Jag sätter alltid PSA till utomhusbelysning och vägguttag ute. Om kunden vill blir det en till kyl och frys också även om jag personligen tycker det är onödigt.
Skillnaden mellan en 2-polig jordfelsbrytare + 10A minibrytare kontra en 10A PSA är långt ifrån kriminell. 😉
Jag tror att kunderna uppskattar tydligheten som blir vilka säkringar som tillhör vilken jordfelsbrytare t. ex. Plus att det ser prydligare ut (tycker jag).

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Det låter mer som en JFB för (minst) två grupper utomhus.
Då kan man passa på att lägga mer okritiska grupper på denna JFB.
Då kan resten, kyl och allt som anses kritiskt ligga på en andra JFB.
Det ger en fördelning som minskar risken för att naturliga läckströmmar ställer till det.
Gruppförteckningen kan knappast bli ett problem.

Müssli Müssli skrev:
Jag sätter alltid PSA till utomhusbelysning och vägguttag ute. Om kunden vill blir det en till kyl och frys också även om jag personligen tycker det är onödigt.
Skillnaden mellan en 2-polig jordfelsbrytare + 10A minibrytare kontra en 10A PSA är långt ifrån kriminell. 😉
Jag tror att kunderna uppskattar tydligheten som blir vilka säkringar som tillhör vilken jordfelsbrytare t. ex. Plus att det ser prydligare ut (tycker jag).
Precis så är det! Det är därför det så fint heter i god elsäkerhets praxis. Jag ser väldigt stor nytta av personskyddsbrytare och att i vissa läge prioritera dessa framför JFB är ingen nackdel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter mer som en JFB för (minst) två grupper utomhus.
Då kan man passa på att lägga mer okritiska grupper på denna JFB.
Då kan resten, kyl och allt som anses kritiskt ligga på en andra JFB.
Det ger en fördelning som minskar risken för att naturliga läckströmmar ställer till det.
Gruppförteckningen kan knappast bli ett problem.
Jag lägger aldrig något annat än utomhusprylar på PSA:n som är för ytterbelysning och vägguttag ute. Det hamnar oftast under samma grupp. Skulle jag behöva två grupper utomhus hade jag ändå delat upp det på två PSA med tanke på att det i stort sett alltid är utomhusprylar som löser jordfelsbrytaren.
Gruppförteckningen har inget med hur jag resonerar med detta att göra, jag tycker ändå det blir mer överskådligt med PSA.

• Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.