robert-san01: [citat] Är det ingen förhöjd risk på något sätt behöver det inte bli krångligare än så. Det är viktigt att ansvarig elektriker, eller den som jobbar under hans auktorisation gör en riskbedömning så det inte finns någon förhöjd risk som kräver ex polseparering.
55 svar · 12,5k läst
·
H
hempularen: I princip kan du ta vilken kabel som helst, välj något som funkar bra att klämma i fönstret (eller där kanske det blir originalkabeln?). Vi vet ju inte hur mycket du hade tänk skarva på. Är det mer än 5m extra, så skall man kanske försöka få en area i stil med lampkabel eller bättre. Se bara till att göra en bra ihopkoppling. Bättre än att bara tvinna ihop. Löd eller använd ngt
5 svar · 454 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Bygla = kortslut = hålla en bit koppartråd/sax/avbitatång/etc mot/på skruvarna.
11 svar · 455 läst
·
B
Bråkan 21: Stort tack!😀
6 svar · 431 läst
·
GregerRil
GregerRil: Det är inte möjligt att bara plocka ner några panelbrädor och dra dold installation? Bara spika tillbaka sen ju när man är klar.
5 svar · 496 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: V2L från bilen ger troligen ingen skyddsjord, men det vet jag inte. Frågan är kanske om man får ge skyddsjord utan ett jordtag. TN-system utan jordtag finns ju inte så man kan undra vad skyddsmetoden skulle kallas. Så troligen kan V2L liknas vid en galvaniskt separerat system, vilket kan liknas vid en isolertransformator. Du har två poler med 230 V mellan. Även om uttaget på bilen har
5 svar · 467 läst
C
camigus: [citat] Tänker mig mitt i badrummet men då jag inte vet exakta måtten på badrummet? får jag ge mig till tåls lite tills nästa år
9 svar · 667 läst
·
P
Patzie: [citat]
5 svar · 4,0k läst
·
H
hempularen: Men om nu varken säkring eller jordfelsbrytare slog till så hade du ingen kortslutning. Låter mer som det har varit någon glappkontakt i elementet på beskrivningen
3 svar · 424 läst
prototypen
prototypen: Går den gula och blå till motorn? Protte
5 svar · 372 läst
·
Isakare
Isakare: [citat] Jag vet det, men bytt många rörmotorer på väder tätningar, de som finns på dockningar för lastbilar. Vissa har bara 3 kablar, och där vänder man på nolla och fas för att ändra riktning, troligtvis sitter elektroniken i motorn.
23 svar · 1,2k läst
·
Byggskutte
Byggskutte: [citat] Tack för hjälpen! ⚡️
48 svar · 1,8k läst
·
N
Nifa: Tack för vettig input! Jag ska undersöka vidare.
13 svar · 853 läst
·
J
Jeppson: Kollade detta och mer info kring detta finns på deras hemsida, det nya systemet ska heta Wiser Home. https://www.se.com/se/sv/faqs/FAQ000276461/
1 svar · 740 läst
H
hempularen: Om du nu skall mäta för att kontrollera att det är spänningslöst, så kontrollmät först på något som har spänning, så att du vet att intrumentet fungerar, och är rätt inställt. Håll dig till mätområde VAC som den är på på bilden. Använd absolut inte ADC området, det blir en kortslutning med en d...ja smäll om man använder det mätområdet på något med spänning.
8 svar · 669 läst
·
E
ehlinm: Nu är lampan monterad och den lyser 💡 tack för hjälpen! [bild] [bild]
10 svar · 800 läst
·
N
Nifa: [citat] Ja, exakt. Jag har sett montering av den på YouTube och det ser ganska enkelt ut i och med att alla kablar är på plats redan från det ursprungliga installationsjobbet. Det kommer dock bli dyra minuter med tanke på framkörningsavgift etc. :P
4 svar · 418 läst
E
erito78: Hej! Väcker liv i denna tråd. Tänkte styra min elpatron till timmar på dygnet med lägre elpris. Lutar åt Shelly för att kunna styra vidare på olika smarta sätt. Trådskaparens förslag på kontaktor tänker jag borde funka även i mitt fall? Patronen är en Värmebaronen VB 9003 F. Spänning 400V 3N Ström 13 A 4,5 + 4,5 kw. Är på 9kw nu men jag kommer nog bygla ned den till 4,5kw
4 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.