278 läst ·
6 svar
278 läst
6 svar
35v i avstängt takuttag, krypspänning?
Skulle sätta upp en lampa i sovrummet. Inget uttag i taket utan bara trådar, vi har inte haft lampa i taket i de rummet innan. Mätte 237v med strömställare på. Och 35-37v avslagen, krypspänning antar jag? Är det något man bör ta hem elektrikern för? Har läst några trådar här och det verkar som det är rätt vanligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kallas för kapacitiv koppling, bara det att trådarna ligger nära varandra.
Protte
Protte
Det är som sagt vanligt att man kan mäta en del spänning med ett högohmigt instrument fastän strömbrytaren är frånslagen.C Crayo skrev:
MEN MEN MEN.
Man ska aldrig göra någon elarbeten med bara frånslagen strömbrytare.
Man ska alltid bryta säkringen och säkerställa att det är spänningslöst innan elarbete.
Har man mycket inducerade spänningar i sin anläggning är spänningsprovare att föredra, istället för en vanlig multimeter om syftet bara är en spänningslöshetskontroll. Mindre risk att bli lurad och svårare att göra fel speciellt om man är ovan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden