Hej,

Ska renovera en tvättstuga och ska då byta lite eluttag, samt sätta till några extra eluttag i resten av huset.
Jag har aldrig tänkt på det, men nu när jag går igenom alla kostnader ser jag stora skillnader på att köpa egna mot om elektrikern har med sig..
Men .. vad är det eg som gör så stor skillnad? Antar bättre kvalite och då.. men..är ju ett vanligt hus. Ingen skola eller nåt sådant..hmm.

Har ni tips annars på nåt bra märke till bra pris . Svarta och vita knappar och eluttag

A
Undvik de allra billigaste bara som Jula anslut, Clas Ohlson cotech, Biltema etc så blir det bra.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Undvik de allra billigaste bara som Jula anslut, Clas Ohlson cotech, Biltema etc så blir det bra.
Ok. Nåt om jem och fix, Bauhaus?

D
A Alwaysandforever2012 skrev:
Ok. Nåt om jem och fix, Bauhaus?
Elko, Eljo är bra standard. Det finns bra billiga också men risken är stor att de är dåliga och/eller att elektrikern vägrar sätta upp.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Problemet med billiga uttag kan vara att de är tröga att få i kontakten i. Funkar till kylskåpet som man aldrig drar ur men hopplöst där man laddar mobilen tex.

• Gilla
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
Jag har aldrig tänkt på det, men nu när jag går igenom alla kostnader ser jag stora skillnader på att köpa egna mot om elektrikern har med sig..
Hur mycket skiljer det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Du kan såklart köpa billiga Anslut på Jula, eller mer normalt prissatta Elko på Jula, där det första är Julas egna märke och det andra är ett kvalitetsmärke. Det senare kan vara vad du får från elektrikern och tar denne mycket mer än Jula skulle jag ifrågasätta priset.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl som alltid så att elektrikern lägger på några hundra procent påslag på materialet för att tjäna bättre. Det verkar som att du frågat i förväg här vilket är bra, då brukar på påslaget vara lite mer humant, typ 25-50%. Men det går ju alltid att förhandla men då lär timpriset gå upp istället.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D datja skrev:
Elko, Eljo är bra standard.
Det är många år sedan Eljo "försvann", det är Schneider numera.

men nu när jag går igenom alla kostnader ser jag stora skillnader på att köpa egna mot om elektrikern har med sig..
Vissa elektriker (VVSare mfl) har stora påslag på materialet, i värsta fall kan det vara 2-300% påslag på exakt samma vara mot tex elbutik.se.

Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa elektriker (VVSare mfl) har stora påslag på materialet, i värsta fall kan det vara 2-300% påslag på exakt samma vara mot tex elbutik.se.
I några fall ännu mer.

Några enstaka envisas också med påståenden om att en artikel med samma artikelnummer är sämre om jag köper den på Bauhaus eller Jula jämfört med om den köps på Ahlsell. De är lyckligtvis inte så vanliga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Och vissa av dom "billiga" apparaterna är så besvärliga att ansluta så att vips så blir kostnaden per uttag lika hög oavsett kostnaden för själva apparaten.
Kanske inte för en hempulare som har problem oavsett fabrikat men helt klart för ett proffs

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
vad är det eg som gör så stor skillnad?
Sannolikt främst elektrikerns marginal. Du kan antagligen köpa exakt samma produkter betydligt billigare själv. Men utan bättre specifikation från dig gissar jag egentligen bara.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.