776 läst ·
22 svar
776 läst
22 svar
Köpa ny spis – osäker på vilken elanslutning jag har (bilder bifogade)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej,
Jag planerar att byta spis eftersom en av fyra plattor har slutat fungera och vill därför säkerställa vilken elanslutning som finns innan jag köper ny.
Mellan bänkens sidor där spisen står är det 69 cm i öppningen, så ny spis behöver vara max 69 cm på bredden.
Av det jag kan utläsa är den befintliga spisen märkt för 400 V. Spisgruppen är säkrad med 16 A och består av tre säkringar, vilket jag tolkar som 3-fas. Enligt gruppförteckningen är kabelarean 2,5 mm². Spisen är dessutom fast ansluten i dosa och inte via Perilex-uttag.
Min tolkning är därför att detta är en standard 3-fas spisinstallation på 400 V, 16 A med 2,5 mm² ledararea.
Jag har bifogat bilder på spisanslutningen vid väggen, märkning och kopplingsschema på befintlig spis samt elcentralen med gruppförteckning.
Värt att nämna är att vi kommer att flytta inom kort, så vi tänker oss en prisvärd spis runt cirka 5 000 kr och inget premiumalternativ.
Jag är medveten om att detta sannolikt inte är plug-and-play eftersom spisen är fast ansluten, och att inkoppling därför kan behöva göras av behörig elinstallatör. Tar gärna emot synpunkter på om installationen verkar vara helt standard.
Stämmer min tolkning, och är det något särskilt jag bör tänka på vid val av ny spis?
Tack på förhand.
Börja med att läsa spisbibeln: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Tack, det var en bra sidaA avh67f skrev:
Då har jag iallafall svar på att ja, det behövs en elektriker, jag blir lite fundersam när jag läser igenom elgigantens sida av vad de gör och inte gör:
Detta ingår:
- Frånkoppling av den gamla spisen
- Uppackning från emballaget
- Produkten bärs in och placeras på önskad plats
- Anslutning till existerande strömuttag
- Ser till att spisen står rakt ???
- Funktionstest
- Retur och återvinning av emballage
- Se till att produkten får plats där den ska stå
- Se till att ditt eluttag matchar produkten. (1 brytare = 230V, 3 brytare = 400W)
- Se till att du har rätt typ av eluttag, ansluten till en jordfelsbrytare
- Kom ihåg att skydda dina golv och städa ytan där spisen ska stå
- Snickeriarbete
- Elarbete av den fasta strömförsörjningen eller förlängningssladdar
- Frånkoppling eller anslutning av gasprodukter
Ok, det är ju upp till dig hur du vill ha det, personligen skulle jag valt en annan väg.
Men öppna dosan och se vad du har framdraget, om det finns nolla. Sen lär du ju få ett nytt uttag installerat av en elektriker i vart fall.
Men öppna dosan och se vad du har framdraget, om det finns nolla. Sen lär du ju få ett nytt uttag installerat av en elektriker i vart fall.
Helst vill jag inte pilla alls ifall möjligt, tror du att Elgiganten till exempel skulle lösa jobbet oavsett ifall nolla finns eller ej? Huset är för övrigt ifrån 1968 ifall det hjälper med standarder osv.Stefan N skrev:
"Standard 3-fas" är tyvärr inte helt entydigt. Din spis är 3-fas och har 400V elementspänning. Många nya spisar är också 3-fas, men har 230V elementspänning och kopplas då in lite annorlunda. Skillnaden är att det krävs en neutralledare i matningen. Och problemet är att det många gånger saknas.Wizardo skrev:
Får du tag på en ny spis med 400V elementspänning är det bara att koppla in den.
Köper du en spis med 230V elementspänning finns risken att du måste komplettera matningen med en neutralledare.
Du citerar själv text från Elgiganten där de skriver att du själv måste kontrollera att spisen har rätt eluttag. För närmare svar måste du nog höra med Elgiganten. Jag kan tänka mig tre scenarion.Wizardo skrev:
1. De lämnar den oansluten därför att det inte bara är att sätta i kontakten.
2. De ansluter den till dosan om neutralen finns.
3. De lämnar den oansluten därför att neutralen saknas.
I begreppsvärlden kan man även tänka sig att de ansluter den trots att nollan saknas och den därmed går sönder eller att de drar en ny nolla från centralen om den saknas. Men jag förutsätter att vi kan bortse från de två möjligheterna.
