Är det nån skillnad på dessa två? Den ena är 2-pol och den andra är 1-pol + N. Betyder det att den endast bryter fas enpoligt? Men den bryter väl vid nolljordfel oavsett? Fast nolledaren är fortfarande ansluten och skulle eventuellt kunna lösa andra jordfelsbrytare?

• Två personskyddsbrytare: en 2-pol och en 1-pol+N, båda med C-karaktär, visas samt deras lagerstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PontusPontus skrev:
Är det nån skillnad på dessa två? Den ena är 2-pol och den andra är 1-pol + N. Betyder det att den endast bryter fas enpoligt? Men den bryter väl vid nolljordfel oavsett? Fast nolledaren är fortfarande ansluten och skulle eventuellt kunna lösa andra jordfelsbrytare?
Enda skillnaden är byggformen dvs 1 eller 2 moduler i bredd. Båda bryter båda polerna och båda är utan överströmsskydd i N-anslutningen så håll rätt på vilken fasen läggs på . Alltså inte lämpliga vid något som är stickproppsanslutet med våra normala don.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Du menar på matningen in, att man inte ska använda den på en tex båt som matas med stickpropp? I mitt fall ska den inte det men det ska sitta ett vägguttag efter

Purre
GK100 GK100 skrev:
Enda skillnaden är byggformen dvs 1 eller 2 moduler i bredd.
Om jag minns rätt så är de en modulers elektroniska medan de med två moduler är elektromekaniska. Sen vad det innebär i praktiken gällande kortslutningsströmmar, temperaturer osv törs jag inte svara på.

P PontusPontus skrev:
Du menar på matningen in, att man inte ska använda den på en tex båt som matas med stickpropp? I mitt fall ska den inte det men det ska sitta ett vägguttag efter
Ja på matningen in får man lägga L och N rätt eftersom N inte har någon del i överströmsskydd och L halvan är i princip som en vanlig minibrytare sett till den delen. Så i normala fall som ditt kan man ansluta vad man vill efter den utan någon skillnad på vad som är L-N.

GK100 GK100 skrev:
Ja på matningen in får man lägga L och N rätt eftersom N inte har någon del i överströmsskydd och L halvan är i princip som en vanlig minibrytare sett till den delen. Så i normala fall som ditt kan man ansluta vad man vill efter den utan någon skillnad på vad som är L-N.
Vad menar du? Detta skulle kunna vara om du skulle ha en 1-fas matning, som är olämpligt då du kan vända fas och nolla. På 3-fas inkoppling är det inga problem för där kan du inte växla fas och nolla med hjäp av handsken(CEE).

Bigcall Bigcall skrev:
Vad menar du? Detta skulle kunna vara om du skulle ha en 1-fas matning, som är olämpligt då du kan vända fas och nolla. På 3-fas inkoppling är det inga problem för där kan du inte växla fas och nolla med hjäp av handsken(CEE).
Ja det kan man ju ha , tex i en båt, om det då är adapters mellan vanlig stickpropp och CEE enfas kan man ju få nollan fel. Såfall får man sätta 2 enpoliga säkringar på både nolla och fas i båten

I det här fallet hamnade dock PSAn på hyllan, det kommer en elektriker och gör en större ombyggnad med centralbyte och sätter JFBer mm.

• Gilla
  • Laddar…
Purre
P PontusPontus skrev:
Ja det kan man ju ha , tex i en båt, om det då är adapters mellan vanlig stickpropp och CEE enfas kan man ju få nollan fel. Såfall får man sätta 2 enpoliga säkringar på både nolla och fas i båten
Är väl inte tillåtet idag med schuko för båtar och husvagnar/bilar? Iaf om man gör ny anläggning.

Kanske inte men gå till en hamn eller camping och se hur många stickproppar du kan se på bryggan :) även om bryggan har CEE uttag och båten har CEE intag faller ju hela tanken med fast fas och nolla om det sitter en Schuko-skarv på vägen

• Gilla
  • Laddar…
P PontusPontus skrev:
Kanske inte men gå till en hamn eller camping och se hur många stickproppar du kan se på bryggan :) även om bryggan har CEE uttag och båten har CEE intag faller ju hela tanken med fast fas och nolla om det sitter en Schuko-skarv på vägen
Ja, det är extremt vanligt. Men jag menar du verkar vilja ha en elcentral i båten är det enfas central du skall ha eller 3-fas?

Jag tycker och rekommenderar hellre till folk att ha personskyddsbrytare än jfb då du gör en mycket renare installation och du riskerar mindre. Det är många som har jfb och har läckströmmar som samlas och så löser jfb ut. Jag menar självklart i fastigheter.

Nej i mitt fall var det ett förråd där det skulle sittat i en liten 4-modulers kapsling och matat ett par uttag på utsidan, men det blir ombyggnad av elektriker från plåtcentral med diazed till modern central så allt får jordfelsbrytare

P PontusPontus skrev:
Nej i mitt fall var det ett förråd där det skulle sittat i en liten 4-modulers kapsling och matat ett par uttag på utsidan, men det blir ombyggnad av elektriker från plåtcentral med diazed till modern central så allt får jordfelsbrytare
Ok. Men då ser jag absolut inte varför en elektriker inte skulle använda sig av personskyddsbrytare istället för jfb det tar mer plats att använda jordfelsbrytare till en mindre central än personskyddsbrytare

Näe det är sant. Det är en trefasgrupp och en enfasgrupp så en fyrpolig
Automat och en 2-polig hade ju funkat

• Gilla
Bigcall
  • Laddar…
A
Bigcall Bigcall skrev:
Ok. Men då ser jag absolut inte varför en elektriker inte skulle använda sig av personskyddsbrytare istället för jfb det tar mer plats att använda jordfelsbrytare till en mindre central än personskyddsbrytare
Det är ofta priset som avgör. En personskyddsbrytare är mycket dyrare än jordfelsbrytare + överströmsskydd.

En hager C25 typ A 4-pol jfb kostar cirka 600 kr medan en hager c10 typ A personskyddsbrytare kostar 1700 kr. Källa: Elbutik.se

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är ofta priset som avgör. En personskyddsbrytare är mycket dyrare än jordfelsbrytare + överströmsskydd.

En hager C25 typ A 4-pol jfb kostar cirka 600 kr medan en hager c10 typ A personskyddsbrytare kostar 1700 kr. Källa: Elbutik.se
Hej, självklart gör priset sitt. Men priserna på produkter håller jag inte riktigt med om. Om du jämför Hager? För du har kostnaden för säkringar också. Sen är det hur du värderar tex att alla kyl/frysvaror förstörs då utebelysning har orsakat att JFB löser ut. Allt har sitt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.