Skulle sätta upp en lampa i sovrummet. Inget uttag i taket utan bara trådar, vi har inte haft lampa i taket i de rummet innan. Mätte 237v med strömställare på. Och 35-37v avslagen, krypspänning antar jag? Är det något man bör ta hem elektrikern för? Har läst några trådar här och det verkar som det är rätt vanligt.
 
Det är vanligt.
Inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Kan vara bra att få ett uttag monterat i taket istället för de utstickande trådarna.
 
A avh67f skrev:
Kan vara bra att få ett uttag monterat i taket istället för de utstickande trådarna.
Ja. Dock är taklampan av modell som inte går sätta över uttag.
 
Kallas för kapacitiv koppling, bara det att trådarna ligger nära varandra.

Protte
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Crayo skrev:
Mätte 237v med strömställare på. Och 35-37v avslagen,
Det är som sagt vanligt att man kan mäta en del spänning med ett högohmigt instrument fastän strömbrytaren är frånslagen.

MEN MEN MEN.

Man ska aldrig göra någon elarbeten med bara frånslagen strömbrytare.
Man ska alltid bryta säkringen och säkerställa att det är spänningslöst innan elarbete.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Har man mycket inducerade spänningar i sin anläggning är spänningsprovare att föredra, istället för en vanlig multimeter om syftet bara är en spänningslöshetskontroll. Mindre risk att bli lurad och svårare att göra fel speciellt om man är ovan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.