A Avemo skrev:
Öppna och titta får du göra. Koppla in nya spisen får du formellt inte. Men det är inte direkt svårt.

Om du bryter strömmen och öppnar locket kan du se hur många trådar som kommer från centralen. Är det fyra trådar så saknas nollan. Är det fem trådar finns den troligen. Det går att mäta med en multimeter för att bli tillräckligt säker.

• Öppen elbox med flera synliga färgade kablar i ett vägguttag, inklusive gröngul, brun och blå kabel, samt en grön slanganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa på vägg med flera färgade kablar anslutna och en öppnad lock, visar insidan av installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det ser ju hoppfullt ut. Det finns en vit tråd som kommer via röret och sitter ensam på en plint. Om du har en multimeter kan du med spisens säkringar avslagna mäta resistansen mellan den vita tråden och jord. Alltså den röda i dosan. Det skall vara kontakt. Sedan slår du ifrån jordfelsbrytaren och gör samma mätning igen. Då skall det inte längre vara kontakt mellan vit och röd.

A Avemo skrev:
Det ser ju hoppfullt ut. Det finns en vit tråd som kommer via röret och sitter ensam på en plint. Om du har en multimeter kan du med spisens säkringar avslagna mäta resistansen mellan den vita tråden och jord. Alltså den röda i dosan. Det skall vara kontakt. Sedan slår du ifrån jordfelsbrytaren och gör samma mätning igen. Då skall det inte längre vara kontakt mellan vit och röd.
Jag har inte en multimeter. Hade jordfelsbrytaren avslagen under hela tiden, skruvat tillbaks nu kollade ifall spisen fick el och det fungerar på 3 av 4 plattor.. Jag antar fortfarande att elgiganten inte klarar av att installera spis i detta utförande?

Jag tror också som "Avemo", att den vida ledaren är nolla.
Så du har troligvis tur där, att det är förberett, det blir mycket enklare.
Men nu kan du skruva tillbaka locket, och ta dit elektriker, det där kommer att gå bra!

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Wizardo Wizardo skrev:
Jag har inte en multimeter. Hade jordfelsbrytaren avslagen under hela tiden, skruvat tillbaks nu kollade ifall spisen fick el och det fungerar på 3 av 4 plattor.. Jag antar fortfarande att elgiganten inte klarar av att installera spis i detta utförande?
Det är riktigt.
Om du ska använda tilläggstjänsten så måste anslutningsdosan bytas då den är i metall.

A avh67f skrev:
Det är riktigt.
Om du ska använda tilläggstjänsten så måste anslutningsdosan bytas då den är i metall.
Menas då att jag kan använda Elgigantens tjänst eller måste jag ta hit en tredje part elektriker?

Utifrån de villkor du återger så behöver du båda. Se tjänsten från elgiganten enbart som hjälp att
- leverera,
- packa upp,
- montera perilexstickpropp på sladden och
- ta med sig den gamla spisen.
Om de två sista punkterna inte ingår är det nog bättre att göra allt detta själv om man har möjlighet.

Elfirma behöver du i vilket fall.

Kollade Elons sida ocksaå de verkar inte heller klara av jobbet. En elektriker ska komma förbi imorgon och kolla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.