De verkar ha ett tillägg på installation man kan köpa: "Tillägg för fast elinstallation i kopplingsdosa" vilket jag antar behövs då utförandet verkar vara av äldre variant på det befintliga.
Följande ingår- Installation i kopplingsdosa utförd av behörig installatör registrerad hos elsakerhetsverket.se/kopplasakert/
- Säkerställ att avståndet från maskin till kopplingsdosa är max 1.2 meter
- kopplingsdosan ska vara hel och utrustad med dragavlastning. ??
- Kopplingsdosor placerade i badrum ska även vara utrustade med fukttätning.
- Vi skarvar ej kabeln. säkerställ att avståndet från maskin till kopplingsoda är max 1.2 meter.
- Vi installerar inte i kopplingsdosor av metall. Dessa behöver bytas ut innan montör kan utföra installationen. Det känns som att det är metall, så antar att de vänder när de ser det också?
- Observera att detta är en tilläggstjänst för anslutning till kopplingsdosa. Således ingår inte installation av vitvaror i denna tjänst.
Då måste du se till att du får ett uttag installerat först av ett elinstallationsföretag om du ska använda dig av den tjänsten då de bara sätter spis på plats, kopplar in den i uttaget och testar att allt fungerar innan de far iväg.Wizardo skrev:
Tack, det var en bra sida
Då har jag iallafall svar på att ja, det behövs en elektriker, jag blir lite fundersam när jag läser igenom elgigantens sida av vad de gör och inte gör:
Detta ingår:
Vad du behöver förbereda/kontrollera själv:
- Frånkoppling av den gamla spisen
- Uppackning från emballaget
- Produkten bärs in och placeras på önskad plats
- Anslutning till existerande strömuttag
- Ser till att spisen står rakt ???
- Funktionstest
- Retur och återvinning av emballage
Detta ingår inte:
- Se till att produkten får plats där den ska stå
- Se till att ditt eluttag matchar produkten. (1 brytare = 230V, 3 brytare = 400W)
- Se till att du har rätt typ av eluttag, ansluten till en jordfelsbrytare
- Kom ihåg att skydda dina golv och städa ytan där spisen ska stå
- Snickeriarbete
- Elarbete av den fasta strömförsörjningen eller förlängningssladdar
- Frånkoppling eller anslutning av gasprodukter
En spis behöver inte en jordfelsbrytare som det står där men det är alltid bra att ha ändå.
Det är lite populärt att tala illa om Elgigantens installationstjänst här. Jag har inte använt dem själv och vet inte hur befogad kritiken är. Men deras formuleringar som du citerar tycker jag skriker att man inte kan förvänta sig att de klarar att installera en spis enligt dina bilder.
Din nuvarande dosa är i metall och om dragavlastningen alls finns kvar så är den inte i bruk. Om du inte vill göra mer åt det själv skulle jag råda dig att själv ta kontakt med en elektriker som monterar ett perilexuttag åt dig.
Din nuvarande dosa är i metall och om dragavlastningen alls finns kvar så är den inte i bruk. Om du inte vill göra mer åt det själv skulle jag råda dig att själv ta kontakt med en elektriker som monterar ett perilexuttag åt dig.
Update, jag ringer i nuet olika El installatörer i området och jämför lite... Första offerten ser ut såhär, hur tycker ni den ser ut?
Offert ett:
4000 Värsta fall efter rot..
700 per timma X 4
625 för att de ska köra
När de öppnar lådan vet de material priset, materialkostnad beräknas beroende på längd av material som kommer behövas.
Ifall vi har neutral, 2500 efter rot in bästa scenario.
De har inte fullpackat schema, en till två dagars notis.
Offert ett:
4000 Värsta fall efter rot..
700 per timma X 4
625 för att de ska köra
När de öppnar lådan vet de material priset, materialkostnad beräknas beroende på längd av material som kommer behövas.
Ifall vi har neutral, 2500 efter rot in bästa scenario.
De har inte fullpackat schema, en till två dagars notis.
Öppna och titta får du göra. Koppla in nya spisen får du formellt inte. Men det är inte direkt svårt.Wizardo skrev:
Om du bryter strömmen och öppnar locket kan du se hur många trådar som kommer från centralen. Är det fyra trådar så saknas nollan. Är det fem trådar finns den troligen. Det går att mäta med en multimeter för att bli tillräckligt säker.